Avatar billede harboe Nybegynder
28. januar 2001 - 17:11 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Nabonetværk ! hvad skal jeg bruge ?

vi tænker på at lave et netværk i vores opgang med en 512/512 adsl internetforbindelse. Vi vil ikke ha\' en server til at køre hele tiden !!!!! hvad skal vi købe og hvad koster det ca. at få et sådant netværk op at stå ????

er der nogle faldgrupper man skal passe på og hvordan får vi mest for pengene !!!!!

Hilsen Harboe
Avatar billede kjalle Nybegynder
28. januar 2001 - 17:14 #1
i skal såmænd købe det til firma brug ... hvis i tænker på en normal ADSL forb. er det ikke lovligt at dele den !§
Avatar billede eagleeye Praktikant
28. januar 2001 - 17:16 #2
Hmm det kommer vel an på hvad der skal laves på det netværk

Simpelt: Køb en hub og nogle netkort samt netkabel.

Så kommer det næste  hvad med FireWall ?? WebServer?? er det noget i vil havde ind i netværlet?
Avatar billede nomiz Nybegynder
28. januar 2001 - 17:16 #3
I skal bruge:
Switch 8ports - 1000 kr
9 kabler - 400 kr

Stik dit modem i uplink, \"smid alle andre på portene\" og del IP-adresser ud, så skulle du være på!!
Avatar billede eagleeye Praktikant
28. januar 2001 - 17:20 #4
Internet
  |
Router (CC/WOL)
  |
Server(gateway)
  |
Hub
PC PC PC PC
Avatar billede eagleeye Praktikant
28. januar 2001 - 17:25 #5
Din Server(gateway) skal havde 2 netkort.

Hvis i har en gammel PC så kan den virke som server.

HSUK at tjekke med udbyderen, de har nogle regler omkring deling af forbindelsen. Som kjalle skriver CC har nogle § for private og virksomheder. Som privat må man ikke dele sin forbindelse, og det gør i.
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
28. januar 2001 - 17:34 #6
Hvis der er router med, behøver man da ingen gateway-pc!! det er jo det han ikke gider ha?
Avatar billede eagleeye Praktikant
28. januar 2001 - 17:46 #7
thoeger-poertner>> Jo da!

Den kan den jo også bruges som Mail-server, web-server og FTP-server.

Du har vist ikke sat en router op til mere en/to brugere ?? Hvis der er en cisoc har en et begrænset antal NAT entrys. Og åbne for alt i er jo ikke smart...Tænk engang på en hacker. en IP -> 6-9 maskiner, yaahhooooo.

Put en firewall på gatewayen og åben for ALT i routeren. Man kan få firewalls som er mange gange lettere at sætte op en routeren.

3 vil spille online spil på zone.com alle har ICQ, ect. Det giver meget opsætning af routeren, nogen enda umuligt.
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
28. januar 2001 - 17:49 #8
Jaja, jeg er skam godt klar over hvad en server skal bruges til, jeg siger bare at det ikke er nødvendigt, da han selv nævner i sit spørgsmål at han _ikke_ vil have en server stående!!
Avatar billede harboe Nybegynder
28. januar 2001 - 17:53 #9
Ja ja fint nok....... :-)

hvad skal jeg købe og hvad koster det????

hilsen Harboe

Avatar billede kjalle Nybegynder
28. januar 2001 - 17:54 #10
thoeger og eagle >< man kan skam godt bruge en router uden en server ! fyren vil ikke have en server !

Jeg giver ret i det gør det er smule tricky at sætte op uden server og det er bestemt ikke nogen god idé, men valget er hans og han må jo bare tage konsekvensen !

nomiz >< hvad hvis der er flere end 8 i opgangen det er der her hehe ! ellers er det rigtigt det du skriver !
Avatar billede eagleeye Praktikant
28. januar 2001 - 17:56 #11
Det er rigtigt. Jeg tænker på hvad jeg har af problemmer bare med 2 PCer. ICQ er træls at sætte og og æder af NAT entryne.
Online spil: Glem det med en router... jo måske en/to brugere.

Samtidig spøge han også om der er nogle fald grupper!!! Jeg mener at det er en faldgruppe ikke at benytte en server pga. at opsætningsmulighederne i en router. Måske de helt store 1M/1M router ikke har de problemmer. Det kan vel undersøges med et opkald til de forskellige udbydere og høre nærmere om begrænsninger...
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
28. januar 2001 - 17:57 #12
her er nogle tilbud på adsl fra cybercity: http://erhverv.cybercity.dk/produkter/adsl/

Derudover skal du have en switch/hub med det antal port som i bliver brugere (fåes fra 4-18port tror jeg) så skal du have en masse kabler, og måske nogle netkort hvis i ikke har det i forvejen...
Avatar billede eagleeye Praktikant
28. januar 2001 - 17:58 #13
INGEN SERVER:

EN Switch 8/16 port 100Mbit - 1500-2000kr
Netkort 100Mbit - 200-300 kr/stk
Ledning RJ-45 type: antal meter 5-10m - 100kr.

Hvis i selv kan lave ledninger er det at anbefale for man kan lave dem selv for det halve.
Avatar billede harboe Nybegynder
28. januar 2001 - 18:03 #14
nu bliver der snakket en masse om noget jeg ikke aner hvad er ........ kan det lade sig gøre at gå på nettet og surfe spille downloade med en switch 100 Mbit og netkort.... eller er det helt hen i skoven at bruge den løsning

Harboe
Avatar billede eagleeye Praktikant
28. januar 2001 - 18:08 #15
Internt på netværket, er der ingen problem med at spille.
Det kan give problemmer med net-spil vis man har en router til mange folk. Spil benytter som at porte som skal være åbne i routeren. En Cisoc677 har ialt mulighed for at åbne 116 port.

Surfe - ingen problem.

Du kan købe en hub eller switch! En switch har den fordel at den kan lave direkte forbindelse mellem flere maskiner. En hub er \"bare\" en \"stikdåse\" som samler alle ledninger, den virker også godt, men bliver der meget trafik på nettet, vil jeg anbefale en switch.

Download: ingen problem.
Avatar billede harboe Nybegynder
28. januar 2001 - 18:28 #16
der vil ikke være den store trafik på netværket... det drejer sig om 4 lejligheder og muligvis en 512/512 adsl forbindelse. vil der blive problemer med at spille online med denne opsætning hvis der bruges en switch??

Harboe
Avatar billede eagleeye Praktikant
28. januar 2001 - 18:43 #17
Der er ingen problem i at spille med en switch frem for en hub.

Jeg tænker mere på begrænsninger í routeren.

4 brugere.. Cybercity skriver at hvis man vil spille online spil på zone.com skal man hvade port 2300-2400 åben for tcp og udp. (http://www.cybercity.dk/support/cisco677_vejledning/online_spil/home.phtml?link=10) I alt giver det 200 NAT entry pr. spiller. Det er ikke muligt med Cisco 677 router.
Som det også fremgår af siden er der nogle spil som kun benytter 4-8 porte. Så kan de port bare forwardes. Det er ikke alle spil som er i listen.

Hvis alle vil havde ICQ det er 20 NAT forward pr. mand.

Hvis i ikke vil spille meget mod hinanden kan en hub benyttes hvis i kun er 4 brugere. En hub koster typisk det halve af en switch.

Jeg har selv CC og har prøvet at splle Crimson Skies på zone.dk. Det er ikke lykkes endnu.
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
28. januar 2001 - 19:47 #18
I kan sagten spille mod hinanden på netværket, problemet er når det skal ud over internettet. Det ville helt klart være smartetst med en pc som server. Da der her bliver åbnet op for en hel masse muligheder..: webserver, mail, ftp, og netspil bliver betydeligt lettere..
Avatar billede harboe Nybegynder
28. januar 2001 - 23:52 #19
jeg fatter det ikke helt...... deler man ikke bare forbindelsen til internettet lige når man er på??? .... hvad er det en server kan gøre for mig som en switch ikke kan. Vi skal ikke ha\' mailserver eller webserver bare internetforbindelse og mulighed for at spille ringe og surfe via nettet som alle andre
Avatar billede eagleeye Praktikant
29. januar 2001 - 10:37 #20
Jo i deler forbindelsen.

internet
  |
Router
  |
Hub/Switch
  |  |  |  |
PC PC PC PC

Min bekymring går på om routeren kan sætters op til at 4 kan spille online spil. Der er nemlig begrænsninger i nogle routere. Måske de lidt størrer rroutere ikke har de begrænsninger. Forhør jer evt. ved udbyderen.
Avatar billede harboe Nybegynder
29. januar 2001 - 15:11 #21
jeg har snakket med teledanmark og for 995,- kan de åbne for en linie så alle porte er åbne og \"alt\" kan lade sig gøre .... dette er et engangsbeløb. jeg skal selv sørge for en firewall hvis de åbner for routeren..... hvilen firewall skal jeg bruge hvordan virker de og hvor får jeg sådan en .... hvad koster sådan en????

Hilsen

Harboe
Avatar billede harboe Nybegynder
29. januar 2001 - 15:12 #22
og lige en ting mere ... skal alle ha\' sådan en firewall eller er det noget netværket skal ha\'.... ja jeg ved det godt jeg ved sgu ikke så meget ;-)

Harboe
Avatar billede preben.m Nybegynder
31. januar 2001 - 18:14 #23
Prøv at kigge på filanet.com de har et produkt der snart kan det hele
Avatar billede peter_b_jensen Nybegynder
08. februar 2001 - 11:31 #24
Hvis TDC (Stjæle Danmark) vil åbne for alle porte, så SKAL hver af jer abbonere på et firewall-program på hver PC. Nu er jeg slet ikke ekspert på disse programmer, men Zonealarm er efterhånden temmelig udbredt. (om det så også er ved at være det firewall-program der hyppigst bliver forsøgt hacket, det aner jeg ikke, men formoder at det ganske vel kunne være således.)

Angående jeres setup, så kan dette gøres yderst simpelt, men også aldeles risikabelt, som de fleste har påpeget.

I vælger hver en IP-adresse i 10.x.x.x range (f.eks) alle maskinerne peger på routerens IP-addresse som default gateway, og vupti, så er I på nettet, som eagleeye ovenfor beskriver.

I er til gengæld piv åbne for alle \"nysgerrrige\", der ikke altid har reelle hensigter.

Indkøbsbehov.

<b>ADSL med router</b>: Alt efter udbyder kan prisen variere. Læs udbyderens betingelser ordentligt igennem både hvad angår tilladelse til brug for flere husstande, og userid/password adgang til ADSL-routeren.

<b>5-ports hub:</b> (eks.vis: Edimax ER1205P    Hub/100Mbit / 5 port 395 kr )

<b>Netkort:</b>
NE2000 NIC/10/100Mbit PCI 119kr.
EN9130-TX NIC/10/100Mbit PCI 129 kr.

<b>Kabel:</b>
UTP Cable, patch RJ45 connector    0,52M / 10/100Mbit 9 kr.
UTP Cable, patch RJ45 connector    1M / 10/100Mbit 9 kr.
UTP Cable, patch RJ45 connector    2M / 10/100Mbit 12 kr.
UTP Cable, patch RJ45 connector    3M / 10/100Mbit 15 kr.
UTP Cable, patch RJ45 connector    5M / 10/100Mbit 20 kr.
UTP Cable, patch RJ45 connector    10M / 10/100Mbit 32 kr.
UTP Cable, patch RJ45 connector    15M / 10/100Mbit 52 kr.
UTP Cable, patch RJ45 connector    20M / 10/100Mbit 61 kr.
UTP Cable, patch RJ45 connector    25M / 10/100Mbit 89 kr.
UTP Cable, patch RJ45 connector    30M / 10/100Mbit 92 kr.
UTP Cable, patch RJ45 connector    50M / 10/100Mbit 159 kr.
UTP Cable, patch RJ45 connector    40M / 10/100Mbit 139 kr.
UTP Cable, patch RJ45 connector    100M / 10/100Mbit 295 kr.

Almindeligvis vil der med ADSL routeren følge et crossed kabel med, som forbinder routeren og hub\'en.

<small>Alle priserne er fra www.edbpriser.dk og skal kun anses som et fingerpeg om de samlede udgifter</small>

Håber det giver dig et hurtigt overblik.

Mvh
Peter
Jeg håber