Avatar billede stig69 Nybegynder
17. marts 2004 - 08:47 Der er 4 kommentarer

Web interface til Navision Native

Er det muligt at lave et script (php, asp el. jsp) der kan skrive og trække data udfra en Navision Navtive database?
Avatar billede muddi Praktikant
17. marts 2004 - 10:11 #1
Ja, men der findes endnu ingen funktioner i php der er special-designet til opgaven, som der f.eks. gør til mysql og postgresql.

Nu kender jeg ikke noget til Navision Native, men hvis det understøtter ODBC, så kan du vist lave et ODBC-COM objekt i php og få hul i gennem til din database på den måde. Men det er vidst et ret stort projekt.

En anden mulighed (som er endnu mere uoverskuelig) ville være selv at lave en samling nye funktioner til php. Det kræver dog et indgående kendskab til php's kildekode og sammensætningen af denne, samt et godt kendskab til programmeringsproget C.

Du kan også prøve at søge på google efter "Navision Native PHP"

Her kan du finde en bruger der er ude på det samme som dig:
http://forums.devshed.com/t69899/s.html
http://dbforums.com/t808457.html

Mine søgninger på google giver ikke ligefrem håb. Der er synligvis ikke mange andre der har haft behovet, og derfor er der ikke udviklet en løsning ser det ud til.
Avatar billede stig69 Nybegynder
17. marts 2004 - 10:16 #2
Jeg har selv søgt på google, men samme ringe resultat som dig. Tror du man kunne lave det i Java og så indsætte det som en applet? Java understøtter jo ODBC
Avatar billede muddi Praktikant
17. marts 2004 - 11:36 #3
Ja jeg tror det er muligt at løse problemet med Java, men kun hvis det afvikles fra serveren. Ikke hvis det er en applet, der loades i browseren.
PHP "understøtter" jo egentlig også ODBC, selvom det ikke giver direkte mulighed for at arbejde med det.
Du skal bare oprette et COM-objekt, der sørger for forbindelsen til databasen.
Jeg har desværre ingen erfaring med sådanne løsninger. Til dato har jeg kunne klare mig med php-understøttede databaser.
Avatar billede stig69 Nybegynder
18. marts 2004 - 07:27 #4
Nu har jeg været i kontakt med en Navision partner, der kunne fortælle mig at det er muligt med ASP at lave et webinterface. www.scriptserver.se