Avatar billede kagge Nybegynder
19. marts 2004 - 10:52 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

onclick på link

Er det muligt at putte en onclick på et link? Noget i stil med:

// Undersøger om feltet er tomt!
function tom(afgivetvaerdi) {
if(afgivetvaerdi=="") {return false}
return true
}

function validering(frm) {
if(!tom(frm.klientnavn.value)) {alert("Feltet må ikke være tomt.")
frm.klientnavn.focus()
return false
}

<A HREF="test.asp?journalnr=<%=jour%> " onclick="return validering(this)">Test</A>

Jeg vil nemlig gerne være sikker på at nogle bestemte felter er udfyldt korrekt inden man klikker sig ind på den pågældende side..
Avatar billede mm12010 Nybegynder
19. marts 2004 - 10:55 #1
<A HREF="test.asp?journalnr=<%=jour%> " onclick="return validering(document.FORMNAVN)">Test</A>
Avatar billede sbm Nybegynder
19. marts 2004 - 11:22 #2
Det synes jeg ikke giver nogen mening...?

Du laver et almindeligt link, som skal have nogle felter udfyldt inden der bliver trykket på det. Ved et almindeligt link får du da ikke værdierne af de felter med når du går videre. Det vil kræve at du laver en <FORM> som du så submitter. Eller også skal du indsætte værdien v.hj.a javascript, men der vil jeg helt klart anbefale at du laver en form istedet.
Avatar billede kagge Nybegynder
19. marts 2004 - 11:23 #3
-> mm12010

Den validerer ikke..

Det jeg har nu er:

// Undersøger om feltet er tomt!
function tom(afgivetvaerdi) {
if(afgivetvaerdi=="") {return false}
return true
}

function validering(frm) {
if(!tom(frm.klientnavn.value)) {alert("Feltet må ikke være tomt.")
frm.klientnavn.focus()
return false
}

<A HREF="klient_brev.asp?journalnr=<%=jour%> " onclick="return validering(document.registrering)">Skriv brev til klient</A>

Navnet på formularen er: registrering
Avatar billede mm12010 Nybegynder
19. marts 2004 - 11:30 #4
du skal huske at retunerer 'true' hvis betingelsen er opfyldt:

function tom(afgivetvaerdi){
if(afgivetvaerdi=="")return false
return true
}
function validering(frm){
if(!tom(frm.klientnavn.value)){
  alert("Feltet må ikke være tomt.")
  frm.klientnavn.focus()
  return false
  }
Avatar billede sbm Nybegynder
19. marts 2004 - 11:31 #5
Ved nærmere eftertanke er du nødt til at lave det som en ren javascript løsning...

Du skal have en form.
Inde i denne form har du en alm. button.
På denne button har du en onclick-event som kalder din validering-metode.
Hvis IKKE den skal afgive en alert, har du en else-del hvor formen bliver submittet.
Avatar billede kagge Nybegynder
19. marts 2004 - 11:36 #6
-> mm12010

Ja jeg havde glemt en }

Det virker perfekt nu. Takker for hjælpen... Lægger du lige et svar så du kan få point?

-> sbm

Jeg valgte mm12010 forslag da det er mest hensigtsmæssigt, men ellers tak for hjælpen til dig også
Avatar billede mm12010 Nybegynder
19. marts 2004 - 11:50 #7
selv tak :o)
Avatar billede sbm Nybegynder
19. marts 2004 - 12:04 #8
Helt i orden. Men det er mig stadig en gåde hvordan du får parametret med videre til den næste side.
Avatar billede kagge Nybegynder
19. marts 2004 - 12:10 #9
Jeg skal i princippet kun lige checke at der er bestemte felter der ikke er tomme, da jeg skal generere et brev (navn, adresse osv...) efter man har klikket på linket.

Det vil sige at hvis navn f.eks. er tom så kan jeg lige så godt give brugeren besked inden han når frem til det færdige brev som så mangler navnet
Avatar billede sbm Nybegynder
19. marts 2004 - 12:17 #10
Ja, men det vil vel så alt sammen skulle udføres på din side 2? Jeg kan stadig ikke se hvordan navnet kommer med derover. Men det er også ligemeget om jeg kan se det eller ej. Hvis det virker for dig er alt jo fint.
Avatar billede roenving Novice
19. marts 2004 - 15:18 #11
-- og din tom-funktion kan laves mere direkte:

function tom(afgivetvaerdi){
return (afgivetvaerdi!="")
}