Avatar billede mcpoppe Nybegynder
31. januar 2004 - 15:31 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kursus om SQL.

Hvor kan man finde kursus på begynder basis??
Jeg er arbejdsløs og medlem af en a-kasse. a-kassen vil give mig 6 ugers kursus eneste betingelse er at jeg selv skal finde kurserne og at de skal være relevante for min uddannelse. Nu er det sådan at jeg næsten har et job på hånden, om 2-2½ måneder.
Så hvor kan man finde dem?? jeg kan ikke rigtig bruge nogen der begynder inden 3 uger da jeg skal igennem a-kassen og få det godkendt.
Håber der er nogen der gider hjælpe!!
Takker for enhver henvendelse.
Morten Christiansen.
Avatar billede espersen Novice
31. januar 2004 - 15:39 #1
www.nyledig.dk  Men ikke om SQL ; men andre websager
Avatar billede trer Nybegynder
31. januar 2004 - 15:48 #2
Noget af det, IMHO, der giver den bedste baggrund for begyndere er et datanom/datamatiker kursus om databaser - prismæssigt er det også til at overkomme; Nemlig ca. 2500 pr per semester + bøger. Et sådant kursus giver en bred, ikke-produktspecifik, forståelse for databaser og normalisering.

Oracle afholder (eller får afholdt) også kurser i SQL / Databaser. Prislejet er et helt helt andet og man rettes specifikt mod Oracles databaser. Det kan man så leve med da Oracle er absolut dominerende indenfor DB området (SQL Server, DB2, Sybase er her de små spillere) og kvalificerede Oracle folk kan p.t. altid finde job.

Der har været frygtelig mange kursus-udbydere for få år siden, i dag er der ikke ret mange. Men fx Teknologisk Institut i Tåstrup afholder stadig kurser. Det er nok dem jeg ville starte med at checke.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. januar 2004 - 15:48 #3
Avatar billede arne_v Ekspert
31. januar 2004 - 16:27 #4
At Oracle skulle være dominerende indenfor databaser er nok lidt for stærkt
et udtryk.

Men det afhænger meget af hvordan man måler.

Worldwide salg er Oracle #1 men med DB2 lige i hælene (og firmaet IBM
er større når de tæller Informix kunderne med).

Hvis man vil have job som programmør er Access, MySQL og SQLServer uden
tvivl betydeligt mere relevante end Oracle, fordi de i antal er meget
mere udbredte.

Men hvis vi kigger på job som fulltime DBA, og vi f.eks. fraregner den
finansielle sektor (som i Danmark er meget blå), så skal det nok passe
at Oracle er altdominerende.
Avatar billede trer Nybegynder
31. januar 2004 - 16:45 #5
Ikke for at starte en diskution om det :-) men hvis man søger på f.eks. www.itjobworld.dk efter jobs hvori ordet database indgår, så finder man flere med Oracle krav end SQL Server.

Derudover, så vil jeg våge den påstand, at hvis man først har Oracle baggrunden i SQL, så er man rimelig klædt på til andre platforme - og min personlige vurdering af MOC (Microsofts Official Curriculum) kurser er absolut ikke høj.

Men grunden til jeg anbefaler et generisk kursus i databaser - f.eks. på datamatiker/datanom niveau - er, at man så er bedre klædt på til at skifte mellem database platformene og forstå forskellene mellem de forskellige implementationer.
Avatar billede mcpoppe Nybegynder
23. april 2004 - 14:13 #6
lukker