Avatar billede thrill Nybegynder
24. januar 2004 - 18:19 Der er 10 kommentarer

Hvad "gør" en DNS server ?

Vi har fået Internet via. Arrownet, hvor vi tidligere havde TDC ADSL. Det der undre mig, er at der fra Arrownet står at der skal "aktiveres DNS". Men selv om der ikke er tilføjet de 2 (DNS) tal, virker forbindelsen helt fint.

Hvilken formål har disse 2 DNS tal ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. januar 2004 - 18:24 #1
Den omsætter dine www.sitenavne.dk til IP adresser, så de kan findes og du kan få svar på dine forespørgsler. Den ene er den primære DNS server, den anden er den sekondære (reserve) DNS server
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. januar 2004 - 18:24 #2
tallene er DNS serverens IP adresse så du kan finde den
Avatar billede thrill Nybegynder
24. januar 2004 - 19:51 #3
Okey...jeg har dog ingen www navne, har det så nogen betydningen at jeg ikke bruger DNS ? Alt ser ud til at virke fint uden DNS, selvom der står at de skal indtastes.
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. januar 2004 - 20:04 #4
Når du skriver www.eksperten.dk i din browser (Internet Eksplorer) er det jo ikke et entydigt navn, for at du kan få www.eksperten.dk at se i din browser, skal navnet omsættes til ekspertens ipadresse. Dette gøres af DNS serveren
Avatar billede thrill Nybegynder
24. januar 2004 - 20:17 #5
Jeg ved ikke om det er mig som ikke helt forstår, eller spørger dumt, men jeg har endnu ikke haft nogle problemer med ikke at kunne komme på nogen websider uden at DNS er aktiv. Jeg er (nu) klar over at et webnavn er/omsættes til et IP nummer - so far so good. Hvilken betydning har det for mig at DNS ikke er aktiveret på min PC ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. januar 2004 - 20:32 #6
Det skulle betyde at du ikke kan åbne websider, hvis du ikke har gjort andet i stedet for (LMHOST f.eks.)
Avatar billede thrill Nybegynder
24. januar 2004 - 20:40 #7
Jeg har intet gjort/ændret, netkablet er blot flyttet fra TDC modemmet til Arrownet modemmet, og som sagt virker alt, også ICQ og MSN.

Både i Win2000 og XP virker alt ser det ud til. Det undre mig meget, da der står at en del ting ikke vil være muligt med Arrownet uden at man har "Fast IP", eller hvad de nu kalder det.
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. januar 2004 - 20:43 #8
Det kan jo være at det hele ligger i din cache. Prøv at slette ccachen Funktioner - indstillinger - slet filer og slet cookies
Avatar billede thrill Nybegynder
25. januar 2004 - 00:07 #9
Filer og cookies er hermed slettet. Efterfølgende har jeg været på div. websider, og også sider som jeg normalt ikke er på. Alt virker helt fint, ingen problemer overhovedet. Der er stadig ikke indtastet DNS nr.

Så jeg sidder her og ligner lidt af et "?"
Avatar billede tigermus Nybegynder
17. oktober 2004 - 17:06 #10
Får du tildelt Ip-adresse via dhcp ?
eller der er også den mulighed du får DNS-oplysningerne fra TDC.