Avatar billede no-shit Nybegynder
16. februar 2004 - 13:49 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Se hvem der har læst i en maildatabase?

Hvordan er det det muligt at se hvem der har været inde og læse breve i en Lotus Notes database?

Jeg har en bruger, som er sikker på at der er en "spion" som læser med i hans breve, hvorledes kan jeg se hvem der har været inde og kigge?

Er der en log fil at finde?

Domino Server og Lotus Notes 5.
Avatar billede karstenv Nybegynder
16. februar 2004 - 13:58 #1
Ja der er en log på selve databasen, dog er den ikke særlig informativ den fortæller bare hvem der var inde og læse.

Men jeg vil lige sige at det ikke kan lade sig gøre i notes, hvis ikke ejeren har givet tilladelse til det, kun server og ejeren kan give disse tilladelser.
/KarstenV
Avatar billede jogii Nybegynder
16. februar 2004 - 13:59 #2
I LOG.NSF på serveren logges en brugers adgang til serveren og hvilke databaser der er tilgået. Dette ses bedst i Database Usage\by database.
Find databasen og fold kategorien ud. Du vil se de sidste 7 dages tilgang til den pågældende database.

Dernæst er det muligt i selve brugerens postkasse at se en log over brugere, som har tilgået databasen. Dette gøres i Database properties -> Info (faneblad#2) -> Activity -> User Details. Hvis du er uheldig så er logning slået fra. Slå den så til.

Hvis en bruger har sat sig ude på selve serveren og læst en postkasse der så er det hele lidt mere problematisk. Man kan dog programmere sig ud af disse situationer ved at programmere en form for monitor.

Hvis det er sket via IMAP/POP3/HTML så er det også lidt mere besværligt.
//Jörg