Avatar billede careteam Juniormester
16. marts 2004 - 17:20 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvordan virker en firewall ?

Jeg skal fortælle noget om antivirus, spam, og pop-up blokkre på et kursus, og det er ikke noget problem, men jeg savner noget tekst/bilelder der "for dummies" forklarer hvordan en firewall virker. er der nogen der har et godt link ?
Avatar billede bartz Praktikant
16. marts 2004 - 17:21 #1
Avatar billede bartz Praktikant
16. marts 2004 - 17:22 #2
Og her er der masser af billeder du forklare med:
http://images.google.dk/images?q=firewall&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. marts 2004 - 17:22 #3
Avatar billede bartz Praktikant
16. marts 2004 - 17:24 #4
Her lidt tekst om firewall: https://www.cert.dk/artikler/artikler/000300A006.shtml
Hvis man lige skulle skrive hurtigt hvad firewall er, så kan man nærmeste beskrive den som 1 si... Den filtrer filer, data osv...
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. marts 2004 - 17:30 #5
Ikke som en si, den lader jo bare tingene passere hvis de passer hullet. Snarre som en gennemlysningskontrol i lufthavnen, den undersøger tingene og stopper det der indeholder mistænkelige ting.

Si'en er pakkefiltreringsdrouteren
gennemlysningskontrollen er applikations proxy firewallen
Avatar billede careteam Juniormester
16. marts 2004 - 17:34 #6
Point gives til bartz, fordi der på linket fra bufferzone´s svar, er flere der skriver at det ikke er let forståeligt, og det var lige netop det jeg skrev "for dummies"
Avatar billede bartz Praktikant
16. marts 2004 - 17:35 #7
Takker for point :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. marts 2004 - 17:42 #8
helt fair, desværre er enmet ret kompliceret når du går bare lidt ned i det.
Avatar billede carsten09 Nybegynder
26. marts 2004 - 09:09 #9
Selv om det er lidt sent. Jeg har tidligere brugt sammenligningen, at Firewall'en er ligesom dørmanden, der checker hvem der må gå i verden, og hvem der må komme ind. Antivirusprogrammet svarer så til, at den der kommer ind bliver kropsvisiteret for at sikre der ikke bringes ulovlige/skadelige ting ind.