Avatar billede snup Nybegynder
14. januar 2004 - 19:24 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Database i et html dokument der ligger på en alm. pc'er

Har lige brug for lidt hjælp.

Jeg er ved at lave et html dokument som ikke kommer til at ligge som en tilgængelig hjemmeside, men bare ligger på en harddisk. Mit problem består i at de personer der ser dokumentet skal kvittere for dette i dokumentet, og at jeg efterfølgende skal kunne se hvem der har kvitteret og hvornår.

Mit spørgsmål er om dette kan lade sig gøre når dokumentet ikke oploades på en server, og hvordan jeg evt. gør.

ps. jeg har stortset ingen viden om databaser.
Avatar billede trer Nybegynder
14. januar 2004 - 19:27 #1
Det nemmeste for dig er at slå filsystemets audit til på den fil. Så vil Windows eventlog (i folderen Security) kunne fortælle hvem der har rørt ved filen og hvornår.
Avatar billede trer Nybegynder
14. januar 2004 - 19:30 #2
Sådan - skulle lige have min søn ned fra skødet.

Du højreklikker på filen, og vælger Properties (Egenskaber). Så vælger du fanen Security og klikker Advanced. Under Advanced dialogen har du en mulighed for at vælge Auditing - det gør du.

Så Add'er du "Everyone" til listen og vælger de handlinger du vil overvåge. Slutteligt trykker du OK en frygtelig masse gange :-)

Så prøver du at åbne filen - og derefter checker du i Eventloggen at den registerer handlingen.
Avatar billede snup Nybegynder
14. januar 2004 - 19:46 #3
Det er vigtigt at personerne aktivt siger god for at de har set filen. Det skal ikke bruges som en kontrol af hvem der set filen, men som kvittering af at de har læst (og forstået) dokumentet.
Avatar billede trer Nybegynder
14. januar 2004 - 19:54 #4
Så er du nød til at have en form for applikation - fx en Webside - der styrer tilgangen til dokumentet.

Du skal så have en database - fx i Access eller bedre, SQL Server eller MySQL - som du registerer tilgangen i.
Avatar billede trer Nybegynder
14. januar 2004 - 19:55 #5
Du kan faktisk også lagre dokumentet i databasen, men så skal din applikation både være i stand til at sende dokumentet til klientens browser eller vise dokumentet, plus du skal have et redigerings-interface.
Avatar billede snup Nybegynder
14. januar 2004 - 20:03 #6
Dokumentet er opbygget som et websted (frontpage), men det kommer til at ligge på en harddisk og ikke en server. kan jeg stadigvæk bruge de programmer du nævner ??? og er de til at finde ud af for en nybegynder ?? Hvilke redigerings-interface kan bruges ??
Avatar billede trer Nybegynder
14. januar 2004 - 20:41 #7
Det nemmeste hvis du har en Windows maskne og IIS (Internet Information Server) er at bruge Frontpage sammen med enten MSDE (Microsoft SQL Server i gratis version) eller Microsoft Access.

At du har dokumnetet liggende på en disk fremfor i databasen er ikke noget problem.

Men... er det her noget med arbejdsbeskrivelser / procedurer i GxP regis?
Avatar billede snup Nybegynder
14. januar 2004 - 21:02 #8
Der lyder som om jeg skal sidde og lege/rode lidt. Hvad mener du med arbejdsbeskrivelser / procedurer i GxP regis?

Du får pointene hvis du skriver et svar :-)
Avatar billede snup Nybegynder
14. januar 2004 - 21:09 #9
Det er for svaret i din sidste kommentar du får pointene, men jeg kan ikke give dig dem for jeg er kommet til at afvise dit tidligere svar.
Avatar billede trer Nybegynder
14. januar 2004 - 21:13 #10
Indenfor min branche er der krav om, at arbejdsbeskrivelser (dvs beskrivelser af procedurer og processer) skal være læst og forstået af hver medarbejder. Og man skal skrive under på at det er tilfældet. De regler gælder specielt for nogle områder man under et kalder for GxP; GLP fx er Good Labratory Practice, GMP er Good Manifacturing Practice etc.
Avatar billede trer Nybegynder
14. januar 2004 - 21:18 #11
Ovenstående var et svar :-)
Avatar billede snup Nybegynder
14. januar 2004 - 21:23 #12
HEHE - godt med en der har lidt branchekendskab. Mit spørgsmål er opstået fordi jeg måske skal lave en videobaseret SOP til et øvelseskursus på danmarks farmaceutiske universitet, og det ville jo være god GMP at de studerende afslutter gennemgangen med at kvittere elektronisk for at de har set/læst og forstået SOP'en.
Avatar billede trer Nybegynder
14. januar 2004 - 22:42 #13
*G* En smuk tanke - det kommer de i hvertfald til fremover på arbejdsmarkedet... Og vær glad for, at du ikke skal bekymre dig om at implementere CFR 21 part 11 vedr. elektroniske signaturer samt auditering...
Avatar billede trer Nybegynder
14. januar 2004 - 22:46 #14
... jeg sidder i øvrigt ved Novo Nordisk IT A/S - dvs. pt. på fædreorlov, men ellers...
Avatar billede snup Nybegynder
14. januar 2004 - 23:18 #15
Ja det er jo fremtiden, og derfor kan de studerende jo ligeså godt vænne sig til det med det samme. Og hvis vi så samtidigt kan spare nogle reparationer pga. fejlbetjening så er alle jo glade.

Håber at jeg kan finde ud af at oprette denne simple elektronisk logbog. Det vil ligesom være prikken over i'et i en elektronisk SOP, men det jo nok bare at lege lidt med programmerne. Du skal i hverte fald have stor tak for hjælpen/inspirationen til hvordan jeg kommer igang.
Avatar billede trer Nybegynder
14. januar 2004 - 23:23 #16
Det var så lidt. Er der mere så giv lyd...
Avatar billede snup Nybegynder
14. januar 2004 - 23:35 #17
Det vil jeg gøre, men indtil videre skal jeg vist lige bruge lidt tid på at sætte mig ind i tingene, men når logbogen kommer til at fungere så skal jeg have fundet ud af hvordan jeg får lavet et onscreen keyboard, for det er meningen at dokumentet skal bruges via en touchscreen. I den forbindelse skal jeg også have fundet en god player til videosekvenserne, men den tid den "sorg", og så må der jo nok også komme nogle flere point på bordet :-)