Avatar billede mik789 Nybegynder
28. februar 2004 - 17:10 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

QuickTime og Mac

Fra en ikke-Mac bruger:

Er QuickTime playeren automatisk installeret på en Mac på samme måde som Media Player følger med på en Windows PC?
Avatar billede egonspock Seniormester
28. februar 2004 - 20:02 #1
Ja. Det er den :-)
Avatar billede mik789 Nybegynder
29. februar 2004 - 08:38 #2
lille tillægsspørgsmål:

er det standard på Mac at Quick Time (som jo mest er kendt som en video player) at mp3 filer åbnes i Quick Time (der så altså bare fungerer som audio player)? Igen ligesom Windows Media Player der har begge funktioner...
Avatar billede egonspock Seniormester
29. februar 2004 - 11:21 #3
Så bliver det lidt mere kryptisk. Hvis du har en .mp3 eller .m4a-fil på din hjemmeside, vil Quicktime som standard være det hjælperprogram, der afspiller filen i browseren. Hvis du derimod har downloadet sådan en lydfil, så vil iTunes afspille den(finurligt nok med hjælp fra Quicktime ;-) ), og hvis iTunes er sat op til det, vil den først kopiere filen ind i musikbiblioteket, så man kan søge på ID3-taggene og finde den igen. Du kan evt. downloade iTunes selv og se hvordan det fungerer. Det skulle efter sigende fungere på samme måde på en Windowsmaskine som på en Mac: http://www.apple.com/dk/itunes/
Bemærk i øvrigt forskellen på Quicktime og Quicktime Player: Quicktime Player benytter sig kun af det underliggende lag fra Quicktime. Quicktime Player er heller ikke standardapplikationen til at afspille musik, da den ikke har de databasefunktioner, som gør iTunes til noget helt særligt.
Avatar billede mik789 Nybegynder
29. februar 2004 - 13:13 #4
egonspock> OK. Det det drejer sig om, er at jeg har et site hvor man skal kunne afspille nogle musikstykker i en embedded player. Til PC har jeg taget højde for Window Media Player og Real One. Dvs. hvis folk har én af disse installeret vil denne player automatisk være embedded på siden og musikstykkerne spiller så i den efterhånden som brugere klikker på linkene til musikstykkerne. Men som du forstår (http://www.eksperten.dk/spm/471037), bliver WMP ikke embedded i Mac browserne, fordi det script der skal tjekke om den er installeret, ikke opfanger den. Derfor vil jeg finde ud af hvilken player det er sikrest at embedde for Mac browsere. Dvs. en player der er standard på de fleste Mac maskeiner - som WMP er det på Win maskiner. Hvad vil du anbefale? Quick Time, Quick Timer Player eller iTunes (som jeg slet ikke kender)?
Avatar billede egonspock Seniormester
29. februar 2004 - 19:07 #5
Til Macbrugere, kan du blot bruge Quicktime, med de tags, som er beskrevet her: http://developer.apple.com/quicktime/quicktimeintro/tools/embed.html
mens at man ikke bare kan bruge embed til Windows længere, se her: http://developer.apple.com/internet/ieembedprep.html og derfor må bruge noget javascript i stedet. Men hvis du alligevel styrer koden vha. agent-informationer, gør det vel heller ikke så meget.
Men der er jo mange måder at gøre det på, og da jeg desværre ikke har et endegyldigt svar, vil jeg foreslå at du morer dig med at få lidt inspiration fra andre på Apple's Quicktime-side: http://www.apple.com/quicktime/whatson/
Avatar billede mik789 Nybegynder
01. marts 2004 - 10:52 #6
tak skal du ha'... jeg går videre med QuickTime.