Avatar billede dargny Nybegynder
27. februar 2004 - 18:45 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Råd til førstegangkøbere

Vi står og skal ud og bruge en ca. 3K på et digitalkamera. Problemet er, at vi intet forstand har på det. Hvilket kamera vil I anbefale.

Når jeg kigger på www edb priser dk, så står der en masse udtryk som jeg ikke kan forholde mig til.

magepixel = hvor mange pixel billedet er bygget op om.
8/16/32mb = hvor mange billeder man kan tage
Zoomobjektiv/objektiv = hvad er det?`
CCD = hvad er det?

Hvad skal man gå efter?
Avatar billede ird Praktikant
27. februar 2004 - 18:53 #1
Avatar billede ird Praktikant
27. februar 2004 - 18:54 #2
Avatar billede ird Praktikant
27. februar 2004 - 18:55 #3
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
27. februar 2004 - 19:03 #4
megapixels = simpelthen hvor mange billedpunkter det færdige billedede kommer til at bestå af (mega = million). Det er ikke afgørende for kvaliteten, men kan blive en nødvendighed hvis man skal printe store forstørrelser på papir. Min. 3 megapixels vil jeg anbefale, det burde være nok til de fleste.
CCD = det er typen af billedersensor. På et analogt kamera sidder der bare en film i stedet for. De fleste kameraer kører med CCD sensor (nogle dyre spejlrefleks kameraer bruger cmos). Typisk er der opgivet størrelsen, f.eks. 1/2.7, det skal læses som 1 divideret med 2.7. Jo lavere tal det giver, jo bedre, da billedsensoren så er større. Det skal dog ses i forhold til antallet af megapixels.
8/16/32 = til næsten alle kameraer medfølger der et meget lille hukommelseskort, og der er aldrig plads til ret mange billeder. Så der vil det helt sikkert være en god ide at købe ekstra, ca. 128-512, afhængig af behov og antal megapixels.
objektiv: der er typisk angivet hvor mange gange det kan zoome (f.eks. 3x). Det betyder at brændvidden kan forøges 3 gange når man zoomer. Der kan også stå f.eks. 35-105mm, det betyder brændvidden vil være 35mm i vidvinkel (zoomet længst væk, så der kommer mere med på billederne), og kan gå op til 105mm (når der er zoomet helt tæt på motivet). Derudover er der i forbindelse med objektivet, også opgivet blænde (der kan f.eks. stå F2.8-3.9). Det er hvor meget lys der kan slippe igennem objektivet, i henholdsvis vidvinkel og tele. Jo lavere blænde jo bedre, dog er der ikke meget forskel, de fleste ligger på F2.8.

Jeg vil anbefale at vælge et kamera fra de kendteste producenter, herunder canon, nikon, olympus, sony eller minolta. Nu er det lidt svært at anbefale noget speficikt, da du ikke har forhold noget mere om hvad du skal bruge kameraet til, og hvad du forventer af det. Evt. kan du kigge nærmere på canon ixus, nem at betjene, tager tilfredstillende billeder, og den fysiske størrelse er lille nok til at man kan have det med overalt.
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
27. februar 2004 - 19:05 #5
Ups... jeg skrev i forbindelse med billedsensoren, at "jo lavere tal jo bedre". Det er selvfølgelig større tal jo bedre.
Avatar billede dargny Nybegynder
28. februar 2004 - 16:51 #6
Vi har været ude og kigge på dette i dag hos den lokale fotohandler. http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=19950

Kan det anbefales?
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
28. februar 2004 - 17:00 #7
Jeg ville umiddelbart ikke have nogen betænkeligheder ved at købe det kamera. Det eneste der mangler er nogle manuelle indstillingsmuligheder. Men det er heller ikke nødvendigt hvis du blot ønsker at sætte kameraet på "auto" og tage billeder, uden selv at eksperimentere med lukketid, blænde osv.
Avatar billede dargny Nybegynder
28. februar 2004 - 23:06 #8
Angående udvidelsen. Kan denne bruges eller er der noget bedre?

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=17620
Avatar billede cgleerup Nybegynder
02. marts 2004 - 11:57 #9
magepixel = hvor mange pixel billedet er bygget op om.
Tommelfingerreglen er at man skal bruge 2.2 megapixels for at kunne fremkalde et reelt 10x15 billlede, altså et alm. fotografi, så mange vil kunne nøjes med dette. Vil du derimod kunne bruge billederne til lidt mere vil jeg råde dig til at komme op i nærheden af min. 3.0 megapixels (spørg til antallet af effektive pixels)

8/16/32mb = hvor mange billeder man kan tage
Det afhænger dels af opløsning og dels af det format som man arkivere billederne i på kameraet. Du skal mere kigge efter muligheden for at udvide med hukommelseskort... jeg vil anbefale minimum 64 men gerne mere...

Zoomobjektiv/objektiv = hvad er det?`
Objektivet er i princippet det glas/linseprodukt der sidder på kameraet. Men til almindeligt brug behøver du ikke bekymre dig specielt om linsens slibning m.m. Derimod er Zoomen ok vigtig. Et kamera til den pris får du ikke med over 3xoptisk zoom - det vil sige den reelle zoom - den digitale skal du ikke lade dig forblænde af. Med digital zoom forståes egentlig bare en computerbaseret forstørrelse med forringelse til følge.

CCD = hvad er det?
CCD enheder er den printblade der sidder i kameraet og gør det arbejde som filmrullen gør i det konventionelle analoge kamera. CCD'en opfanger således det lys der lukkes igennem kameraets linse og er derfor ganske væsentlig for det endelige resultatet. Jeg vil anbefale at du går efter et kamera med CMOS lyscensor.

Mit råd er faktisk at gå efter SONY DSC-P72 eller DSC-P92 det er fantastisk gode kameraer til en fornuftig pris!
Avatar billede dargny Nybegynder
02. marts 2004 - 12:04 #10
Jeg købte et Nikon Coolpix 3100, og et 512 MB udvidelseskort + taske. ialt 3100 kr. Ganske fornuftigt syntes jeg selv.

Tak for hjælpen