Avatar billede kosl99 Praktikant
23. februar 2004 - 09:29 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

søgning på 2 kolonner i et view

Nu er den gal igen.
Jeg har to variable i var1 og var2. Jeg skal søge i mit view1 hvor var1 = kolonne1 og var2 = kolonne2 og få resultatet af søgningen i en frame (main).

Sandsynligvis verdens nemmeste ting i notes, men når man nu er lidt newbee og kommer fra en trad. SQL verden så er det sku lidt anderledes.
Avatar billede jogii Nybegynder
23. februar 2004 - 10:53 #1
Nu har jeg prøvet at svare 2 gange og den er ikke blevet gemt. nu prøver jeg igen
Avatar billede jogii Nybegynder
23. februar 2004 - 10:56 #2
Det må være noget med timeouts. Jeg må gøre det kortere:
Er din klient Notes eller en browser?
Hvordan vælger brugeren hvad der skal ses?

Umiddelbart kan @DbLookup ikke lave opslag på tværs af 2 kolonner. Du skal samle kriterierne i en samlet kolonne.

LotusScript/Java kan slå op på tværs af kolonner. Se på NotesView.GetAllDocumentsByKey og den variabel der i hjælpen angives "keyarray".
Spørg endelig mere :-)
//Jörg
Avatar billede kosl99 Praktikant
23. februar 2004 - 11:45 #3
---Jörg. Det her er en opfølgning på de to dropdownboxes afhængighed, som du i sidsteuge svarede så flot på. Så brugeren vælger de to variable fra dropdownboxene og disse har jeg gemt som var1 og var2 i min "Søg" knap.
Avatar billede jogii Nybegynder
23. februar 2004 - 11:56 #4
Så klienten er Notes.
Hvordan skal resultatet præsenteres? Hvad er det for data du viser, poster fra salget?

Du kan lave dette på 10 forskellige måder, så du må lige fortælle hvordan du ønsker brugeren skal opleve det.

Umiddelbart ville jeg lave en kategoriseret oversigt, som sorterer alle poster efter Varegruppe + "¤" + Varenummer. På formularen, som brugeren klikker/vælger rund på, kan du forneden lave en lave et embedded view (Notes6?) og vælge "Show Single Category" og anvende <Var1> + "¤" + <Var2> som kriterie (eller hvad nu felterne hedder på formularen.

Ved at anvende denne metode kan brugeren umiddelbart efter valget af gruppe/nummer se posterne i den indlejrede oversigt.

Men inden du går igang så fortæl lige lidt mere om hvad brugeren skal opleve.
Avatar billede kosl99 Praktikant
23. februar 2004 - 12:08 #5
Jeg har øverst en frame hvor min søgning foregår "2 dropdown" + "Søg" knap
Der under har jeg en frame med mit view, hvor søgningen foretages. Her kan jeg manuelt finde den varegruppe jeg gerne vil have og folde denne ud og vælge varenr. hvorefter jeg får mit datablad vist i nederste frame.

Det jeg skal er at jeg vælger først varegruppe dernæst varenr trykker søg og så skal jeg i min nederste frame få vist selve databladet for varen.
Mit datablad ligger også som en form.
Avatar billede jogii Nybegynder
23. februar 2004 - 14:56 #6
Nu skete det skisme igen. 10 minutter og pist væk. grrrrr
Avatar billede jogii Nybegynder
23. februar 2004 - 14:58 #7
Er det rigtig forstået at du kun vil præsentere varekortet efter søgningen?
I så tilfælde bør du blot lave en kategoriseret oversigt sorteret på varegruppen. Brugerne kan så "drill down" i selve oversigten og se sammenhændende varenumre og sammenligne dem direkte i oversigten.
Avatar billede jogii Nybegynder
23. februar 2004 - 14:59 #8
Nu laver jeg bare små poster, så kan det være jeg ikke mister mine indlæg
Avatar billede jogii Nybegynder
23. februar 2004 - 15:02 #9
Lav en oversigt, sorteret (og kategoriseret) på Varegruppe i første kolonne, kolonne2 indeholdende Varenummer, kolonne3 varenavn, kolonne4 prisen, kolonne5 produktansvarlig, kolonne6 lagerbeholdningen ...

Så kan du tænde for "Document preview" hvis du vil vise selve dokumentet og andre informationer mens brugerne "browser" i oversigten.
Avatar billede kosl99 Praktikant
23. februar 2004 - 15:33 #10
Selve oversigten med preview af varekortet, hvor jeg klikker i mit view og for selve varekortet i min MainFrame virker og har altid virket. Det jeg mangler er at jeg skal vælge varegruppe i dropdown1 og vælge varenr i dropdown2 og når dette er gjort trykkes søg og varekortet for det valgte varenr bliver vist i min MainFrame. Mine to dropdownmenuer virker som de skal. Det jeg mangler er funktionaliteten i søg knappen. Der åbner den valgte vare' varekort i min MainFrame.
Avatar billede jogii Nybegynder
23. februar 2004 - 15:43 #11
Det er overhovedet ikke umuligt det du vil gøre, men der er andre (bedre???) måder at gøre det på, som ligger mere naturligt til Notes.

Hvad er det så din oversigt mangler som din Drop-down søgning giver dig?
Har du ikke sorteret dine varer i varegrupper med kategorier?
Avatar billede kosl99 Praktikant
23. februar 2004 - 15:51 #12
Jo de er sorteret, det er lidt svært at forklare, men i princippet er det fordi der er rigtig mange varegrupper, når jeg trykker på min dropdown og trykker på s, så springer den automatisk ned til dem der begynder med s, og så kan jeg hurtigt finde den jeg søger, hvorefter de varenr som er i den valgte kategori bliver listet i dropdown2 her er ikke så mange < 50 typisk. Så tryker jeg 4 to gange og så er jeg på nr 40. Trykker søg og så vil jeg gerne have mit varekort, men er der en smartere måde at gøre det på, uden at skulle scolle igennem mit view så er jeg meget lydhør.
Avatar billede kosl99 Praktikant
23. februar 2004 - 16:04 #13
det hedder vist nok scrolle og ikke scolle
Avatar billede jogii Nybegynder
23. februar 2004 - 17:07 #14
Notes oversigter har "Quicksearch" indbygget. Hvis du står i en oversifgt og tamper ned i tastaturet, dukker en QuickSearch box op. Her kan du se hvad du lige har tastet ind og tryk så return for at hoppe ned til den kategori som du leder efter. Tryk derefter på '+' på det numeriske tastatur for at folde ud, tryk igen på tastaturet for at taste starten af varenummeret, tryk derefter på <Alt-C> for at hurtigsøge indenfor kategorien.
Jeg vil klart anbefale NotesViews fremfor andre måder.
//Jörg
Avatar billede kosl99 Praktikant
23. februar 2004 - 23:20 #15
Ja jeg kender godt mulighederne i notes "quicksearch", men disse fantastiske egenskaber er sværet at overføre til internettet. Det er ikke sikkert jeg har gjort det klart nok at databasen skal bruges både som Notes og som internet løsning.
Avatar billede jogii Nybegynder
24. februar 2004 - 09:33 #16
Nej, det med internet har du desværre undladt at fortælle om. Prøv læs indlægene igennem, jeg skriver faktisk at jeg går ud fra din klient er Notes alene.

Så lad os gå ud fra det er browseren der skal virke. Jeg har ikke prøvet følgende, men prøv at følge ideen:

1. Lav en oversigt der sorterer alle varekort pr. varenummer. Varenummeret går jeg ud fra er unik, så varegruppen behøver vi ikke at anvende for at kunne udpege varekortet. Navngiv evt. oversigten til at hedde "vVarekort.Varenummer"

2. Søg knappen skal have noget kode der ligner følgende:
@SetTargetFram("MainView")
@OpenView( "vVarekort.Varenummer"; Var2)
@EditDocument("0")

Dette er blot en råskitse, jeg har hverken kontrolleret syntaks eller virkemåde.
Avatar billede kosl99 Praktikant
12. marts 2005 - 16:36 #17
hmm old