Avatar billede goof78 Nybegynder
04. februar 2004 - 23:06 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

FSB/Ram

Jeg har lige invisteret i et nyt MB/Processor, hvilket sku være billigt. Det er derfor understøttet både SD-RAM og SD-DDR-Ram, to sokler til hver. Jeg har så måttet spare, og genbruge mine gamle SD-RAM. FSB-"Bussen" kører med 400/533Mhz(overclocket), derfor mener jeg flaskehalsen i mit system er mine 384Mb SD-RAM-100Mhz!?

Hvad understøtter mit MB op til, når FSB står til at være MAX 533? Er det PC2700? Eller hvor meget skal jeg ofre på 512 MB DDR ram, link modtages med kyshånd, og evt point.

/Jack
Avatar billede cbennike Nybegynder
04. februar 2004 - 23:20 #1
Således ser det ud med ddr ram
FSB:
- 400 MHz (DDR2100)
- 533 MHz (DDR2700)
- 800 MHz (DDR3200) - Kun ved overclocking
Avatar billede goof78 Nybegynder
04. februar 2004 - 23:26 #2
Det vil sige DDR2700 vil være oki til mig? Prisressourch kan jeg selv klare.
Jeg var bare ikke helt sikker på om FSB var enstydende med ram-hastighed, selvom jeg dog havde draget den "egentlige" konklussion, ville bare lige være sikker.
Edbpriser tjekker jeg selv, det behøver i ikke gøre;)
Og tak for hjælpen.
Skriv lige svar, når du ønsker point, jeg er ikke online indenfor to dage.

/Jack
Avatar billede cbennike Nybegynder
04. februar 2004 - 23:31 #3
oki her er svar
Avatar billede goof78 Nybegynder
05. februar 2004 - 12:05 #4
Var her alligevel, så pointene er hermed kastet på din konto, og igen TAK for hurtigt svar.
Avatar billede cbennike Nybegynder
05. februar 2004 - 12:25 #5
æhh prøver lige igen..?
Avatar billede cbennike Nybegynder
05. februar 2004 - 12:25 #6
Et svar
Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2004 - 14:17 #7
Mange tror fejlagtigt at bundkortet rent faktisk kører med en FSB på 400, 533 og 800 Mhz, det er ikke sandt. Moderne P4 bundkort arbejder med en FSB på henh. 100, 133 og 200 Mhz. Forbindelsen mellem nordbroen og CPU er så bare "Quadpumped", dvs den kan overføre 4 signaler pr. clockfrekvens. Det har marketingfolkene så omdøbt til 400, 533 og 800 marketing Mhz.

Det samme gælder for DDR RAM, der kan overføre 2 signaler pr. clockfrekvens, det er blevet til 400Mhz RAM, selvom den relle hastighed er 200Mhz.

Dit bundkort understøtter 133Mhz FSB (533 QDR) og det svarer til PC2100 RAM, der også kører med 133Mhz. Derfor har du ret i at dine nuværende 100Mhz RAM holder dig tilbage.
Avatar billede goof78 Nybegynder
05. februar 2004 - 15:13 #8
Oki, betyder det så at jeg IKKE kan bruge "højere" end PC2100, eller vil jeg bare ikke kunne få gavn af det? Prisen er jo ikke meget dyrere for PC3200, så overvejer da at købe dem, så jeg muligvis kan skifte MB ud når pengene er bedre.

Syntes ellers jeg delte point ud før, men prøver lige igen. Nu er jeg bare i vildrede til hvem, siden i har to svar der "modsiger" hinanden;)

/Jack igen igen.
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2004 - 19:16 #9
"Oki, betyder det så at jeg IKKE kan bruge "højere" end PC2100, eller vil jeg bare ikke kunne få gavn af det? "

Det beytder at du ikke får gavn af det lige nu, først hvis du opgrader bundkortet kan du udnytte helle rammens båndbredde.

Hvis du har mod på en lidt mere teknisk forklaring, er der en her : http://www.ntsi.com/DDRRam_Explained.htm