Avatar billede louis4 Nybegynder
09. marts 2004 - 13:07 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

port 23 er åben

jeg har netop testet min sygate firewall flere forskellige steder, og fandt at port 23 var åben, hvilket jo ikke er ønskbart. hvad gør jeg for at lukke denne port? og hvordan kan det være at den som den eneste er åben?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. marts 2004 - 13:19 #1
Port 23 er telnet-porten. Den er tit åben med henblik på konfigurering af fx en router.
Derfor?
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. marts 2004 - 13:22 #2
Inde under Tools - advanced rules opretter du en ny rule. her kan du lukke enkeltporte med opsætning af regler bode ind og ud.

Hvorfor den er åben kan jeg ikke svare præcist på, da der kan være flere grunde. Du har selv åbnet den ved et tilfælde ved at svare ja til et program en gang. Ved en fejl, En hacker har åbnet den osv osv. Port 23 er telnet porten, der f.eks. bruges til at konfigurere routere og switche med via en telnet klient
Avatar billede cp1 Nybegynder
09. marts 2004 - 14:31 #3
hvis du køre med enten win 2000 eller xp ka du disable telnet servicen i tjenester
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
09. marts 2004 - 15:02 #4
lige 1 spørgsmål: har du router på din internetforbindelse ?
for så er det slet ikke din sygate firewall der bliver testet, men din router!

ihvertfald hvis du tester via en hjemmeside.
Avatar billede louis4 Nybegynder
09. marts 2004 - 17:12 #5
jeg har win xp. og jeg er ikke så stiv i det her. jeg har cybercity internet. om jeg har en router ved jeg ikke, men hvordan finder jeg ud af om jeg har en?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. marts 2004 - 17:42 #6
Det har du sikkert. Hvad står der på den dims du bruger til ADSL?
Avatar billede louis4 Nybegynder
09. marts 2004 - 17:53 #7
cisco 678, og så har jeg en boks som sidder på væggen. hvilken en er routeren??
Avatar billede cp1 Nybegynder
09. marts 2004 - 18:06 #8
åben tjenester ved at skrive services.msc i kør
og se her hvad du gør http://firewalker.1go.dk/service.jpg
Avatar billede louis4 Nybegynder
09. marts 2004 - 18:14 #9
okay jeg har lige tjekket med cybercity og det viser sig at jeg har en router. vil det så sige at port 23 som jo vises som åben, er åben pga. min router? og er det i givet fald så i orden mht sikkerhed at port 23 er åben? hvad vil der ske hvis jeg lukker porten?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. marts 2004 - 18:27 #10
Ingenting - bortset fra man ikke kan konfigurere din router. Men man bør
kunne lukke telnet-porten på WAN siden, så andre ikke umiddelbart kan komme
til den, og beholde den åben på LAN siden. Det afhænger af din router hvordan
man så gør det.
Avatar billede louis4 Nybegynder
10. marts 2004 - 00:10 #11
okay, lyder meget overbevisende. men hvordan gør jeg så det??
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. marts 2004 - 00:27 #12
Jeg kender ikke din router nok til at kunne hjælpe dig.
Avatar billede louis4 Nybegynder
10. marts 2004 - 01:15 #13
er det fatalt med hensyn til at jeg kan blive angrebet af trojanske heste osv...?
hvordan lukker jeg port 23 således som beskrevet af erikjacobsen 09/03-2004 18:27:49

min router er en sisco 678
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. marts 2004 - 01:21 #14
Du kan ikke via den åbne port 23 blive angrebet direkte af noget som helst.
Det er blot problematisk, hvis en udefra kommende gætter dit router password,
omkonfigurerer din router, og begynder at gå på opdagelse på dit LAN.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
10. marts 2004 - 07:52 #15
jeg kunne forestille mig at port 23 er åben på routeren så cybercity's support/teknikere kan foretage ændringer i routeren hos kunder der ikke kan/vil selv.

men som erikjacobsen siger er der ikke umiddelbart fare for angreb.
Avatar billede louis4 Nybegynder
10. marts 2004 - 15:29 #16
tak for svarene alle sammen. jeg lader det bare være som det er så.
erik jacobsen hvordan giver jeg dig pointene, det er navnet bufferzone der står ud for accepter.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. marts 2004 - 17:02 #17
Jeg samler ikke på point, tak.
Avatar billede louis4 Nybegynder
11. marts 2004 - 02:55 #18
Avatar billede louis4 Nybegynder
06. oktober 2005 - 03:23 #19
luning