Avatar billede steenk Nybegynder
24. januar 2004 - 23:11 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Opsætning af sikkerhed på D-Link router DI 604

Jeg har købt og installeret en DI 604 router og har fint 'hul igennem' fra de tilsluttede computere. En del af baggrunden for købet var/er at undgå en software firewall (pt ZoneAlarm). Men jeg er lidt usikker omkring følgende:

1) tilsyneladende fungerer alt - næsten for godt! browser, MSN Messenger, eMule m.m. MEN jeg troede at alle porte pr. default var lukkede og først skulle åbnes ?? Hvad er default sikkerhed på routeren ? (alle porte lukket eller åbne ?)

2) ZoneAlarm bruger jeg også til at lukke for appl. som ønsker adgang til internettet. Hvilke muligheder har jeg med DI 604 router'en og hvor konfigureres de ? (filter -> outbound ?)

3) kan det anbefales at bevare en software firewall alligvel og hvis ja - hvorfor ? = hvad beskytter di 604 router'en ikke mod ?
Avatar billede squashguy Nybegynder
24. januar 2004 - 23:17 #1
1) Som default er alle udgående porte åbnet. Alle indgående er lukkede. Dvs man kan altså ikke udefra etablere en forbindelse til din computer.

2) Ja, filter>outbound, her kan du lukke for udgående porte.

3) routeren beskytter ikke, hvis du har et uønsket program på computeren, som vil på nettet. Dette kan software-firewallen stoppe.
Avatar billede steenk Nybegynder
24. januar 2004 - 23:33 #2
tak for svarene - vi er der næsten ;-)

ad 2, hvis jeg som udgangspunkt ønsker at lukke alle udgående porte - hvad gør jeg så konkret ? Jeg synes at vejledningen til 'filter'-menuen er i modstrid med uddybningen som jeg får hvis jeg vælger help! Destination IP kender jeg jo ikke og source IP er det min WAN eller LAN IP adresse ? Kan man ikke vælge alt og så blot åbne lidt ad gangen i takt med at appl. melder om problemer ?

ad 3, hvis det er muligt at lukke outbound, svarer det så ikke til det som software-firewall'en kan ? og er det virkelig det eneste den gør bedre ?
Avatar billede squashguy Nybegynder
24. januar 2004 - 23:48 #3
2)Her vælg du "deny all", og vælger de få porte som skal åbnes. Hvis du kun ønsker at angive port, efterlader du bare adressefelterne blanke.

3)Hvis du f.eks. har en trojaner på din computer, som ønsker netadgang, vil routeren ikke stoppe den.

Firewallen på computeren har mulighed for at spærre på software-niveau, og kan derfor forhindre trojaneren i at komme ud. Dettte giver dog ikke 100% sikkerhed, da der jo altid findes udveje.. Men dette er nok software-firewallens største plus.
Avatar billede squashguy Nybegynder
24. januar 2004 - 23:49 #4
mht source ip, så er det din lokale LAN IP
Avatar billede steenk Nybegynder
25. januar 2004 - 00:00 #5
tak til 'grønsagsfyren' ;-) Nu har jeg lukket helt for det varme vand og må så igang med at skrue lidt på ventilerne så de få udvalgt bliver lukket ind i varmen igen. Har du et sidst link til en oversigt over appl.+porte for alm. appl. med behov for outbound kontakt lytter jeg øren...
Avatar billede squashguy Nybegynder
25. januar 2004 - 00:12 #6
Avatar billede steenk Nybegynder
25. januar 2004 - 00:17 #7
accepter virker ikke, prøv lige med et nyt svar...

Tak for listen
Avatar billede squashguy Nybegynder
25. januar 2004 - 00:25 #8
okay :)

Hvis det stadig ikke virker, så prøv selv at lægge et svar og afvis..
Avatar billede steenk Nybegynder
25. januar 2004 - 00:26 #9
debug
Avatar billede squashguy Nybegynder
25. januar 2004 - 00:28 #10
yup, du er en l337 debugger :)