Avatar billede panth Nybegynder
25. januar 2004 - 13:56 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

firewall foran server

hej jeg vil bare lige vide om det er muligt at installere en software firewall på en server, så den sortere dataen der kommer ind før den sender det videre.
jeg vil gerne have det sådan at der er 2 netkort i computeren, hvor det ene er beregnet til internet ind, og det andet til internet ud til netværket. så vil jeg vide om man kan installere en firewall som sortere dataen der kommer ind, sådan så netwærket er beskyttet.
hvis i har et program til dette så send mig et link, plus vil gerne vide hvordan det sættes op.
Serveren kører windows server 2003.
mvh Panth
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. januar 2004 - 17:02 #1
Det er naturligvis muligt, man det giver ikke den nødvendige sikkerhed, hvis serveren skal lave andet end være firewall. En personlig firewall er beregnet til at beskytte en personlig computer (PC) og ikke en server, deh har ikke de nødvendige facicliteter.. Det er for så vidt ligegyldigt hvilken du anvender

www.sygate.com er udemærket
Avatar billede panth Nybegynder
25. januar 2004 - 17:07 #2
det vil sige at det mest optimale er at finde en router med firewall og benytte?
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. januar 2004 - 17:25 #3
Du bør altid bruge routerens indbyggede firewall muligheder. Du har også mulighed for at købe en swits med indbygget firewall, zywall laver nogle gode switche med indbyggede firewall med statefull inspection indbygget. Den giver god sikkerhed. du kan også kikke på en smoothwall løsning, hvis du har en ældre PC du kan bruge som firewall (www.smoothwall.org). Smoothwallen er gratis for privatel
Avatar billede langbein Nybegynder
25. januar 2004 - 21:42 #4
Mange av de kjente kommersielle firewallene er jo laget nettop over dette konseptet at man tar utgangspunkt i en Windows server installasjon og så installerer man en firewall applikasjon, for eksempel Microsoft ISA server på toppen av denne ??

ISA serveren koster vel noen kroner men den kan vel ellers gjøre jobben.

Hvis man ønsker en gratis løsning så mon ikke Windows 2003 også har innebygget en firewallfunksjon med statefull inspection firewalling ?? Vet det ikke men trodde at det var slik. For alle Linux distribusjoner så er ellers dette en selvfølge.

Det er ellers en utmerket ide å sette opp en Smoothwall firewall installasjon på en egen maskin og så la denne ta seg av gatewayfunksjonen. Det blir så å vurdere om man ønsker å plassere Windowsserveren på dmz eller på lan. Å konfigurere Smoothwall er så enkelt at det er nærmes selvinstruerende. Det finnes en web basert interface der man i praksis kan lese ut den info som man behøver. Det eneste som er litt viktig å tenke over hvis man velger å sette opp en smoothwall installasjon det er hvorvidt man skal sette serveren på LAN eller DMZ. I det ene tilfellet så skal man ha 3 nettverkskort, i det annet 2. Bruk av dmz gir nok best sikkerhet.

Man kan vel si det slik at Smotthwall på mange måter er en slags forenklet fattigmannsutgave av de basisfunksjoner som finnes i Windows 2003 server med ISA server på topp, vil jeg tro. Ville vel egentlig tro at ISA serveren inneholder en bedre proxy og gir bedre speed enn Smoothwallen sin Squid proxy.