Avatar billede speedy1979 Nybegynder
01. marts 2004 - 18:22 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

WinXP Firewall forhindrer Windows File sharing

Dette er vist et "børnespørgsmål" for Jer hajer, men nu har jeg kæmpet med det lidt tid og vil høre om andre har en løsning.

Hvis jeg enabler WinXP's indbyggede firewall kan jeg ikke oprette forbindelse til min PC via LAN fra de andre maskiner (alm. windows netværk) Hvorfor virker f.eks. mine netværksdrev ikke med windows' firewall og hvordan løser jeg problemet?
Avatar billede soenderskov Seniormester
01. marts 2004 - 18:24 #1
du løser det ved at slå firewall'en fra :-)
Avatar billede soenderskov Seniormester
01. marts 2004 - 18:24 #2
ved ikke hvorfor det ikke virker men sådan er det også hos mig
Avatar billede soenderskov Seniormester
01. marts 2004 - 18:25 #3
meningen med firewall er jo at den skal blokere for andre computere at få adgang til din .... dette gør den self også på dit eget hjemmenetværk.... den kan ikke se forskel på internettet og en anden comp på et netværk
Avatar billede jpvj Nybegynder
01. marts 2004 - 18:30 #4
Det er faktisk i modstrid med, hvad der står i hjælpen vedr. firewallen...

Men derfor kan det jo godt være rigtigt :-)
Avatar billede speedy1979 Nybegynder
01. marts 2004 - 18:31 #5
Det må alt andet lige være muligt at have den oppe samtidigt med at jeg stadigt kan få forbindelse på mit netdrev, sorry, men jeg må håbe på at der dukker én op, der ved hvordan....
Avatar billede squashguy Nybegynder
01. marts 2004 - 18:39 #6
Hvis du skal oprette forbindelse til PC udefra, skal du ind i firewallen og åbne porte..
Avatar billede squashguy Nybegynder
01. marts 2004 - 18:42 #7
Avatar billede speedy1979 Nybegynder
01. marts 2004 - 21:10 #8
den artikel fatter jeg så ikke en hat af.....kald mig blot en begynder ;-)
Avatar billede soenderskov Seniormester
01. marts 2004 - 21:21 #9
gør jeg heller ikke ..... men min mening er at f.eks norton antivirus 2004 prof er fint nok og firewall behøves ikke hvis man har antivirus program

har kørt det sådan i laang tid uden problemer.... (antivirus version variere self fra år til år)
Avatar billede soenderskov Seniormester
01. marts 2004 - 21:21 #10
²
Avatar billede soenderskov Seniormester
01. marts 2004 - 21:22 #11
hovsa
Avatar billede speedy1979 Nybegynder
01. marts 2004 - 21:29 #12
Nu er antivirus og firewall som fisk og cykler, ikke helt 2 ens ting. Jeg har også antivirus kørende men vil godt bevare min firewall, derfor kan jeg ik forstå, at to windows komponenter ikke er bygget til at arbejde sammen....
Avatar billede squashguy Nybegynder
01. marts 2004 - 21:59 #13
Windows og firewallen fungerer også fint sammen. Dens job er jo at nægte udfra-kommende adgang til din computer.

Artiklen beskriver hvilke porte du skal åbne i firewallen, for at andre på netværket kan få adgang til dine shares..

God gammeldags NetBIOS:
nbname            137/UDP
nbname            137/TCP
nbdatagram        138/UDP
nbsession        139/TCP

Eller SMB (gør NetBIOS overflødig; denne kender win9x ikke):
Port 445 TCP og UDP

Dette kan gøres i egenskaber for firewallen
Avatar billede speedy1979 Nybegynder
01. marts 2004 - 22:09 #14
okay, det burde jeg måske kunne finde ud af at indtaste.
Men åbning af disse porte er jo netop et hul ud til indianernettet?

SMB kan jeg intet finde noget om? (jeg har winxp pro)
Avatar billede squashguy Nybegynder
01. marts 2004 - 22:36 #15
Et hul ja, men vil du dele, er det nok den eneste mulighed. Hvis du sidder på et lokalt netværk bag en firewall (med private IP-adresser), vil det dog kun være lokalnettet som får adgang.

Et alternativ kunne være, at installere en mere avanceret firewall, så du kan bestemme hvilke fjerncomputere /fjern-netværk som har adgang. www.sygage.com er en god firewall.
Avatar billede squashguy Nybegynder
01. marts 2004 - 22:36 #16
www.sygate :)
Avatar billede speedy1979 Nybegynder
01. marts 2004 - 22:39 #17
Lux, det finder jeg nok ud af, tak for hjælpen, kast et svar og jeg smider point til dig ;)
Avatar billede squashguy Nybegynder
01. marts 2004 - 22:51 #18
okay

Mht SMB (Server Message Block), så er det en protokol Windows bruger, til at give adgang til delte mapper/printere.