Avatar billede lexion Nybegynder
01. februar 2004 - 12:54 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

web-hotel på hjemmemaskine

Hejsa.. Jeg har en ekstra maskine til at stå og lave ingen ting. Jeg har en ide om at jeg ville bruge den til mit eget webhotel, så jeg er fri for at købe plads på nettet, og jeg dermed ikk har nogen begransning på hvad mit site fylder.
er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg gør med prog. OSV
Eller kender et link, hvor man evt. kan læse om det??
Avatar billede nute Nybegynder
01. februar 2004 - 13:02 #1
- hvilket OS kører din maskine ?
- hvilken ISP bruger du ? (regner med du har minimum ADSL - hvilken type router har du så ? )

/nute
Avatar billede freeman Nybegynder
01. februar 2004 - 13:06 #2
Inden du går igang, skal du nok lige overveje om det overhovedet kan betale sig. Det koster jo ca. 400kr/året i strøm hvis den skal stå online døgnet rundt..

Der er mange styresystemer som du kan benytte, også mange gratis.. Men igen, kan det betale sig at sætte sig ind i det, hvis du kan få en alm. webhotel som opflyder dine behov for 200kr/året ?
Avatar billede freeman Nybegynder
01. februar 2004 - 13:09 #3
Men hvis du gerne vil, så kan du starte med at se på http://www.apache.org/ som er et gratis webserver program. Det kan være lidt bessværlig at sætte op, men der er nogle gode vejledninger på www.webcafe.dk

Derudover kan du flytte dit domæne til www.gratisdns.dk. Der har du mulighed for at få dit domæne til at føre den besøgende videre til din server(ip)

Held & Lykke ;)
Avatar billede lexion Nybegynder
01. februar 2004 - 13:09 #4
nute...> selv køre jeg xp. men har arbejdet en del med red-hat dog kun til at lave spille-server. ja jeg køre kun med 1024/512 fra tdc og det er uden router
Avatar billede freeman Nybegynder
01. februar 2004 - 13:09 #5
Avatar billede fgsupermand Nybegynder
01. februar 2004 - 13:10 #6
Det er en udmærket ide at kører web-server selv, men du skal ikke gøre det for at spare penge (medmindre du har en VIA C3 processor eller lign.), en normal computer sluger omkring 800-1200 kilowatt timer om året og får de penge kan man få et udmærket webhotel (som har backup, større båndbredde osv.)

Men hvis du vil have web-server så kan du bruger
apache - http://www.apache.org/ den er måske lidt svært at sætte op, men der er massere af hjælp på nettet.

IIS hvis du kører en Windows maskine, den er nem at sætte op, men apache er lidt sjovere.

De er selvfølgelig mange andre web-servere
Avatar billede lexion Nybegynder
01. februar 2004 - 13:12 #7
freeman..> jeg er måske nok klar over at det ikk rigtig kan svare sig at rode med det, men mest er det jo nok bare for at kunne finde ud af det, bare for ar arbejde med det ;)
Det er ved sådan med hoppyer, at der er ikk meget der kan betale sig...
Avatar billede nute Nybegynder
01. februar 2004 - 13:31 #8
hvis du bruger XP Pro, så er det meget nemt at sætte en webserver op:

http://www.webwizguide.com/asp/tutorials/installing_iis_winXP_pro.asp

hvis du bruger XP Home, så er det vidstnok lidt mere besværlig. jeg har hørt at en IIS ikke kører under XP Home, men det kan jeg ikke gå god for. Denne artikel kan måske bruges, selv om det måske er et lidt skummelt hack:

http://www.15seconds.com/issue/020118.htm

(( ellers er Apache et godt alternativ ... ))

Det kommer jo også an på hvad du vil med din server. vil du kode ASP, PHP, JSP eller Perl ? ASP er microsoft scriptsproget der default kører på en IIS, og PHP er "default" på Apache (selv om det krever en ekstra installation). Man kan få ASP til at køre på en Apache (http://www.apache-asp.org, http://www.clilisoft.org), selv om det ikke er fullblown ASP. man kan også få PHP til at køre på en IIS (har ikke prøvet selv, men denne guide kan måske bruges:
http://www.devarticles.com/c/a/PHP/Installing-PHP-With-IIS-To-Create-A-Discussion-Forum )

/nute

når det gælder din inet forbindelse, så kender jeg ikke tdc sine produkter og specielt ikke hvis du ikke har en egen router. regner med at du har fast ip ? du skal på en eller anden måde sørge for at din port 80 er åben for indgående trafik

/nute