Avatar billede manzini Nybegynder
02. marts 2004 - 14:36 Der er 39 kommentarer og
1 løsning

Fjernelse af skrivebeskyttelse

Hej alle.

En dag vågnede jeg, og så at alle mine mapper pludseligt var blevet skrivebeskyttet! Jeg kan ikke ændre det på den normale måde (højreklik-egenskaber) og jeg tror jeg har prøvet alt hvad der er muligt! Har jeg det?

Hjælp mig, da det er ret vigtigt at mine mapper ikke er skrivebeskyttet!

ManZini
Avatar billede manzini Nybegynder
02. marts 2004 - 14:39 #1
Please everyone! Jeg vil BETALE jer for et detaljeret svar!
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2004 - 14:41 #2
Du skal overtage ejerskabet af mappen.

Højreklik på mappen -> Properties -> Security -> advanced -> owner.

Markér din egen bruger, og sørg samtidig for at der er hakket af i "replace owner in subcontainers and objects"

Tryk OK
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2004 - 14:42 #3
Du kan evt. gøre det på hele dit drev....
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2004 - 14:42 #4
Og du har selvfølgelig admin. regtigheder ik ?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
02. marts 2004 - 19:57 #5
kan du se fanen sikkerhed. ellers skal du deaktivere simpel fildeling (i stifinder: funktioner-indstillinger-avanceret og fjerner fluebenet
Avatar billede manzini Nybegynder
02. marts 2004 - 23:10 #6
Ahh.. I snakker i koder for mig! Mit XP er dansk, og jeg er ikke sygt god til putere!
Avatar billede manzini Nybegynder
02. marts 2004 - 23:19 #7
Phatlasse, du siger: Højreklik på mappen -> Properties -> Security -> advanced -> owner
Hvis jeg nu oversætter til dansk: Egenskaber - sikkerhed - avanceret - bruger... Men det er der ikke noget der hedder, fra egenskaber"
Avatar billede cp1 Nybegynder
02. marts 2004 - 23:45 #8
for at der ingen tvivl skal være,her er microsofts forklaring
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q326549
Avatar billede manzini Nybegynder
02. marts 2004 - 23:56 #9
den der forklaring fatter jeg ikke 1 brik af! haha.. Jeg er kun 14, og da mit xp er dansk, kender jeg stort set kun de danske udtryk for forskellige ting!
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
03. marts 2004 - 05:45 #10
hmm, hvis du bor ved silkeborg kan vi finde ud af noget med at lave den med gullerødderne på tastaturet, men mon ikke mindre kan gøre det:
fortæl os om: du bruger pro eller home og om din konto står som administrator (se i kontrolpanel og brugere).
har du slået simpel fildeling fra? jeg går ud fra at dit filsystem er ntfs ik?
hvilke valgmuligheder har du, hvis du åbner stifinder, åbner c:-drevet i venstre vindue og højreklikker på din mappe (du skal højreklikke på den i højre vindue).
Avatar billede gnart Nybegynder
03. marts 2004 - 14:05 #11
Du kan prøve følgende:
gå i start->kør->cmd
du får nu en sort dos skærm frem, formodentlig noget i stil med:
c:\Dokuments and Settings\XXXXX\
hvor XXXXX er dit bruger navn.
Du skal nu navigere hen til den mappe der indeholder de problematiske mapper.
Hvis dette er din dokument mappe bruger du:
cd dokumenter  <enter>
(Du går ind i en mappe ved at skrive cd <mappenavn> eller cd "<mappe navn>" (brug "" hvis mappenavnet indeholder mellemrum))
For at komme ud af en mappe bruger du:
cd ..
Du kan bruge
dir
til at se hvad der ligger i en given mappe.
Det kan være en fordel at have en exploere åben ved siden af til at bevare overblikket i.

når du har fundet mappen hvori problemet er skriver du :
attrib -r <mappenavn>
så skulle read only være fjernet fra mappen.
hvis det er en mappe med mange skrivebeskyttede undermapper kan du bruge:
attrib -r <mappenavn> /S
for at ordne dem alle på en gang
Avatar billede manzini Nybegynder
03. marts 2004 - 19:08 #12
1 Jeg bruger Win XP Home edition.
2 Jeg står som "computeradministrator"
3 ja, mit filsystem hedder NTFS. Jeg ved ikke hvordan man slår fildeling til eller fra?
Avatar billede manzini Nybegynder
03. marts 2004 - 19:13 #13
Når jeg højre klikker på mappen jeg skal bruge, har jeg følgende valg: Generelt, Deling, eller Tilpas! I det felt hvor jeg skal kunne slå Skrivebeskuttelse fra, er der helt gråt (som det nu er, når man ikke kan ændre det)...
Avatar billede manzini Nybegynder
03. marts 2004 - 19:54 #14
For resten bor jeg i århus, lidt fra silkeborg :) ellers tak!
Avatar billede manzini Nybegynder
03. marts 2004 - 20:23 #15
ok. Det tip gnart giver mig, virker ikke helt efter planen!
Når jeg åbner cmd står der allerede: "C:\Documents and Settings\Kristoffer" Og det kan jeg ikke slette. Så skriver jeg: attrib -r "bboy klips" -S efter ovenstående, som du sagde skulle fjerne skrivebeskyttelsen. Men da melder den at Parameteret er forkert!
Avatar billede manzini Nybegynder
03. marts 2004 - 20:46 #16
hmm.. No reply... GNART! Her er destinationen på den mappe der skal gøre "ikke-skrivebeskyttet"
>C:\Documents and Settings\Kristoffer\Dokumenter\ManZe Klips<
hvad skal jeg gøre?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
04. marts 2004 - 06:51 #17
prøv at følge gnarts ide, og hvis det ikke funker kan du gå tilbage til den anden måde,og i sidste ende kan det måske ende med at du bare kopierer det hele over på en a
fat32-partition, og så tilbage igen når der er styr på det.
når jeg spørger til xp home er det fordi man skal starte i fejlsikret for at komme ind som administrator - trykke F8 når den starter op, der er nogle valgmuligheder som der ikke er når man starter almindeligt op. men vi ser lige hvad det andet bringer
Avatar billede manzini Nybegynder
04. marts 2004 - 13:15 #18
Jeg kan ikke følge gnarts idé, da den melder at "parameterformatet er forkert"
Avatar billede manzini Nybegynder
04. marts 2004 - 13:32 #19
Så vil du(mrmox2) ikke lave en trin for trin guide på præcist hvad jeg skal gøre??????????????????
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
04. marts 2004 - 22:59 #20
manzini> ja det kan jeg da prøve i hvert fald. det eneste xp jeg har her hjemme er pro, men jeg prøver at brygge noget alligevel, og ellers kommer jeg forbi en xp home i weekenden på arbejdet.
der er to muligheder, den ene at det lykkes dig at overtage ejerskabet, og at det er tilstrækeligt. Den anden mulighed er at du skal have harddisken over i en anden maskine.
kan du ikke prøve noget andet mens jeg brygger lidt. hvad sker der hvis du kopierer din mappe med dokumenter over til en ny mappe på harddisken, kan du så fjerne skrivebeskyttelsen?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
04. marts 2004 - 23:03 #21
hvad sker der iøvrigt hvis du åbner start-kør-cmd og skriver: attrib -R *.* /S (her forudsætter jeg at du står i C:\Documents and Settings\Kristoffer)
Avatar billede manzini Nybegynder
05. marts 2004 - 13:48 #22
Det er jo ikke kun 1 mappe der er blevet skrivebeskyttet! Det er ALLE mapper der overhovedet er, ikke filerne, men mapperne!

Når jeg følger gnarts idé, siger den enten: "Parameterformatet er forkert" eller "Filen kunne ikke findes"...
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
05. marts 2004 - 15:41 #23
nå, det var bare fordi jeg tænkte at attrib måske kun virkede på filer - og *.* /S tager jo både indholdet i aktuel mappe og alle undermapper
jeg prøver at kigge lidt på det i nat på arbejdet, ellers i morgen nat
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
06. marts 2004 - 01:23 #24
hej igen
det eneste du mangler er at genstarte og lige når windows skal til at boote skal du trykke F8. så får du en række valgmuligheder - vælg fejlsikret (og ikke andre)
så kommer logonskærm. hvis ikke du kan vælge administrator i den grafiske logonskærm trykker du to gange CTRL-ALT-DEL og skrives administrator som brugernavn. der er muligvis ingen kode (XP home stinker for vildt)
nu skulle den fjerde fane sikkerhed gerne være kommet frem. hvis den ikke er skal du ind og deaktivere simpel fildeling som beskrevet ovenfor.
vælg knappen avanceret. du har nu flere muligheder, og den mest oplagte er at overtage ejerskab. men gå lige ind i fanen tilladelser, klik på dit brugernavn og tryk rediger. her kan du se om der mangler nogle flueben. hvis de alle er der vil det nok ikke hjælpe noget at overtage ejerskabet. men under fanen ejer kan du markere dit brugernavn og overtage ejerskabet - det skal gælde for alle undermapper også. dette skulle være nok
der er flere der har oplevet noget lignende http://www.hardwareonline.dk/traad.asp?tid=145746&fid=13
hvis dette ikke løser problemet ville jeg kopiere alle vigtige data ud i et andet bibliotek på harddisken, slette profilen og oprette en ny, og så kopiere dine ting ind igen. det virker nemlig som om der er noget i din profil der ikke helt funker.
god fornøjelse med det
Avatar billede manzini Nybegynder
06. marts 2004 - 21:50 #25
hej. Jeg forstår ikke helt hvad jeg skal gøre! Jeg starter i fejlsikret, højre klikker på problem-mappen, fanen sikkerhed, avanceret og så videre, og tjekker om der mangler flue ben. Det gør der ikke, men alle felterne med flueben i, er grå (jeg kan ikke ændre)...

Så går jeg til ejer-markére brugernavn... og hvad så nu? Der er ingen knap der hedder "overtag ejerskab" eller lignene! Der står øverst, at HVIS jeg har tilladelserne, kan jeg overtage, og det har jeg jo!

Og jeg fik altså ikke ordentligt fat i hvordan man slår "simpel feldeling fra"...

Er det mig der er stupid, eller har jeg overset en part?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
07. marts 2004 - 01:07 #26
nix du er ik stupid - og mht simpel fildeling så glem det - når de først har fået fanen sikkerhed frem er alt i den skønneste orden
det du skal gøre er at: marker brugernavn og tryk anvend - så overtager du ejerskabet. hvis du sætter flueben i "erstat .." overgår det hele til dig. prøv at lade den være tom i første omgang og se om det andet er nok. ellers marker den også. giver det her mening, ellers er det måske nogle af os der er for stupide til at forklare :-)
Avatar billede manzini Nybegynder
07. marts 2004 - 01:21 #27
Jeg er ikke helt sikker på hvilket der er mit brugernavn! der er to, der hedder næsten det samme... Skal jeg vælge "adminisrator brugernavnet" eller bare brugernavnet?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
07. marts 2004 - 08:39 #28
du skal netop vælge dit eget brugernavn - og jeg gætter på at den er sat til at logge ind automatisk siden du siger at du ikke ved præcis hvilken der er din. prøv at logg brugeren af (luk - log af) så kan du se hvilket brugrnavn du bruger - det skal du vælge. Eftersom den ligger i ....\Kristoffer\... er det nok dit brugenavn, eller er mappen netop en undermappe under en anden brugers profil??? hmm, hvis det er tilfældet har han nok bare lavet sine mapper private, og så vupti er du på den. Så skal du bare give dig rettigheder. Kan du ikke lige skrive om det er en undermappe under din egen profil eller under en andens - det er vigtigt.
Avatar billede manzini Nybegynder
07. marts 2004 - 16:27 #29
Øhmm.. Der er sket 1 ting, efter jeg var der inde sidst!
Når jeg starter i fejlsikret, kan jeg ikke gå ind i "problemmappen" Og når jeg højreklikker fortæller den mig at jeg skal overtage ejerskabet før jeg kan ændre noget dér. Men jeg fortsættede, gik ind under fanen: Sikkerhed, og fandt at alle de brikker hvor der plejede at være flueben i, var tomme! Men da jeg gik ind under Avanceret, var de der dog igen!
Felterne er grå, og jeg kan derfor ikke ændre noget med fluebenene!!!

Jeg fandt ud af at under fanen "Ejer" står mit brugernavn faktisk ikke som valgmulighed!!! Der er enten "Adminisrator", eller "administratorer"! Ikke noget med "Kristoffer" nogen steder!!!

Forresten, ville du ikke give en lidt bedrer forklaring på hvordan man fjerner: "Simpel fildeling" da DET jo kunne være problemet! Husk at jeg bruger XP home!

Tak.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
07. marts 2004 - 22:18 #30
Simpel fildeling er ik prob - du kan nemlig slet ik se fanen sikkerhed hvis det ikke er slårt fra. så det er ok
det virker underligt at du ikke optræder og kan overtage ejerskab - der skulle alle administratorer gerne stå.
jeg synes du skal oprette en ny profil (altså ny bruger), og så kopiere hele indholdet over i mapperne under den nye profil. det hænder at der kan opstå fejl i en profil, og derfor er dette nok den nemmeste løsning
Avatar billede manzini Nybegynder
07. marts 2004 - 22:26 #31
ok.. ikke for at lyde dum, men hvordan gør jeg det?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
07. marts 2004 - 23:54 #32
du går ind i kontrolpanel og bruge og opretter en nu bruger, fx stoffer eller hvad du nu vil. sørg for at det er en computeradministrator, men det er vist standard i win xp home. log af og log på som den nye bruger. det skal lige siges at passwords som du måtte have gemt og cookies og alt muligt  - også nogle programmer - følger profilerne, så det er muligvis ikke det fedeste, men det kommer an på hvordan du bruger din pc. men det lyder lidt som om der er gået ged i din profil, og at der muligvis kan være det bedste at lave en ny. herefter skulle du kunne kopiere (nøjes med at kopiere i starten) alle dine ting over i den nye mappe - og fjerne evt. skrivebeskyttele. så har du gang i dem. men prøv i første omgang at oprette ny bruger, og kopier et par dokumenter over og se hvordan det ser ud. og skriv så lige om du har 1000 specielle indstillinger og programmer i din nuværende brugerprofil
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
08. marts 2004 - 07:04 #33
har vi overhovedet tjekket hvad der sker hvis du kopierer dokumentet til et anden sted på harddisken? kan du så lave det om til læse OG skrive??
hvis det er tilfældet, kan du også overveje bare at lave om på standardplaceringen af dine dokuementer (hvis indstillingerne idin brugerprofil iøvrigt virker). det gøres sådan her:
1) lav den nye mappe på harddisken, fx c:\dokumenter eller c:\kristoffer
2) højreklik på genvejen til din dokumentermappe (genvejen på skrivebordet eller i startmenuen)
3) vælg egenskaber
4) vælg flyt
5) find den mappe du lavede og tryk OK
6) tryk anvend
7) OG NU SKAL DU TRYKKE NEJ - for vi gider ikke have at den flytter hele møget nu
8) og så OK og ud
fremover vil din computer lede dig til denne mappe hvis du vil hente eller gemme dokumenter - du kan lave det om ved at gendanne standard samme sted - OG TRYKKE NEJ når den spørger om du virkelig vil flytte
hvis denne mappe virker og tillader dig at læse og skrive, kan du bare kopiere alle dine dokuemnter ind i den - og bruge den fremover. ellers skal du nok igang med en ny profil.
iøvrigt står jeg lige af et par dage - skal på kursus, men vender tilbage når jeg er hjemme igen og ser hvordan det går. god arbejdslyst med det :-)
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
09. marts 2004 - 21:13 #34
hej. tebage ign
er der sket noget?
Avatar billede manzini Nybegynder
10. marts 2004 - 21:18 #35
Det hjælper ikke at køre mapperne over i en ny mappe på c-drevet! OG når jeg laver en ny bruger, er der stadig skrivebeskyttelse på alt hvad der ligner en mappe!
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
11. marts 2004 - 09:04 #36
hej, nu skal jeg fortælle dig mit gæt på hvad der er galt: ikke en skid!
hvis jeg tjekker min xp er mapperne skrivebeskyttet, og hvis jeg fjerner skrivebeskyttelsen kommer den igen sådan vupti. du skriver jo selv at filerne ikke er skrivebeskyttet, ik? så vi har hygget os og støvet rundt efter en masse ideer, men ikke læst dine indlæg ordentligt. så altså gættet: alt er i skønneste orden :-)
og så synes jeg iøvrigt at det er godt kæmpet af dig manzini at du har hængt på - det er trods alt temmelig langhåret stuff der er rodet med. ha en god dag, og skriv lige hvis du synes det er for nem en "løsning".
Avatar billede manzini Nybegynder
11. marts 2004 - 15:09 #37
tak. Men ja, jeg synes at det er en alt for nem løsning!

Det kan da ikke passe at man ikke kan bruge Windows movie-maker overhovedet på grund af det! Det ville da være dumt fra microsoft's side!
For man kan ikke gemme nogle film, hvis den mappe hvor filmene oprindeligt kommer fra, er skrivebeskyttet!

Humm.. Har prøvet at downloade et nyt moviemaker, men det er altså ikke dér den er gal!
Avatar billede manzini Nybegynder
11. marts 2004 - 15:18 #38
nej... ved du hvad! Du får de 200 point! JEg fuckede up! DET er ikke grunden til at jeg ikke kan lave klips! Der må være en anden!
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
11. marts 2004 - 15:59 #39
jamen tak for point - selvom det er lidt meget når det eneste jeg har præsteret er den gode vilje. måske skulle du lave et spørgsmlå om movie maker hvis det er problemet helt nøjagtigt (altså at du ikke kan gemme uanset hvor du prøver). kan det ikke være noget med en begrænset udgave der kun kan nogle ting?? - bare et forslag.
hvilken fejlmeddelelse får du når du prøver at gemme?
Avatar billede manzini Nybegynder
11. marts 2004 - 18:26 #40
jeg får følgende medelelse:

"Denne film kan ikke gemmes på den angivne placering. Kontroller, at de oprindelige kildefiler, der er brugt i filmen, stadig er tilgængelige, at den angivne lagerplacering stadig er tilgængelig, og at der ertilstrækkeligt ledig diskplads, og prøv derefter igen."

Jeg årøver at oprette et nyt spørgsmål!