Avatar billede rickyd Nybegynder
03. marts 2004 - 16:03 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

brug af andres usikre trådløse netværk

Der findes megen god info om hvordan man sikrer sit net her på siden.. men hvordan er sikkerheden hvis man logger på en andens net???

1) Hvis man logger på et usikkert netværk man tilfældigvis opdager, så usætter man vel også sig selv for risiko???
Kan man gøre noget for at nedsætte den?

2) Hvis to personer er logget på det samme åbne net, deler man så automatisk mapper?

3) Hvor let har andre brugere af et (åbent eller lukket) net ved at "se" en. og indholdet af ens computer

4) Hvis man nu er flere personer i et lukket net, hvordan er den indbyrdes sikkerhed så?

100 point for fornuftige svar
Avatar billede renehinsch Praktikant
03. marts 2004 - 16:25 #1
Hvis du er på et WLAN sammen med andre må du betragte det som om i sad på den samme hub eller med et krydset kabel imellem jeres ethernetporte. Hvilket er rilfældet i et typisk hotspot. Sikkerhed (eller risici) er afhængig af hvilke åbninger eller sårbarheder man har i dette scenarie.

Regel nr. 1 er derfor at have en personal firewall på sin PC.
Avatar billede rickyd Nybegynder
03. marts 2004 - 16:34 #2
hvad er regel nr. 2 ? :-)

Et åbent netværk man logger på og intet kender til. Har andre MULIGHED for at monitorere dine aktiviteter på nettet og på selve computeren. Hvis jeg f.eks arbejder i word kan jeg så risikere at andre kan kigge med??????
Avatar billede renehinsch Praktikant
03. marts 2004 - 16:45 #3
Glem det er wireless når du forholder dig til andre som er koblet på det samme WLAN som dig. Så er sikkerhedsparameterne de samme som et kablet netværk altså som hvis du satte din computer direkte på internettet. Hvis den ikke er sikker her er den heller ikke sikker mod andre der er på det sammen WLAN. De specifikke sårbarheder er ikke mit speciale. Men de har ikke noget med den trådløse problematik at gøre.

Hvis du vil sikre dig mod at uvedkommende kommer ind er det standard listen med for en typisk hjemmeinstallation
- ingen SSID broadcast
- WEP eller WPA
- MAC filtre
Avatar billede rickyd Nybegynder
03. marts 2004 - 16:50 #4
Problemet er jo at det ikke er mit netværk. jeg kan jo ikke sætte WPA eller MAC på en andens trådløse netværk....! ad 1)
Avatar billede renehinsch Praktikant
03. marts 2004 - 16:58 #5
Du har ret..og derfor kan du kun gardere dig med en personlig firewall så der ikke er nogen der kommer ind på din PC. Det er sådan set ligemeget om nettet benytter kryptering da hackeren jo lige så godt kan sidde på det netværk du forbinder dig til som han kan sidde udenfor.