Avatar billede jpvj Nybegynder
28. januar 2004 - 16:18 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Roter text 180 grader

Hej!

Inden jeg river håret ud af mig selv, snupper jeg lige en Fontex og prøver at høre jer andre eksperter...

Jeg skal indsætte en test vha VBA i et Word dokument. Teksten skal roteres 180 grader. Der står også andre ting på siden som IKKE skal roteres.

Jeg har prøvet med en text box, men den kan kun vende teksten hhv. 90 eller 270 grader.

Kan det overhovedet lade sig gøre?

Jeg giver 50 points ekstra, hvis det vises med VBA kode :-)
Avatar billede rvm Nybegynder
28. januar 2004 - 21:32 #1
Du kan ikke bare rotere noget tilfældigt tekst i et dokument. Du bliver nød til at afgrænse det på en eller anden måde. Enten sætte det ind i tabel og rotere i cellen eller bruge f.eks. WordArt. I mit kodeeksempel har jeg valgt et WordArt objekt:

WordArt billedet bliver først en inlineshape som ikke kan roteres, men det kan laves om med følgende kode:

ActiveDocument.InlineShapes(1).ConvertToShape

bagefter kan du køre denne:

ActiveDocument.Shapes(1).IncrementRotation 180

Held og lykke

Richardt
Avatar billede jpvj Nybegynder
29. januar 2004 - 11:12 #2
Jeg sidder med Word 2003 Pro.

Jeg har forsøgt med en tabel. Her kan man ikke rotere 180 grader i en tabel, kun 0, 90 og 270 er muligt. Ellers var det jo en oplagt mulighed... (WP har kunnet det siden version 5.1 :-)

Jeg har dog søgt på Internettet, og min konklusion er, at det skal være en eller anden for for drawing objekt. Man kan også vælge at kopiere teksten og vælge "Indsæt speciel" og indsætte som et EMF/WMF objekt, som så kan roteres. Det går så bare galt i min udskrift!! :-)

WordArt er heller ikke en mulighed, da skriftyperne ikke beholdes. Prøv ex. at skrive "test" og derefter lave indsætte "test" gennem WordArt...

Du får points for dit forsøg - hvis du (eller andre) har et anden løsning så lytter jeg gerne...

JP
Avatar billede knighten Nybegynder
30. januar 2004 - 17:44 #3
Lave en tekstboks i f.eks. power point, rotere den 180 og gem som billede. Derefter indsætte i word. Der beholder den i hvert fald skrifttypen.
Avatar billede jpvj Nybegynder
30. januar 2004 - 21:20 #4
knighten> Ja - der er ingen grænser for kreativiteten - blot ikke hos MS udviklerne :-)

Jeg synes nu at løsningen bliver lidt for teknisk, taget i betragtning at udgangspunktet er et word dokument, hvor en bestemt del af teksten skal vendes på hovedet.

Jeg dropper indtil videre projektet.