Avatar billede ebe Praktikant
09. februar 2004 - 19:15 Der er 20 kommentarer og
3 løsninger

Kan du konfigurere vores freeBSD router/firewall?

Vi har en freeBSD router/firewall som snakker direkte med adsl boxen. Nu vil vi gerne have en router foran freeBSD, sådan at vi også kan komme udenom freeBSD.
Ca. sådan: ekstern net - router - freeBSD
                                - andre computere

Vores problem er, at vi ikke selv kan sætte freeBSD maskinen op til at finde den interne ip som routeren tildeler.

Vi bor i Hundested. Hvis du kan komme og hjælpe os, vil vi gerne ud over pointsene give et eller andet rimeligt beløb, eller/og nogle flasker rødvin og en middag.

hilsen Ebe
Avatar billede knolde2000 Nybegynder
09. februar 2004 - 19:18 #1
Så vidt jeg husker er det ifølge reglerne ikke lovligt at udlodde andet end pint her på E! eller tagwer jeg fejl
Avatar billede ebe Praktikant
09. februar 2004 - 19:24 #2
for så vidt jeg husker er det lovligt nok, men jeg er ikke sikker om det skulle have været under "opgaver" eller lign.
Avatar billede ebe Praktikant
09. februar 2004 - 19:25 #3
men ellers vil jeg gerne flytte spørgsmålet efter anvisning fra en coadmin
Avatar billede knolde2000 Nybegynder
09. februar 2004 - 22:32 #4
Min fejl så da, undskylder mange gange ;)
Avatar billede m_soender Nybegynder
10. februar 2004 - 12:42 #5
hvorfor vil i have en router foran jeres FreeBSD box..

hvis jeres router tildeler IP'er via DHCP skal I i filen /etc/rc.conf skrive ifconfig_fxp0="DHCP" hvis jeres netkort hedder fxp0 (Intel netkort)

I kan også prøve at kigge på dette spændende projekt http://m0n0.ch/wall/ som er en skabet udgave af FreeBSD, men som fungere som router firewall, hvor der er et web interface.

håber at det måske kunne hjælpe, ellers prøv at uddybe lidt hvad du/i har brug for.

mvh.
Martin Søndergård
Avatar billede skwat Praktikant
10. februar 2004 - 15:57 #6
Hej Ebe,

Hvis du skriver ifconfig engang i en terminal vil du kunne se hvad dit interface hedder.
derefter går du ind i /etc/rc.conf og finder den linje hvor der står

ifconfig_<interfacenavn>="inet bvalablab"

og ændre den til
ifconfig_<interfacenavn>="DHCP"

thats the way to opsætte den til dhcp.
Avatar billede skwat Praktikant
10. februar 2004 - 15:58 #7
ps. jeg hverken spiser mad eller drikker rødvin, da jeg er en elektronisk slave som bare adlyder brugers forspørgelser på eksperten.dk
Avatar billede skwat Praktikant
10. februar 2004 - 23:56 #8
btw, så undre det mig hvorfor den skal have lov til at suge strøm? Hvis den bare var jeres router/firewall, vil den ikke hjælpe jer med noget i et nyt setup som du beskriver det.
Avatar billede ebe Praktikant
11. februar 2004 - 06:47 #9
hej skwat!
undskyld jeg først svarer nu, men internetforbindelsen var nede i går aftes. historien  er følgende:
vi havde en nørt boende her i huset, som satte domænet (XXX.dk) op med postserver, webserver, en raid-kasse som kan varme hele huset op og også freeBSD boxen. I øjeblikket kører der tre kasser oppe på loftet, raid-boxen med en 12 diske, freeBSD maskinen og win2000 domæneserveren. Jeg er dødtræt af, at jeg ikke kan komme på nettet med en ftp-server og remote control på andre maskiner som jeg passer ud i byen og hos min familie i tyskland. Jeg har selv prøvet at lære freeBSD, det er også lykkedes at sætte en maskine op, med og uden x,  men jeg tror der er lang vej endnu....

Så jeg vil gerne have en router foran, sådan at jeg kan komme udenom freeBSD, og selv kan lukke og åbne porte i min egen firewall, og sådan at jeg er helt uafhængig af det skidt. Fordelen vil også være, at andre kan komme ud når det interne netværk er nede.

Hvorfor vi gerne vil beholde freeBSD boxen?  Tjah, de andre i huset synes det er et spørgsmål om sikkerhed, og de har postserveren, som de ikke ved om kører på freeBSD eller win2000.

Jeg er først hjemme sent i aften, men er meget glad for at du har reageret! :)

hilsen Ebe
Avatar billede ebe Praktikant
11. februar 2004 - 06:51 #10
m_soender>> jeg har først nu læst alle svarene baglæns, og fundet ud af at du også er med  :(      undskyld...
Avatar billede ebe Praktikant
11. februar 2004 - 06:53 #11
jeres forslag om at jeg selv går i gang, må jeg først snakke med de andre om. de er meget bange for at miste deres postforbindelse udadtil. æv!

Men nu skal jeg på en dag-ski-tur til sverige med arbejdet, kommer igen i aften.

hilsen ebe
Avatar billede ebe Praktikant
11. februar 2004 - 07:03 #12
ps.: jeg har sg´u glemt en kasse på loftet: der står også en switch på størrelse med et mindre hjemmeorgel... *s*

håber at høre fra jer igen :)
Avatar billede skwat Praktikant
11. februar 2004 - 08:40 #13
m_soender, undskyld at jeg kopiere dit svar, men jeg blev så fordybet i din snake om m0n0wall

ebe, umiddelbart kan du ikke være sikker på at jeres mailserver(forudsat at den køre på FreeBSD boxen) virker hvis den ikke har et ben på internettet, eller du ikke har NATed 25/tcp ind til den.

Hvilken sikkerhed opnår du ved at have en freebsd box stående på indersiden?

tag lige og undersøge om FreeBSD boxen køre nogle services som i skal bruge i det nye setup.

Prøv lige i en terminal at skrive 'cat /etc/rc.conf | grep ifconfig' og poste outputet her(EVT. kopiere ip adressen væk hvis du syntes det er hemmelige informationer.
og evt. 'pkg_info | grep pop'
Avatar billede morpheus Nybegynder
11. februar 2004 - 11:04 #14
ebe: mail mig dn@bsd-box.dk
Avatar billede m_soender Nybegynder
11. februar 2004 - 21:37 #15
skwat..helt iorden..somme tider kan man jo nemt blive revet med når man finder noget spændende
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
11. februar 2004 - 21:38 #16
Hvor i hundst bor Du / i og hvor meget haster det

Info_ Har ikke læst hele tråden

MC
Avatar billede ebe Praktikant
11. februar 2004 - 22:48 #17
hej igen!
er lige kommet hjem, det er 22.30 og jeg er dødtræt, men det var dejligt der var så mange indlæg.
Skvat>> jeg kigger på det i morgen aften, jeg skal lige finde ud af logind (root?) til boxen, så kopierer jeg tingene. nej, ip´en er skam ikke hemmelig! :)
morpheus>> sender en mail nu!
mc.lucifer>> Sandlodden 8, stedet hedder karolinelund. tlf.: hjemme 47980208, mobil 26790208. Hvor meget det haster: det ville være dejligt at få det ordnet, måske her i week-enden. men på den anden side, nu har det trukket ud i et halvt år, så jeg overlever nok et lille stykke tid mere :)
hilsen Ebe
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
12. februar 2004 - 08:32 #18
Det var mere det at min svigermor bor i hundested, og jeg skal dog først der op i april, det er jo nok lidt for sent, "Bor i Jylland" og jeg vil sige at hvis det enelig var at jeg skulle hjælpe dig så ville jeg intet garentere for det er ikke meget jeg har rodet med FreeBSD.

Men alfa omega er jo nok at det jo nok er for sent.

MC
Avatar billede ebe Praktikant
14. februar 2004 - 10:21 #19
Jeg har ikke glemt jer, sagerne står nu sådan:
Morpheus (han er ikke nær så søvnig som navnet antyder, men har skam styr på freeBSD *s*) har prøvet at hjælpe mig i telefonen en halvanden times tid, jeg siger mange tak. Men han kunne ikke komme ind udefra, der er lukket. Og jeg tør ikke rigtig pille for meget selv.

Så jeg bliver nok nødt til at vente til ham som har sat den op kommer forbi  en dag. Men jeg vil gerne uddele point for hjælpen, så

morpheus>> gider du være sød at lægge et svar også?

hilsen Ebe
Avatar billede ebe Praktikant
14. februar 2004 - 10:24 #20
mc.lucifer>> din svigermor er ikke en ørn til freeBSD ??  *s*  Ellers kan det jo være det bliver aktuelt til april....
Avatar billede ebe Praktikant
14. februar 2004 - 11:00 #21
et sidste spørgsmål: kan i fortælle mig hvordan jeg forwarder ftp-forspørgsler til 192.168.0.100 ? Så kunne jeg i det mindste have ftp serveren kørende indtil jeg får løst det andet.
Avatar billede morpheus Nybegynder
14. februar 2004 - 15:37 #22
Værsgo - Fornøjelsen er på min side :)
Avatar billede ebe Praktikant
14. februar 2004 - 16:51 #23
Hej, jeg synes at morpheus store arbejde fortjener en del point, derfor denne fordeling. Mange tak til alle :)