Avatar billede sk-man Nybegynder
18. februar 2004 - 10:39 Der er 19 kommentarer og
5 løsninger

Helt ny i LINUX

Hejsa

Jeg her indtil nu altid kørt med Windows, og har i øjeblikket Windows XP. Men nu kunne jeg godt tænke mig at prøve noget LINUX....

Hvordan kommer jeg i gang? Hvad er RedHat? Jeg har også hørt nogen snakke om WindowMaker, hvad er det?

Jeg vil gerne have et nyt styresystem/GUI som minder om windows.

JEg har også tænkt på problemer med hardware. Hvad med drivere til min Cannon LBP600 laserprinter, min HP4100c scanner osv. vil jeg kunne bruge det?

Jeg ved det er en masse spørgsmål, men jeg håber at der er nogen der kan hjælpe. Evt. bare med nogle links til hvor jeg nemt kan finde svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. februar 2004 - 10:44 #1
Du kommer igang med at købe et blad eller en bog med Linux CD eller
selv downloade CD image og brænde CD'ere som du så installerer.

Redhat er en meget udbredt Linux distribution. Men der er mange alternativer:
Mandrake, Debian, SUSE etc..

Med hensyn til drivere, så check producentens hjemme side.
Avatar billede martinowitz Nybegynder
18. februar 2004 - 10:48 #2
Det kommer lidt an på, om du vil betale for det, eller vil have et gratis system.

Hvis du f.eks. installerer Red Hat, kan du fra www.ximian.com installere en GUI, der gør, at Linux kommer til at ligne Windows i udseende og langt hen ad vejen væremåde. (Det skal være Red Hat 9 - ikke Fedora).

Med hensyn til hardwaren, bør du checke på de respektive producenteres hjemmeside.

Jeg bruger selv Fedora og Lindows, begge kører rigtig godt, og som rosinen i pølsenden, har jeg en Red Hat Enterprise server kørende.

Og ellers findes der jo både blade og bøger om Linux, som du kan kigge efter.

/Martin
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. februar 2004 - 12:05 #3
kik på http://www.linuxbog.dk der kan du hente en række gratis bøger på dansk om linux og tilhørende emner
Avatar billede tomb3 Nybegynder
18. februar 2004 - 12:22 #4
Hey sk-man..

Jeg er selv lige startet på Linux, har lagt ud med Red Hat 9 (Shrike) til server. Havde jeg vist det mere om Linux da jeg startede, havde jeg nok valgt Red Hat 9.1 (Fedora), da fx. qmail er lidt af en opgave af sætte op på Red Hat 9, hvertfald på min server.

Ellers er Red hat, efter min mening utrolig nemt. Du kan vælge grafisk installation akkurat som i Windows, du kan installerer grafisk brugerflade, etc.

Kan du self også i mange andre distributioner. Men synes Red Hat er et godt valg at starte med.

Du kan også prøve at se nærmere på Lindows, som skulle være meget nemt at gå til. Nem installation af programmer, udseende ala Windows, etc.

Debian ville jeg holde mig fra som nybegynder.

Mandrake er også et godt alternativ, og minder meget om Red Hat.

SuSe skulle være den mest udviklede distribution, men koster desværre penge, med mindre du installerer dirrekte fra deres ftp.

Red Hat's pakkesystem (RPM) er meget nemt at gå til, hvilket gør det lidt nemmere for nybegyndere.

Du kan finde de forskellige distributioner her:
www.linuxiso.org

Tror din printer og scanner vil virke, da Linux understøtter langt flere drivere, end det tigligere har gjort, men tjek da producenternes sider.
Avatar billede martinowitz Nybegynder
18. februar 2004 - 13:07 #5
Heysa

Bare til orientering: Lindows er ikke gratis

/Martin
Avatar billede hunterkiller Nybegynder
18. februar 2004 - 13:47 #6
Redhat er en såkaldt distribution - en slags "indpakning" til selve linux kernen, en suite af software og hjælpeprogrammer - som får det hele til at virke, linux kernen i sig selv kan ikke ret meget.

WindowMaker er en af de mange Window Managers, fra standard i redhat/fedora er Gnome og KDE - de ligner windows meget, med en bar i bunden hvor programmerne er osv.. men selve filsystemet osv er noget helt andet - selve filsystemet starter ved / (root) - også går det ud fra der med forskellige dirs (/bin /usr /mnt osv) hvor der i hver ligger forskellige ting - der er også /home hvor din brugers mappe ligger.. kan sammenlignes med Dokumenter i windows

MHT din printer, der kan du jo checke http://linuxprinting.org/ - der er de fleste printere der virker i linux listed.

Links:
http://linuxbog.dk - forskellige guider, både til installering og brugen af linux
http://linux.dk - linux i danmark
http://kde.org - Window Manageren KDE's site med screenshots m.m

og du er velkommen til at kontakte mig - msn: madsvibe@hotmail.com elller mail
Avatar billede sk-man Nybegynder
18. februar 2004 - 19:20 #7
Tusind tak for de mange svar. I får lov til at dele point :-)

Skal jeg forstå det således at hvis jeg gerne vil have KDE GUI skal jeg først indstallerer RedHat, og derefter KDE, eller indeholder KDE allerede linux?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. februar 2004 - 19:23 #8
Omvendt: Redhat og de fleste andre Linux distroer kommer med KDE.
Avatar billede tomb3 Nybegynder
18. februar 2004 - 19:55 #9
sk-man> Under RedHat installationen, vælger du dit grafiske interface, du har valget mellem KDE, Gnome og X.

Jeg bryder mig mest om KDE, andre kan bedre lide Gnome.
Du har også mulighed for at vælge begge, så kan du lege lidt med den, og finde ud af hvilken du bedst kan lide. Men som Windowsbruger, tror jeg også helt klart du hælder til KDE.
Avatar billede tomb3 Nybegynder
18. februar 2004 - 19:56 #10
lege med "dem" even.. heh
Avatar billede sk-man Nybegynder
18. februar 2004 - 22:45 #11
Tak tomb3! Ud fra de screenshots jeg har set tror jeg at jeg går efter KDE
Avatar billede sk-man Nybegynder
18. februar 2004 - 22:48 #12
Er der nogle af jer der kan fortælle mig hvilken redhat version jeg skal have?

Går man ind under http://www.redhat.com/software/ er der en masse forskellige downloads. Men hvilken skal jeg bruge. Jeg skal bare bruge den til en alm. bærbar PC.
Avatar billede sk-man Nybegynder
18. februar 2004 - 23:05 #14
Hvad er forskellen?

tomb3 anbefaler Fedora, men er det er pga. noget server halløj som jeg alligevel ikke skal bruge på min bærbar?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. februar 2004 - 23:09 #15
Hvis man er lidt grov vil man kalde Fedora Core 1 for Redhat 10.

Det er en nyere version.

Der er så sket lidt organisatoriske ændringer fra 9 til Fedora, men det
er de fleste nok ligeglade med.

Vil du have nyeste eller noget lidt mere testet.

Jeg vil sige at vi nærmer os tidspunktet hvor man bør vælge nyeste: Fedora.
Avatar billede sk-man Nybegynder
18. februar 2004 - 23:35 #16
Tusind tak arne_v

Så har jeg noget at lave i weekenden :-)

Jeg håber det går godt. Og hvis jeg vil kunne dele filer mellem de to systemer så skal windows være installeret på fat32 og ikke NFTS ik?
Avatar billede tomb3 Nybegynder
19. februar 2004 - 00:29 #17
Anbefaler Fendora, fordi det faktisk er en nyere version af RedHat :)
Fendora bliver også kaldet RedHat9.1.

sk-man> Weekenden og de mange næste mdr ;)

Hvad mener du? Vil du installerer Windows på en disk og Linux på en anden?
Windows kan ikke se linuxpartitioner og omvendt.
Avatar billede tomb3 Nybegynder
19. februar 2004 - 03:19 #18
For lige at være lidt offtopic, fandt jeg en ftp, med en masse fede Linuxbaggrunde:
http://ftp.linux.org.uk/mirrors/ftp.gnome.org/teams/art.gnome.org/backgrounds/
Avatar billede arne_v Ekspert
19. februar 2004 - 07:05 #19
Linux kan fint bruge FAT32. Linux kan kun læse NTFS - og kræver
muligvi at du skla have en driver compilet ind.
Avatar billede sk-man Nybegynder
27. februar 2004 - 12:25 #20
Nu har jeg fået installeret Fedore, men hvad med sikkerheden? Virusscanner og Firewall? Hvad kan jeg bruge der?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. februar 2004 - 12:43 #21
RH inkluderer firewall og man bliver spurgt under installation.

Gør Fedora ikke det ?
Avatar billede martinowitz Nybegynder
27. februar 2004 - 13:06 #22
Fedora har sin egen indbygget firewall, og under installationen bliver du spurgte om, hvordan den skal sættes op.

Med hensyn til antivirus, findes der flere producenter. Prøv at søg på Google.

/Martin
Avatar billede sk-man Nybegynder
27. februar 2004 - 14:08 #23
Ah.. ja det med firewall er rigtigt arne_v og martinowitz

Jeg prøver lige at se om jeg kan finde et antivirusprogram på google
Avatar billede tomb3 Nybegynder
27. februar 2004 - 15:02 #24
Jeg ville ikke være så urolig for virus, da næsten alle virusser bliver lavet til M$ og ikke kan angribe Linux :)