Avatar billede kagge Nybegynder
17. marts 2004 - 10:38 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Performance forslag 1/forslag 2

Lige et performancespørgsmål:

Hvis man f.eks. har 10 fuldstændig ens selectmenuer, som henter options fra en database hvad er så mest hensigtsmæssigt at gøre:

1)

<SELECT NAME="kode1" onChange="select_kode1(this.selectedIndex)">
<OPTION></OPTION>
<%

Dim recordSet25
Dim strSQL25

set recordSet25 = server.CreateObject("ADODB.Recordset")

strSQL25 = "SELECT distinct(Hovedkodenr), Hovedkodenavn From Korekortkoder ORDER BY Hovedkodenr"
set recordSet25 = forbindelse.Execute(strSQL25)

do until recordSet25.eof

if koder(0) = recordSet25("Hovedkodenr") Then
Response.Write "<option value=" & recordSet25("Hovedkodenr") & " selected>" & recordSet25("Hovedkodenavn") & "</option>"
Else
Response.Write "<option value=" & recordSet25("Hovedkodenr") & ">" & recordSet25("Hovedkodenavn") & "</option>"
end if

recordSet25.movenext
loop
recordSet25.Close

Set recordSet25 = Nothing

%>
</SELECT>

<SELECT NAME="kode2" onChange="select_kode2(this.selectedIndex)">
<OPTION></OPTION>
<%

Dim recordSet26
Dim strSQL26

set recordSet26 = server.CreateObject("ADODB.Recordset")

strSQL26 = "SELECT distinct(Hovedkodenr), Hovedkodenavn From Korekortkoder ORDER BY Hovedkodenr"
set recordSet26 = forbindelse.Execute(strSQL26)

do until recordSet26.eof

if koder(1) = recordSet26("Hovedkodenr") Then
Response.Write "<option value=" & recordSet26("Hovedkodenr") & " selected>" & recordSet26("Hovedkodenavn") & "</option>"
Else
Response.Write "<option value=" & recordSet26("Hovedkodenr") & ">" & recordSet26("Hovedkodenavn") & "</option>"
end if

recordSet26.movenext
loop
recordSet26.Close

Set recordSet26 = Nothing

%>
</SELECT>

OSV.

ELLER

2)

<SELECT NAME="fejlnrhoved">
<OPTION></OPTION>
<%

Dim recordSet18
Dim strSQL18

set recordSet18 = server.CreateObject("ADODB.Recordset")

strSQL18 = "SELECT distinct(Hovedfejlnr), Hovedfejlnavn, Sorteringhoved From Fejlkoder ORDER BY Sorteringhoved"
set recordSet18 = forbindelse.Execute(strSQL18)

do until recordSet18.eof

if xxxx = recordSet18("Hovedfejlnr") Then
Response.Write "<option value=" & recordSet18("Hovedfejlnr") & " selected>" & recordSet18("Hovedfejlnavn") & "</option>"
Else
Response.Write <option value=" & recordSet18("Hovedfejlnr") & ">" & recordSet18("Hovedfejlnavn") & "</option>"
end if

recordSet18.movenext
loop
recordSet18.movefirst
%>

</SELECT>

<SELECT NAME="fejl2">
<%
do until recordSet18.eof

if xxxx = recordSet18("Hovedfejlnr") Then
Response.Write "<option value=" & recordSet18("Hovedfejlnr") & " selected>" & recordSet18("Hovedfejlnavn") & "</option>"
Else
Response.Write "<option value=" & recordSet18("Hovedfejlnr") & ">" & recordSet18("Hovedfejlnavn") & "</option>"
end if

recordSet18.movenext
loop
%>
</SELECT>

OSV.

Jeg kan jo næsten regne ud at performancemæssigt er forslag 2 vel det optimale, da man jo kun laver sin strSQL 1 gang og dermed arbejder med 1 recordset mens man i forslag 1 laver sin strSQL 10 gange og arbejder med 10 recordSets.

Men er der nogle farer/ulemper ved kun at arbejde med 1 recordset og først lukke det når alle 10 selectmenuer er lavet eller hvad?

Er der meget at hente rent performancemæssigt ved at bruge forslag 2 i stedet for forslag 1?
Avatar billede avlund Nybegynder
17. marts 2004 - 10:40 #1
Du har for så vidt sagt det hele selv. Ti databaseforbindelser/-kald er en ret dårlig løsning. Du bør helt klart bruge option 2 - evt. i et for-loop.
Avatar billede kagge Nybegynder
17. marts 2004 - 10:54 #2
-> avlund

Tak for det hurtige svar :)

Andre er stadig velkomne til at poste nogle guldkorn eller andre kommentarer.
Avatar billede kagge Nybegynder
17. marts 2004 - 10:56 #3
Hvorfor dælen kan jeg ikke acceptere dit svar, så du får point
Avatar billede thesurfer Nybegynder
17. marts 2004 - 11:36 #4
Du skal *først* markere navnet, og derefter klikke på Accepter-knappen :-)
Avatar billede kagge Nybegynder
17. marts 2004 - 12:05 #5
OK. Takker
Avatar billede avlund Nybegynder
17. marts 2004 - 15:01 #6
Selv tak, og tak for points!