Avatar billede camidoto Nybegynder
12. marts 2004 - 00:56 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Pcmcia problem på gammel bærbar

Hej ........

Jeg sidder med en (gammel) bærbar Ascentia P ( pentium 133  pcmcia chipset er PD6730 fra cirrus logic) og skal installere et netkort (10/100 ethernet fra ST labs) der er installeret win 98 på maskinen
Pcmcia slots understøtter type 2 som kortet kræver.
maskinen kan ikke finde pcmcia kortet men viser at begge pcmciaslots er tomme ?? ( jeg har checkket kortet på en nyere bærbar med win XP og XP fandt og installerede kortet så det "spillede" uden problemer)

Jeg har installeret den medfølgende driver til kortet
der fulgte et program med kortet der åbner (kontrollerer) pcmcia slottet, det vender tilbage med en fejlmeddelse om
at det ikke kan finde pci brigde to pcmcia. jeg har kikket i bios , men der er ingen mulighed for at sætte pci op der.
Jeg har prøvet at køre både Card Works og Cards wizzard uden at det kunne hjælpe.

Er der en der kan hjælpe mig videre ????
Avatar billede halifax Nybegynder
12. marts 2004 - 01:07 #1
I en (så) gammel barbar skal du uden tvivl benytte et 16-bit PC Card, mens det du har er et 32-bit, som virker på en nyere bærbar.

Skulle selv have fat i et 16-bit PCMCIA til en bærbar fra 1998 med Pentium 2, 266MHz. Og det var dyere end et "moderne" 32 bit netkort. Øv.  :)
Avatar billede klaro Nybegynder
12. marts 2004 - 19:35 #2
Der burde ligge et DIAGnostic tool sammen med driverne. Lav en 98 boot diskette og boot på den og kør DIAG'en. Det kan være der er en IRQ conflict som 98 ikke finder. Det har jeg set nogle gange på både Olicim og 3COM kort.
Jeg mener også at CL har test tools til deres PCMCIA porte.
Avatar billede camidoto Nybegynder
12. marts 2004 - 21:28 #3
Halifax : når jeg kikker under system står der at pcmcia er 32 bit ??

          Jeg har nu checkket med et program fra adia og konstateret at
chpiset er cirrus logic PD6729 og ikke som producenten har oplyst PD6730
kan det have en betydning ??

Jeg har forøvrigt en fejl med driveren til pc cardet (code 2 ) driver kan ikke loades
i kernel.....  forslag ??
Avatar billede halifax Nybegynder
14. marts 2004 - 00:50 #4
Din gamle bærbar er sikkert udstyret med en 16 bit PCMCIA bus.
Efter ca. midt-halvfemsere blev denne bus arkitektur afløst af PCCard bus, som er en 32 bit bus arkitektur.

PCCard bussen er bagud kompatibel så den kan tage oprindelige PCMCIA kort.
Hvor imod PC Card ikke kan sættes i systemer med en PCMCIA 16 bit bus. Som jeg forstår det.
Derfor skrev jeg, at du sikkert skulle benytte et 16-bit netkort. Underforstået til en 16 bit PCMCIA bus.

I dag bruges i flæng benævnelser som PCMCIA kort og PCCard kort. Men det er altså ikke ligegyldigt, hvilke "busser" de skal benyttes på.
Min viden på området er begrænset, indrømmet. Så spørg i den edb-biks du plejer at komme.
Lidt læsestof om 16-Bit PCMCIA og 32-Bit CardBus
http://www.quatech.com/support/comm-over-pcmcia.php
Avatar billede halifax Nybegynder
18. marts 2004 - 18:35 #5
Er du kommet bvidere med dit netkort? Feedback please.
Avatar billede halifax Nybegynder
31. marts 2004 - 05:48 #6
Feedback, please!!!!!
Avatar billede halifax Nybegynder
09. maj 2004 - 21:55 #7
Feedback, please.  Spørgsmålet bør lukkes - er temmelig gammelt.
Avatar billede aiglon Nybegynder
29. maj 2004 - 20:02 #8
Hmmm... har nøjagtig samme problem med en Compaq Armada 1110 (også ret gammel!), hvor jeg ikke kan installere et trådløst netværkskort. Jeg har prøvet at opdatere drivere til PCMCIA controller og løse hardwarekonflikter, men det hjælper ikke: laptoppen kan simpelthen ikke finde kortet. Det må være fordi, den har en 16-bit kortbus.