Avatar billede fishbone Nybegynder
02. februar 2001 - 16:21 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Windows 2000 og master boot record

Hej,

Jeg har et lille problem. Tidligere havde jeg Windows 2000 på én disk og RedHat 7.0 på en anden. LILO lå på MBR.
Jeg blev træt af at have en Linux partition jeg aldrig brugte, så frem med PQmagic og væk med den. Sagen er nu den, at LILO stadig ligger på MBR og ikke er særlig nem at fjerne.
Windows 2000 disken har NTFS filsystem, så jeg er lidt bange for at boote på en Win98 bootdisk og køre fdisk /mbr
Jeg har forsøgt at køre Windows 2000 installationen igen og reparere boot sectoren, men uden hjælp. Derudover har jeg kørt installationen i \"konsol mode\" hvor der er en bootfix kommando, men den virkede heller ikke.
Hvad kan jeg gøre ved det??
Avatar billede chruker Nybegynder
02. februar 2001 - 16:57 #1
Du skal ikke være bange for at fjerne lilo fra MBR\'en med fdisk /mbr  Det eneste som kan være et problem er hvis din linux partition er sat til at boote.  Nu skriver du også at du har Win2K på en disk og RedHat på en anden - mener du at de er på hver sin fysiske harddisk eller er det bare 2 partitioner på samme harddisk ?
Avatar billede mushie Nybegynder
02. februar 2001 - 16:58 #2
Jeg havde samme problem.
Programmet part.exe løste det :-)
http://www.programfiles.com/index.asp?ID=5747

Download programmet og kopier det på en diskette. Boot på en win98 bootdisk og skift til partdisken.
Det sletter FAT, FAT32, NTFS, Linux og Bootmanagers.

fdisk /mbr overskriver ikke linuxpartioner. Har prøvet.

::mushie
Avatar billede mushie Nybegynder
02. februar 2001 - 17:04 #3
Jeg må hellere lige fortælle, at den harddisk jeg brugte part.exe på, var totalt fucked up. Så jeg slettede alle partioner med part og om-partionerede/formaterede.
Jeg ved ikke lige hvad der sker hvis du fjerner LILO og skal beholde de andre partioner.
Avatar billede chruker Nybegynder
02. februar 2001 - 17:31 #4
Når du bruger fdisk /mbr slettes erstattes alt kode i MBR med kode som fdisk indeholder. Denne kode er standard kode som udelukkende sørger for at hente bootsector fra den partition som er markeret som bootpartition. Er partitionstabellen indstillet korrekt kan man altså godt bruge fdisk /mbr til at fjerne Lilo.
Avatar billede fishbone Nybegynder
02. februar 2001 - 22:41 #5
Tak for svarene - det virkede helt ok med fdisk. For god ordens skyld skulle jeg måske sige, at de to styresystemer lå på hver sin fysiske harddisk.
Avatar billede chruker Nybegynder
02. februar 2001 - 22:53 #6
Lå Lilo og Windows 2000 på den første harddisk og Linux på den anden harddisk ?
Avatar billede fishbone Nybegynder
03. februar 2001 - 16:30 #7
Ja, LILO og Win2000 lå på den første primære harddisk og Linux på en disk for sig selv.