Avatar billede OWB Novice
24. februar 2004 - 09:14 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Et bud på forventet levetid på Compaq DDS4 DAT drev?

Hej.

Hvad er et godt bud på levetiden for et Compaq DDS4 DAT drev, som tager dagligt backup ugens fem hverdage. Drevet er fra 92, så jo langt fra nyt, og jeg står for at skulle købe nye bånd, samt rensebånd til det. Drevet er aldrig blevet vedligeholdt med andet end "rensebånd", kan man selv gøre andet? Leverandøren hvor jeg normalt handler hardware foreslår at jeg sender den ind til dem, hvor de så vil foretage en grundig rensning. Kan det betale sig med et så forholdsvis gammelt drev?

/Ole
Avatar billede ricky Nybegynder
24. februar 2004 - 09:22 #1
DDS4 fra 92 ??? Det eksisterede da overhovedet ikke den gang ??? (eller er det mig der ikke kan huske)

Nuvel, Nej lad være med at 'spilde' penge på rensning. Et drev der er 11-12 gammelt er i sig selv helt vildt og det kan stå af når som helst.. og desuden må det vel anses som at have 'udtjent sin værnepligt' eller hva' ?

Men det er selvfølgelig en god forrentning for din forhandler.. lav en rensning (eller noget der ligner), tag en mindre formue for det og håb på at l..... alligevel står af om en måned.
Avatar billede OWB Novice
24. februar 2004 - 09:38 #2
Jeg undskylder mange gange, min fejl med alderen, der skulle have stået 02 i stedet for 92. Helt præcis fra januar 2002. Da forhandleren foreslog en rensning, synes jeg det lød skørt, så længe der ikke er problemer med drevet er det vel OK at forsætte med den normale vedligeholdelse med rensebånd? Og den dag det ikke kan gøre det, er det vel bare over højre skulder, og så købe noget nyt i stedet.?
Avatar billede elvis77 Nybegynder
24. februar 2004 - 09:44 #3
Det burde da holde længre end 2 år, jeg tror at det kan være justeringen af læse/skrive hodet der er problemet.
Avatar billede ricky Nybegynder
24. februar 2004 - 09:47 #4
ja ok.. det ændrer jo lidt på svaret :)

jeg ville ikke bruge penge på en rensning.. og da slet ikke hvis der ikke er problemer.. desuden er der umiddelbart mindst 3 års garanti på sådan et drev..
Avatar billede OWB Novice
24. februar 2004 - 09:52 #5
OK, takker :-)

Da jeg spurgte på bånd og rensebånd hos min leverandør, spurgte jeg samtidig hvad man ellers kunne gøre for at være "god" ved drevet / vedligeholde det, og dertil foreslog han ovenstående. Det gjorde mig i tvivl, da jeg ingen erfaring har med tape drev.
Avatar billede ricky Nybegynder
24. februar 2004 - 10:00 #6
hvis det er købt fra nyt og med Compaq garanti.. bør der som sagt være min. 3 års garanti.. og inden for garantiperioden skal drevet jo 'bare' virke.. du kan så absolut forbedre drevets tilstand ved at bruge rensebånd (jeg mener man siger ca. hver 10. gang).. men derudover kan du ikke gøre andet..

Er din forhandler aut. compaq reparatør ? for hvis han ikke er og vil begynde at rense det, udover med brug af rensebånd, eliminerer han Compaqs garantiforpligtigelse hvis han åbner drevet.
Avatar billede ricky Nybegynder
24. februar 2004 - 10:00 #7
og takker for point forresten..