Avatar billede victor-1 Nybegynder
14. januar 2004 - 15:00 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan tillader man al intern kommunikation

Hejsa Eksperter :o)

To maskiner (A og B), begge med XP PRO og Sygate P.F. og forbundet med krydset kabel.

A: Direkte forbindelse til Internettet samt tilkoblet printer.
B: He, he - GÆT

Hvis jeg vil dele filer på disse maskiner (begge veje), skal firewall frakobles.
Hvis jeg vil udskrive til printer fra B, skal firewall frakobles på A.

Internet fungerer perfekt på begge maskiner MED firewall.

Spørgsmål:
1: Er det overhovedet nødvendigt, at ha' firewall aktiveret på B ?
2: Hvordan sættes de op, så deling af filer og printer fungerer UDEN at skulle deaktivere firewall ?

Håber sprgsm. er ok formuleret - ellers bare spørg :o)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
14. januar 2004 - 15:15 #1
Er dem som har forstand på det ikke kommet hjem fra arbejde endnu ?
Avatar billede nc Nybegynder
14. januar 2004 - 15:23 #2
jeg ved ikke ok det er nødvendeigt eller ej med en firewall på maskine B, men det burde være muligt at dele filer med hinanden hvis du tillader IPX protokollen
Avatar billede knighten Nybegynder
14. januar 2004 - 16:56 #3
tools>>advanced rules.... Der kan du tillade al trafik fra den ene maskine til den anden, både via IP, mac, og subnet.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
14. januar 2004 - 17:23 #4
Ok - men hvordan præcist ?
(du må gerne bøje det i neon) (o;
Avatar billede knighten Nybegynder
14. januar 2004 - 17:29 #5
Dobbeltklik på ikonet nede i højre hjørne.
Tryk på tools.
Tryk på advanced rules.
Tryk ok.
Tryk add.
Markér allow this traffic.
Tryk på fanen host og tilføj den ip, mac eller subnet du vil have der skal have adgang.
Du kan også sætte et tidsrum hvornår der skal være afgang og meget mere.
Når du er færdig med det, så tryk ok...

Nu tror jeg ikek jeg kan skære det mere ud.  ;)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
14. januar 2004 - 17:37 #6
Fint nok det der - men hvor er det lige jeg finder/ser ip-adresserne på mine maskiner ?

Jeg kører ikke med faste ip'er, hvis det er en oplysning der kan bruges til noget.
Avatar billede knighten Nybegynder
14. januar 2004 - 17:44 #7
Så bruger du mac adressen, det er en fysisk adresse direkte på dit netkort (bedre kan jeg ikke forklare det).
Du finder mac-adressen ved at skrive ipconfig/all i kommandoprompten, det er den der hedder fysiskadresse.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
14. januar 2004 - 18:27 #8
Virker den ene vej nu - men ikke den anden.
Virker denne vej - A: kan åbne/se B:
------------------------------------
A: Dhcp (ikke aktiveret)
B: Dhcp (aktiveret)

Har det nogen betydning ?
Avatar billede knighten Nybegynder
14. januar 2004 - 19:14 #9
Nu er vi ved at bevæge os ud i noget netværksopsætning, det er jeg ikke så skarp i at jeg vil give dig råd herinde.
Men jeg ved at hvis du har lavet den advanced rule på begge computere så er der ingen problemer med sygate.

Ting du i hvert fald lige skal undersøge.....
Er både A og B i det samme subnet ?
Kan de pinge hinanden ?
Er XP firewall slået fra på begge maskiner ?
Har brugeren administrator rettigheder på begge maskiner ?

Hvis du stadig ikek kan få det til at virke skal du nok oprette et spm i netværk og evt. linke hertil...
Avatar billede victor-1 Nybegynder
15. januar 2004 - 16:07 #10
Ingen som kan komme det lidt nærmere her ?
(skal nok vende tilbage til dig "knighten")
:o)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
15. januar 2004 - 20:49 #11
HJÆÆÆLP !
Avatar billede knighten Nybegynder
15. januar 2004 - 23:27 #12
Prøv at oprette en spm i netværk.. det er der net-hjernerne sidder ;-)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
16. januar 2004 - 00:20 #13
Ok da, - du får point og jeg åbner et nyt sprgsm.
Tak for hjælpen du :)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
16. januar 2004 - 00:21 #14
Øv STADIG fejl med at kunne acceptere, når der kun er et svar. Lægger et selv !
Avatar billede victor-1 Nybegynder
16. januar 2004 - 00:22 #15
Det var bedre - håber du synes det er ok :)
Avatar billede knighten Nybegynder
16. januar 2004 - 00:25 #16
fair nok.. takker :)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
16. januar 2004 - 00:30 #17
Sprgsm. er nu oprettet her - http://www.eksperten.dk/spm/452303