Avatar billede dcgeek Nybegynder
09. marts 2004 - 11:04 Der er 44 kommentarer

Jeg vil være ISP!

Det kan godt være, at spørgsmålet her ser meget dumt og newbee agtigt ud, men jeg vil altså stille spørgsmålet lige ud:

Jeg vil gerne have en bredbåndsopkobling. Men jeg vil kun betale for selve oprettelsen, resten vil jeg have skal være gratis, dvs. jeg ikke skal betale et beløb hver måned.

Så hvordan opretter jeg forbindelse til internettet, uden en allerede opstartet ISP'er? Dvs. jeg vil være min egen ISP'er!

Jeg mener... hvis alle andre privatejede virksomheder som TDC, Tiscali osv. kan gøre det, så kan jeg vel også! Eneste forskel er bare, at jeg ikke skal udbygge netværket som de kommercielle, jeg skal bare få mig selv på nettet. Hvordan gør jeg?
Avatar billede popsy Novice
09. marts 2004 - 11:07 #1
De betaler jo for leje af kobber :)
Avatar billede nmh Nybegynder
09. marts 2004 - 11:10 #2
Du skal jo på en eller anden måde i kontakt med nettet. Og der vil jo altid være nogle, der ejer de kabler, du vil i kontakt med.
Detr er jo ikke gratis at sende data gennem kablerne f.eks. til USA. De forskellige ISP'er skal også betale, når de bruger kablerne.
Avatar billede dcgeek Nybegynder
09. marts 2004 - 11:15 #3
Ja, men hvis TDC kan gøre det hele for bare 360 kr./md. pr bruger, så kan jeg vel også, bare billigere, idet jeg ikke skal udbygge mit netværk, og TDC skal jo også tjene penge på det, ergo bliver det jo det ekstra. Så skal jeg jo kun betale for det TDC har i omkostninger pr. bruger, det bliver jo langt billigere! Så hvordan kommer jeg så i kontakt med nettet? Det eneste jeg vil betale for at komme på nettet, er de egentlige direkte omkostninger en ISP'er har.
Avatar billede popsy Novice
09. marts 2004 - 11:17 #4
Jamen det er vel tdc der står for udlejningen af det meste kobber :) Men du skal jo søge tilladelse til det, samt reg. som firma ved told og skat. Er ret sikker på der også skal stilles en betragtelig sikkerhed.
Avatar billede coderdk Praktikant
09. marts 2004 - 11:17 #5
dcgeek det giver ingen mening.

Fordi Dell kan producere en laptop og sælge den for 8.999,- betyder det ikke at du kan producere din egen fra grunden meget billigere ;)
Avatar billede dmcn Praktikant
09. marts 2004 - 11:20 #6
dcgeek : Jeg synes du skal ringe til TDC's hotline og spørge hvordan de gør. Ydermere synes jeg du optage samtalen og lægge den ud på nettet - jeg savner lidt (mere) humor i min hverdag. :P
Avatar billede ddobbeltv Nybegynder
09. marts 2004 - 11:20 #7
der vil da altid være en afgift.. ellers tror jeg det er et rimeligt stort beløb du skal punge ud, hvis du regner med at kan afregne engang.... www.dix.dk gør det årligt... og op til 1000 mbit... men ikke en 512 kb, hvis det er det du søger ?
Avatar billede monsted Nybegynder
09. marts 2004 - 11:20 #8
Inden du er færdig med at grave kabler ned har du brugt så mange penge at du vil længes efter dine 360 kr/md :)
Avatar billede dcgeek Nybegynder
09. marts 2004 - 11:21 #9
Dell skal jo betale for produktion, og de skal endvidere også tjene på det. Alt ialt giver det ~9000,-

Lad os sige de tjener 1000 kr. på det, og produktionsomkostningerne så er 8000 kr. hvorfor skal jeg så ikke kunne "producere min egen til 8000 kr."?

Jeg har jo rent faktisk sparet 1000 kr. ved at have min egen virksomhed, der jo egentlig ikke kan kaldes en virksomhed, idet virksomhedens ejer, også er virksomhedens kunde. Ergo skal de ikke registreres nogen steder.

Nu er jeg ikke parat til at gå i krig med at rode med noget der er så småt, så jeg vælger bare at betale de 1000 kr. ekstra. Men hvis det er nemt nok bare at starte sin egen ISP'er op, til kun ÉN bruger, så var det vel værd at foretrække!
Avatar billede monsted Nybegynder
09. marts 2004 - 11:23 #10
Du har iøvrigt valget mellem at peere med en større ISP (som vil ha' penge for den linie du køber, på samme vilkår som almindelige fastlinier eller adsl'er) eller hoppe på dix'en som så koster 22000/år plus omkostninger til din forbindelse mellem dig og Lyngby.
Avatar billede dmcn Praktikant
09. marts 2004 - 11:23 #11
"Lad os sige de tjener 1000 kr. på det, og produktionsomkostningerne så er 8000 kr. hvorfor skal jeg så ikke kunne "producere min egen til 8000 kr."?"
Har du overvejet hvad du skal betale for 1 * alt-indhold-på-et-standard-bundkort-til-en-bærbar i forholdd til Dell, der kan købe 1.000.000 af gangen? Det er det der hedder stordrift-fordele, og det er grunden til at det ikke kan betale sig for private at bygge deres egen bærbar eller være deres egen ISP. Glem idéen og smut ud og leg i det gode vejr.
Avatar billede monsted Nybegynder
09. marts 2004 - 11:24 #12
dcgeek: Dell sparer en formue ved storindkøb af stumper - en besparelse du aldrig nogensinde vil kunne komme i nærheden af.
Avatar billede milo Nybegynder
09. marts 2004 - 11:26 #13
Jeg vil gerne åbne en McD, så jeg kan lave mine bigmacs til 2 kr stykket!
Avatar billede dcgeek Nybegynder
09. marts 2004 - 11:26 #14
Så det er altså derfor TDC kan gøre det? Fordi de har mange kunder, der alle til sammen betaler et stort beløb, som TDC bruger til deres omkostninger?

Øv, og det vil så sige, at der vil være størrer omkostninger for mig at starte min egen ISP'er? Damn... TROEDE ellers seriøst lige jeg havde fundet et smuthul til gratis højhastighedsinternet :(
Avatar billede popsy Novice
09. marts 2004 - 11:26 #15
Jeg vil lave en bilfabrik hjemme i baghaven ;)
Avatar billede ddobbeltv Nybegynder
09. marts 2004 - 11:26 #16
hvad hvis han er god til at lodde ?
Avatar billede popsy Novice
09. marts 2004 - 11:27 #17
Jamen ideen ar egentlig god nok, men det er altid svært at være lille på et stort marked :)
Avatar billede monsted Nybegynder
09. marts 2004 - 11:27 #18
Prøv engang at spørge din lokale Cisco-forhandler hvad de skal ha' for udstyr til at bygge et nationalt backbone med alle de stumper der skal til for at lave adsl osv til alle og kom så tilbage og sig til hvis du mener dansk bredbånd er dyrt :)
Avatar billede sune_ Nybegynder
09. marts 2004 - 11:28 #19
Ville det ikke være nemmere hvis du fandt dig et arbejde hvor du fik internet med i pakken ?
Avatar billede milo Nybegynder
09. marts 2004 - 11:29 #20
jokkejensen: du vil gå ned på den lokale modtagerplads og finde alle nødvendige dele eller hvad?
Avatar billede dmcn Praktikant
09. marts 2004 - 11:30 #21
dcgeek : Undskyld mig, men hvad dælen havde du regnet med? Hvis det på nogen måde havde været muligt, var TDC gået nedenom og hjem pga. alle de "små ISP'er" derude.
Avatar billede heki Nybegynder
09. marts 2004 - 11:49 #22
Hej dcgeek

Jeg syntes helt sikkert at det er alle tiders idé og jeg ser en lysende fremtid for dig. Jeg syntes bare at du skal begynde at grave det lyslederkabel ned i dag, og jeg er sikker på at dit ISP/computer fabrikant firma i nær fremtid vil blive opkøbt af TDC i stil med Telmore, for svimlende million beløb. Jeg syntes det er trist med den negative holdning der er her på forumet, og at alle bør støtte op om en mand med sådanne visioner.
Avatar billede dcgeek Nybegynder
09. marts 2004 - 11:50 #23
Jamen jeg troede jo bare det var fordi de andre enten var for dumme til at se muligheden, eller bare for dovne, og derfor valgte en allerede opstartet ISP'er...
Avatar billede milo Nybegynder
09. marts 2004 - 11:56 #24
dcgeek, du er ærligt talt for dum. Du burde tænke dig om en ekstra gang hver gang du finder på latterlige meningsløse ideer. Har siddet og kigget dine oprettede tråde igennem...jeg håber du bliver klogere en dag :)

Men i al fald tak for en masse latter du har frembragt hos mig, og for gutterne på IRC ;) du er ligefrem blevet et helt samtale emne.
Avatar billede dcgeek Nybegynder
09. marts 2004 - 11:59 #25
Jeg skrev jo også det ville lyde noget newbie agtigt, men jeg har det altså bedre med at sige tingene lige ud som de er.
Avatar billede milo Nybegynder
09. marts 2004 - 12:02 #26
Det lyder mere som rendyrket idioti, uden nogen som helst form for bagtanke, at stille et sådan spørgsmål.

Du er givetvis nørd, men intet geni. Men hvad, du er sikkert bare offer for farlig bestråling fra 3G-masterne. :-)
Avatar billede dcgeek Nybegynder
09. marts 2004 - 12:09 #27
Jeg stiller såmænd bare kritiske spørgsmål omkring den verden jeg befinder mig i.
Avatar billede milo Nybegynder
09. marts 2004 - 12:12 #28
s/kritiske/dumme/
Avatar billede jholst Nybegynder
09. marts 2004 - 14:34 #29
;
Avatar billede milo Nybegynder
09. marts 2004 - 15:21 #30
jho was kicked by mhm (foo)
Avatar billede skwat Praktikant
11. marts 2004 - 09:20 #31
Dcgeek, jeg har en bedre ide, du køber en stor tromle med Ethernet kabel, og begynder at starte dit eget internet! På den måde undgår du alle de afgifter som tdc skal leve med. Myndigheder som ripe etc.
Du kunne kalde de geeknet i stedet for internet, eller måske intranat.

Start med naboerne, derefter nabogaden, nabobyen, nabolandet, nabokontinentet og til sidst strækker det sig måske til en nabo galakse.
Avatar billede milo Nybegynder
11. marts 2004 - 09:42 #32
øh skwat, var det seriøst ?
Avatar billede skwat Praktikant
11. marts 2004 - 11:10 #33
milo, var DET seriøst!

Det må du i øvrigt selv om, det gør ingen forskel.
Avatar billede milo Nybegynder
11. marts 2004 - 13:14 #34
Du mener han skal udbyde internet ud af sin egen linje?
Nu har jeg ikke lige læst betingelserne, men mon ikke der er regler om hvorvidt man må sælge sin forbindelse videre og tjene på det ?
Avatar billede skwat Praktikant
11. marts 2004 - 13:42 #35
Nej, jeg har ikke skrevet at hans helt eget internet overhovedet skal have forbindelse til det internet vi kender.
man kunne også kalde det ingernet, måske opkaldt efter sin gamle dansklære.
Avatar billede milo Nybegynder
11. marts 2004 - 13:58 #36
Hvad ville formålet være ?
Avatar billede skwat Praktikant
11. marts 2004 - 14:54 #37
Formålet ville være at skabe et nyt internet som en subkultur af det gamle internet.
Det gamle internet har også så meget skrammel at det er på tide at man bygger et nyt.
Jeg syntes også at et af kravne skal være at man har sin egen CS server.
Avatar billede milo Nybegynder
11. marts 2004 - 15:21 #38
tsk
Avatar billede jgni Nybegynder
12. marts 2004 - 00:41 #39
...og så BRAGEDE milo ned på dcgeek's niveau :)
Avatar billede dcgeek Nybegynder
12. marts 2004 - 13:45 #40
Ja... Men så fik jeg da mit egentlige spørgsmål løst, om hvordan internetudbyderne overhovedet er startet op, det har jeg gået og spekuleret over i så lang tid, og kun fået overfladiske ting at vide. Nu har jeg så fået alle detaljer med, og om hvorfor ¤%#¤/%") det ikke skulle være muligt selv at starte op, når alle andre lige pludselig starter op, samt hvordan der forbindes til det øvrige net.

Mange tak til nmh og monsted.

Vedlæg venligst svar, og i får points.
Avatar billede skwat Praktikant
12. marts 2004 - 22:12 #41
Tralalalala

Det kaldes ironi, den nye form for humor

Tralalalala :)
Avatar billede s1rreal Nybegynder
30. marts 2004 - 01:08 #42
DCGeek, må jeg, blot for at være venlig, og ikke ironisk, anbefale dig, at læse noget alment om datakommunikation etc.? Det kan godt betale sig bare at have en smule ''feel'' med det man stiller et spørgsmål om, inden man formulerer spørgsmålet, så undgår man tekniske misforståelser og ligeud dumheder.
Og lad nu være at spørge hvor man kan læse noget om datakommunikation... (google er din ven!)
Avatar billede dcgeek Nybegynder
30. marts 2004 - 15:54 #43
s1rreal - det har jeg allerede gjort :)
Avatar billede popsy Novice
23. juni 2004 - 03:08 #44
Husk at lukke spørgsmålet :)