Avatar billede nickyc Nybegynder
11. marts 2004 - 19:09 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

overgang/fading/animations spr

Hey all...

Jeg skal bruge et svar til hvordan jeg kan lave den fading effekt du findet i den film som linket peger på!
Nogle der ved hvordan man laver sådan noget???

http://www.a3d.dk/animation/anim_a3d1.html
Avatar billede osborne Nybegynder
12. marts 2004 - 10:08 #1
På linket ser det ud til (ifølge teksten) at der er brugt Cinema 4D til at modellere med og Adobe After Effects til effekterne.

Ud over After Effects kan du også bruge programmer som Discreet Combustion til effekter. Endelig er det jo muligt at lave stort set hvad det skal være i 3ds Max .. men kræver så typisk noget mere arbejde (og noget som et compositing program meget nemmere kan lave for dig).

Håber det giver dig et sted at starte.
Avatar billede nickyc Nybegynder
12. marts 2004 - 11:13 #2
Vidste godt det med After Effects... Problemet er bare jeg ik helt lige er med på hvordan og hvorledes det er lavet...
Ved ik lige helt hvordan jeg laver det i 3ds max, er ik verdens hårdeste til det...
Noget du evt kunne hjælpe mig med?
Avatar billede osborne Nybegynder
12. marts 2004 - 11:40 #3
Jeg kan måske hjælpe dig lidt på vej ivertfald. For det første går jeg ud fra at det er effekten til sidst vi snakker om, fordi selve animationen hvor der flyves rundt om bogstaverne kan laves med normal camera animation rundt om det modellerede logo. Der skal du selvfølgelig have et godt materiale på, og der kan du men fordel bruge en MentalRay shader (kan vi evt. komme tilbage til).

Vedr. selve effekten til sidst så først en kort oversigt over hvordan jeg vil foreslå vi griber det an (når vi udelukkende vil bruge Max):

- Efter flyveturen skifter logoet over fra det blå glas til det gule på sort baggrund. Det ville jeg nok lave ved at der fra hvor scene1 (blå glas) stopper vil jeg tage en kopi af Max filen og så arbejde på en scene2 (gule), og så bagefter klippe de to sammen vha. Max Videopost.

- scene2 kunne f.eks. laves ved at du placerer en sort plane tværs ned igennem de store bogstaver (dvs. laver den sortebaggrund på den måde, fordi så har vi noget at "skære hul i" bagefter til de små bogstaver). Selve det gule er så et materiale som vi bygger, hvor vi animerer selve materialet lidt så det ligesom koger/brænder lidt og så sætter det til selfillumination (så det oplyser sig selv). Kunne måske også bruge en lille film med noget ild til at lave den effekt i materialet.

- Selve den effekt med de små bogstaver, foreslår jeg at vi laver ved at "skære" bogstaver og striben ud af baggrundspladen (bruger Max text til hurtigt at konstruere bogstaverne og kan så evt. bruge extrude til at få hullerne), og derefter sætter et lys omme bagved som pejer ud mod os. Dette lys skal have tilføjet effekten Volume light (så der kommer de der stråler) og så skal lyset kegle så animeres på en god måde fra venstre til højre så vi får en lignende effekt.

- Når den scene er færdig kan vi som sagt bruge Max Videopost til at klippe de to sammen så vi fader over fra det blå glas logo til det gule "flamme logo".

Der skal naturligvis arbejdes en del med både modellering, materialer, lys og videopost. Men hvis du har mod på at gå i gang med den kan jeg godt hjælpe lidt til undervejs.
Avatar billede nickyc Nybegynder
12. marts 2004 - 12:42 #4
Hvis du gad det ville det sq lækkert...
Har lavet scene1 med camera animationen osv... Har også textures på texten osv...
Så man kan godt sige scene1 er færdig, men det er så det med scene2 med fading effekten osv jeg skal have noget hjælp til...
Sidder med 3ds Max 5.0 hvis det skulle gøre nogen forskel...
Avatar billede nickyc Nybegynder
19. marts 2004 - 11:19 #5
lukker
Avatar billede osborne Nybegynder
19. marts 2004 - 14:30 #6
Lukker du?? - så kunne jeg altså godt have ladet være med at lave scenen her efter min rejse. Jeg har forsøgt at bygge den op (bruger Max 6) og fået det rimeligt godt, med brug af MentalRay og har nu netop installeret en Max 5 (godt nok 5.1) og ved at se på at få volume ligth til at fungere på samme måde ..

Men ok, så find ud af det selv.
Avatar billede osborne Nybegynder
19. marts 2004 - 14:32 #7
.. jeg har jo givet dig en opskrift ovenfor, så hvor svært kan det være ;-)