Avatar billede miss-g Seniormester
20. januar 2004 - 22:29 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Mit webdesign stjålet - hvad kan jeg kræve?

Jeg har lavet denne side til min kæreste (som er diamantborer):

http://www.hhdiamant.dk

Og han har via sin tæller undret sig over at der var 124 besøg én dag. Han åbnede den side den besøgende kom fra, og opdagede hvorfor han har været på hhdiamant så mange gange. Han har simpelthen siddet og stjålet kode - se selv om den ikke ligner lige lidt for meget:

http://www.frip.dk/teflon
http://www.cazex.dk/teflon

Jeg/vi har hans navn og adresse, og har tænkt os at ringe ham op og true med en advokat, såfremt han ikke fjerner designet eller ændrer det.

Er der andet man kan gøre i sådan en situation? Kan man f.eks. få nogen form for erstatning eller.....
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2004 - 22:36 #1
kan godt se hvad du mener, men ved rent faktisk ikke om det i bund og grund vil være for besværligt at lave en sag ud af det
Avatar billede miss-g Seniormester
20. januar 2004 - 22:40 #2
Jeg har en god advokat, så hvis der skal en sag til gør jeg det gerne.

hhdiamant og jeg har også fået meget ros for designet, og nogle vælger ham udelukkende på grund af det - så for os har designet stor værdi, og så er det klart man koger, når man ser den slags.

Vi ringer til "tyven" under alle omstændigheder, og lige giver ham en advarsel.
Avatar billede fangel Nybegynder
20. januar 2004 - 22:46 #3
velkommen til klubben - find de andre medlemmer her: http://www.pirated-sites.com/ ;)
Avatar billede spe Nybegynder
20. januar 2004 - 22:49 #4
Start med at sende en faktura på det du synes dit design er værd. Hvis vedkomne ikke betaler så be´din advokat sende en skriv.
Avatar billede miss-g Seniormester
20. januar 2004 - 22:52 #5
Spe - designet er desværre ikke til salg. Hvis vi sælger det, så kræver det jo at vi laver et nyt på hhdiamant, og vi vil selv beholde det.

dea_pg - den var ikke sjov.....
Avatar billede fangel Nybegynder
20. januar 2004 - 22:54 #6
miss-q : sorry - bare for at sige at det ikke er et ukendt problem... og man kan ikke gøre så meget ved det... (og bare sæt prisen til, lad os sige, 10.000 så er der en PÆN stor chance for at han/hun ikke købe det !)

Morten
Avatar billede spe Nybegynder
20. januar 2004 - 22:57 #7
Send en regning på erstatningskrav for misbrug med et krav om at vedkomner fjerne dit design fra sine site.
Avatar billede miss-g Seniormester
20. januar 2004 - 22:59 #8
Ham der lavede Kronprinsens side, måtte jo betale erstatning, så det må vi andre vel også kunne få?
Avatar billede spe Nybegynder
20. januar 2004 - 23:05 #9
Bør du i hvert fald kræve synes jeg. Og du har selvfølge dokumenteret sidernes kode og udseende så du har beviset selvom han piller det ned.
Avatar billede miss-g Seniormester
20. januar 2004 - 23:07 #10
Hvordan kan jeg fastholde beviserne?

Han kan fjerne alt og nægte det.... hm, holder et screenshot af hans sider?

Man er jo grafiker, og nogen kunne jo påstå at jeg har ændret på billedet....
Avatar billede spe Nybegynder
20. januar 2004 - 23:09 #11
Skræm billeder og kopier koden
Avatar billede miss-g Seniormester
20. januar 2004 - 23:15 #12
Ja, hvis jeg vælger "gem som", så får jeg html siden....

Tænkte på en anden ting.

Hvad kan vi ellers finde ud af om ham. Han er vist ikke sååå gammel? I telefonbogen får jeg kun en som kvinde som har samme mellemnavn og efternavn, det må være hans mor.

Desuden står der noget med quakenet og clan på hans side. Er han mon ikke én som spiller counter strike eller lign. og kan man se hvilken clan han er med i?

Kan se at der står en e-mail adresse, men jeg har også en hotmail adresse.

Vil vide alt hvad vi kan få at vide om ham!
Avatar billede spe Nybegynder
20. januar 2004 - 23:15 #13
Ser du på koden så har vedkomne direkte brugt din grafik også og ikke blot lavet nyt. Navne er de samme også på stylesheet-et
Avatar billede spe Nybegynder
20. januar 2004 - 23:17 #14
Åben hver frame i nyt vindue og vælg vis kilde/show source så kan du se koden.
Avatar billede miss-g Seniormester
20. januar 2004 - 23:18 #15
Men hvis jeg skal gemme al koden, så bliver jeg vel nødt til at tage én side ad gangen?
Avatar billede miss-g Seniormester
20. januar 2004 - 23:22 #16
Kan se at vores tæller kode stadig ligger i hans:

<!-- www.HitCount.dk counterscript -->
</script></noscript>
<script language='javascript'>var UserID=1610;</script>
<script language='javascript' src='http://www.hitcount.dk/Count2.js'></script>

Men hvad sker der så når folk går ind på hans side, så kommer hit´sne på hhdiamant eller?
Avatar billede miss-g Seniormester
20. januar 2004 - 23:28 #17
Kan man ikke se hvilket klan han er fra?
Avatar billede miss-g Seniormester
21. januar 2004 - 00:01 #18
Har fundet ud af at han kun er 16 år, men hvis man kan kopiere kildekoder/lave hjemmesider, må man nok også vide at man ikke må stjæle andres design.

Jo flere der kan bekræfte at designet ligner lige lovligt meget jo bedre.

Læg nogle svar folkens...

Ringer til advokaten i morgen, og så må vi se hvad der sker.
Avatar billede dmcn Praktikant
21. januar 2004 - 00:17 #19
Jeg har fanget "nuage\CazEx\\" på IRC (kanalen #wez på irc.quakenet.org), og han tog det vist ikke videre seriøst. Han grinede lidt, snakkede noget om at det er hans "mate" der har lavet siden, og sagde så at I i øvrigt gerne må ringe til ham. Jeg tror ikke han forstår hvor alvorligt det er, men ham om det. Lad os høre hvad han siger når I ringer. :)
Avatar billede dmcn Praktikant
21. januar 2004 - 00:18 #20
Nå, nu har han tilsyneladende fjernet sitet. :)
Avatar billede miss-g Seniormester
21. januar 2004 - 00:38 #21
Ja, men jeg har stadig beviser - kildekoder, screenshots osv.....
Avatar billede 2c Nybegynder
21. januar 2004 - 01:04 #22
Jeg kan ikke i min vildeste fantasi tro, at kildekoder og screenshots vil blive betragtet som bevis materiale.
Avatar billede miss-g Seniormester
21. januar 2004 - 01:50 #23
Spørgsmålet her med folks kommentarer er vel også et slags bevis ;-)

Vi er flere der har set siderne (vidner), og han har været ekstrem aktiv på HH Diamants side som kan ses i vor counter/statistik.

Ja, undskyld mig - jeg er bare rimelig harm over at det skete!

Nogen der vil have point for deltagelse - så læg et svar.
Avatar billede nstenberg Nybegynder
21. januar 2004 - 07:32 #24
Hvorfor en advokat? Lyder mere som tyveri - ergo en politisag.
Avatar billede noname007 Nybegynder
21. januar 2004 - 11:13 #25
Hmm.. har faktisk været i den samme situation, og forstår 100% hvorfor du er sur over det, især hvis man har brugt rimelig lang tid på sin side.. men efter jeg skrev til ham og han fik den slettet gjorde jeg ik mere ud af det da jeg syntes n00ben skulle have en chance (han gjorde det kun fordi han var midsundelig på mit design).. så sagde bare at hvis det skete igen ville jeg føre en sag!:.
Avatar billede lordhead Nybegynder
21. januar 2004 - 14:51 #26
Hvor slemt var den kopiering?
Kan man evt. se screenshots?
Avatar billede arnely Novice
17. marts 2004 - 14:44 #27
Hej miis-g
Har et spørgsmål her på eksperten om samme problem som du. Nemmelig hvis folk stjæler vores arbejde :-(
Jeg har p.t. kontakt med en Advokat, som er ved at undersøge min sag. Jeg fik tyvstjålet en grafisk design af et firma. Firmaet var så "flink" og flytte mit design over i en ny kildekode, ændre lidt på firmaest navn og så var det det.
Men jeg vender tilbage lige så snart jeg høre fra min Advokat. For jeg tro vi er mange som bliver rendt over ende af ligegyldige personer, der ikke vil respektere vores rettigheder.