Avatar billede nikolajdu Nybegynder
16. marts 2004 - 01:43 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

lys/ild på tekst? Et par spørgsmål

Ja jeg er ikke så klog på det her men jeg er lidt interesseret alligevel - Har ikke Max men har af og til adgang til det så jeg øver mig heller aldrig :))

Hvordan laver man den lys/ild effekt som ses over "Illustration/Animation" på http://www.a3d.dk/animation/anim_a3d1.html

Der var noget tale om After Effects i et andet spørgsmål men ved ikke om det har nogen relevans i forhold til effekten her??

Et sidste spørgsmål - Sidst jeg legede med noget tekst i MAX gik computeren konstant ned hvis jeg valgte en font der var "dotted" i looked. Altså en prikket font - Kan MAX virkeligt ikke håndtere en sådan font - Hvordan får jeg den til ikke at gå ned?

Hjælp mig lidt på vej - Jeg er trods alt ikke så klog :))

/Nikolaj
Avatar billede zerohero Nybegynder
17. marts 2004 - 10:29 #1
Den ild-effekt ligner nu ikke rigtigt ild, hvis du forstaar! Det minder mere om en texture der er animeret! Du kan goere noget lign. i MaterialEditoren i Max. Det har ikke rigtigt noget med after effekt at goere. Men jo "normal" ild, roeg osv. kan goeres som after-effekt men har ikke rigtigt relavans for denne situation.

Det med fontene, saa mener jeg faktisk at jeg har vaeret udsat for samme problem engang, men fandt vist aldrig en rigtig holdbar loesning!
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
17. marts 2004 - 10:37 #2
Ok så kalder vi det ikke ild, men en lys-over-land-og-tekst-græsende-til-ild-eller-noget-derkunne-ligne-hvis-det-var-det-effekt ;-)

Man kan vel ikke i materieleditoren lave lys-ild-whhatever effekten? Hvordan?
Avatar billede i11uzion Nybegynder
17. marts 2004 - 20:25 #3
volumelight ?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
17. marts 2004 - 21:05 #4
Det er muligt hvis jeg ved hvad det er? Jeg skal jo have noget hjælp :))
Avatar billede i11uzion Nybegynder
18. marts 2004 - 14:40 #5
Tryk F1 i din max og søg på "volume light". Der skulle stå alt hvad du har brug for at vide :]
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
23. marts 2004 - 01:26 #6
havde nu håbet på noget hjælp - Jeg er jo ikke så klog i det her.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
23. marts 2004 - 01:26 #7
svar
Avatar billede zerohero Nybegynder
23. marts 2004 - 03:10 #8
Jeg har været optaget af mine eksamens opgaver! Men her er et lille tip til hvordan du kan lave ild texturen!

1. Start 3D Studio Max og lav en ny scene!
2. Lav en BoxGizmo! Under "Create" panelen tryk på ikon-knappen "Helpers" -> Atmospheric Apparatus -> BoxGizmo
3. Lad BoxGizmoen være stor og tæt på din "Perspective" view!
4. Gå ind i environment options! Rendering -> Environment!
5. Tilføj en "Fire Effect" ved at trykke på knappen "Add"!
6. Under din "Fire Effect" options tryk på knappen "Pick Gizmo" og vælg din BoxGizmo!
7. Under sektionen "Motion" animere "Phase" og "Drift" alt afhængig, hvad du synes passer bedst!

Nu kan du så rendere denne ild animation til Avi fil! Tryk F10 for Render Option! Under sektionen "Time Output" sæt din frames til det antal af frames som du har animeret din "Fire Effect"! Under sektionen "Render Output" vælg en Avi fil som der skal renderes til! Når det er gjort kan du evetuelt gemme scenen til en anden gang, men åben nu den scene du har dit tekst i, og brug så din Avi fil som texture til din tekst med "Material Editoren"!

Held og Lykke
ZeroHero
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
23. marts 2004 - 12:48 #9
Oki doki det vil jeg prøve ved lejlighed - Jeg vender tilbage :))
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. maj 2004 - 04:44 #10
Er der ikke nogle der vil have point her så jeg kan få lukket - Godt nok fik jeg det ikke til at virke, men så da for forsøget på at forklare tingenes tilstand :))

Jeg vil tro at i11luzion er inde på det rigtige.
Avatar billede osborne Nybegynder
07. maj 2004 - 21:53 #11
Her en tutorial til at opnå en sådan type effekt:
http://hatetank.dk/Volumetric-tut.htm

Håber det kan hjælpe