Avatar billede andersgnu Nybegynder
09. marts 2004 - 22:18 Der er 12 kommentarer

Vi mangler en standardgateway

Vi sidder her ved en bærbar, som er trådløst på nettet via en zyxel router. Vi har en anden bærbar som også har kontakt til routeren, men den kan ikke komme på nettet, når denne her er på. Atså kun en af gangen. Udbyderen er Tiscali. ingen af computerne har tildelt en standardgateway.begge er med XP. kan nogen hjælpe ...
Avatar billede kenp Novice
09. marts 2004 - 23:22 #1
standart gateway er ip-adressen på routeren! normalt 10.0.0.1 men hvis i taster den ind manuelt så skal i også huske subnet, ip-adresse og dns oplysninger.
Avatar billede hschou Nybegynder
11. marts 2004 - 11:01 #2
Sørg for at begge pc'er kører dhcp, dvs automatisk får tildelt en ip adresse fra routeren(hent automatisk en ipadresse under netværksinstillinger)
Avatar billede andersgnu Nybegynder
11. marts 2004 - 22:03 #3
Vi ved at vi skal huske ip-adressen på routeren. Vi har forsøgt med 10.0.0.1 samt en anden, men uden held - ergo kan vi stadig ikke finde routerens ip. PCerne er sat op til automatisk at hente ip og dns...
Kan man indstille routeren til automatisk at tillade flere pcer at logge på internettet samtidig?
Avatar billede kenp Novice
11. marts 2004 - 22:05 #4
ja det plejer de at gøre automatisk! hvis der er lavet en range af ip-adresse som er størrer end 1. (normalt er range fra 10 - 100)
Avatar billede andersgnu Nybegynder
11. marts 2004 - 22:28 #5
ok? Det er ip for den trådløse netværksforbindelse, ikke?
Vi prøver lige at fortælle hvad der står for den trådløse forbindelse. På den ene pc står
ip-adressen til 169.254.236.48 og undernetmaske 255.255.0.0 - der er ingen standard gateway...
På den anden computer står
ip-adressen til 169.254.250.248 og undernetmasken  255.255.0.0 - heller ingen standard gateway her...
Vi mener vores problem er at vi ikke har nogen standard gateway, men ved ikke hvordan den skal oprettes. Vi har prøvet at skrive 10.0.0.1 og den virkede ikke...
Avatar billede kenp Novice
11. marts 2004 - 22:32 #6
hvad siger den med signalet? for det er som om den slet ikke har forbindelse! altså trådløst.
Avatar billede andersgnu Nybegynder
11. marts 2004 - 22:49 #7
Der er fint trådløst signal! Vi benytter os ikke af andet fra nogle pcerne!
Avatar billede andersgnu Nybegynder
11. marts 2004 - 22:54 #8
Kan tilføje at den ene pc udover at have den trådløse netværksforbindelse har en bredbåndsforbindelse og en netværksbro, hvis jeg går ind under ipconfig.
Avatar billede kenp Novice
11. marts 2004 - 22:55 #9
i har vel ikke fået sat jeres trådløse netkor ttil at køre i peer to peer/ad-hoc mode?
Avatar billede andersgnu Nybegynder
11. marts 2004 - 22:56 #10
Hvad betyder det? Og hvis vi har gjort det, hvordan ændres det så?
Avatar billede hschou Nybegynder
12. marts 2004 - 01:07 #11
Prøv lige det her: Fjern netværksbroen, da den normalt ikke bliver understøtte ved trådløs forbindelse. Gå i herefter i netværksforbindelser og højreklik på den trådløse og gør den til din standard forbindelse.Deaktiver de andre forbindelser ved at højreklikke => deaktiver (du kan altid aktivere dem igen).
Skriv herefter ipconfig /release og bagefter ipconfig /renew i en dosprompt.Vent lidt
og skriv så ipconfig /all. Ud for beskrivelse, så skulle der meget gerne stå noget om en trådløs forbindelse...og en standartgateway (ofte 192.168.1.1)
Avatar billede hschou Nybegynder
15. marts 2004 - 21:57 #12
Ellers prøv lige det her.
Gå i egenskaber for tråløse netværk =>
Vælg fanebladet Trådløse netværk =>
Øverst er der et hak i "Brug windows til at konfigurer indstillinger....." =>
Fjern dette hak og se om det hjælper