Avatar billede khul Nybegynder
14. januar 2004 - 12:46 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

God grafisk HTML editor

Hejsa

Er der nogen som kan anbefale nogle gode HTML editorer. Det jeg er ude efter er en grafisk editor der ikke sætter en masse unødig/speciel kode ind i kildekoden. Mine erfaringer med andre editorer er ligeledes at de ændrer i dele af koden som jeg ikke redigerer - dette ønsker jeg ligeledes af undgå.

Det behøver ikke nødvendigvis at være "simple" freeware editorer. Større editorer som Dreamweaver og lign. vil jeg også gerne høre hvordan håndterer ovennævnte problematikker.

På forhånd tak
Avatar billede truelz Nybegynder
14. januar 2004 - 12:50 #1
Tja, Dreamweaver rører aldrig ved kode hvor den ikke har noget at gøre, men prisen er jo også derefter...
Jeg vil dog påstå at hvis man koder så meget som jeg gør, så kan det tjene sig ind igen. Jeg bruger Dreamweaver til at kode asp, samtidig med at jeg bruger den grafiske editor i Dreamweaver til at redigere i de selvsamme sider indeholdende asp, uden at Dreamweaver rører min håndskrevede kode.
Avatar billede l_otto Nybegynder
14. januar 2004 - 13:48 #2
www.editplus.com er nummer 1.
Avatar billede truelz Nybegynder
14. januar 2004 - 14:05 #3
Jeg ved ikke om jeg har misforstået, men skal du bare have et program der farver koderne, eller skal du have et program der kan redigere i siderne uden du skal kunne html?
Avatar billede khul Nybegynder
14. januar 2004 - 15:13 #4
Jeg skal bruge et program som kan anvendes uden at kunne HTML. Lidt groft sagt men ved f.eks. tabeller mister man hurtigt overblikket i HTML koden hvor man ved en grafisk redigering hurtigt kan redigere eks. tabeller.

Editplus er så vidt jeg kan se udelukkende en teksteditor der farver koderne - og derfor ikke lige det jeg er ude efter. Dreamweaver lyder mere interessant - især at den holder fingrene fra ens "egen" kode
Avatar billede truelz Nybegynder
14. januar 2004 - 15:25 #5
Det lyder som om Dreamweaver vil leve op til dine forventninger.
Du får lige et svar, hvis nu det skulle være nødvendigt.
Avatar billede nopsen Ekspert
14. januar 2004 - 16:03 #6
Stones webwriter er udmærket, og så er den gratis og på dansk.
Avatar billede le_bon Nybegynder
14. januar 2004 - 16:39 #7
Jeg kan kun tilslutte mig truelz' begejstring for Dreamweaver....Det er alle pengene værd!
Avatar billede binderup Nybegynder
14. januar 2004 - 21:23 #8
ja og den nye version MX 2004 er virkelig lækker at arbejde med pga. det rigtig gode understøttelse af CSS
Avatar billede khul Nybegynder
15. januar 2004 - 09:21 #9
Jeg tror jeg kaster mig over Dreamweaver - Jeg skal alligevel investere i Flash MX 2004. Tak for alle jeres svar.
Avatar billede binderup Nybegynder
15. januar 2004 - 09:45 #10
khul: så lad være med at købe de to som enkelte programmer - køb Studio Pakken det kan bedre betale sig. Hvis ikke du før har brugt Fireworks så kommer du til at elske det :-)
Avatar billede khul Nybegynder
15. januar 2004 - 09:48 #11
Jeg har luret på Studio pakken - kunne du ganske kort opridse hvad Fireworks, Coldfusion og Freehand omhandler vil jeg være taknemmelig?
Avatar billede binderup Nybegynder
15. januar 2004 - 10:08 #12
jeg skal gøre et forsøg.

Fireworks er et grafisk program til at optimere og skabe web grafik. det er utrolig fleksibelt med vektorbaseret grafik og man kan meget nemt lave noget meget avanceret grafik uden at man ved alt for meget om grafik programmer (efter min mening kan det klare webgrafik bedre end Photoshop da det er optimeret til at kunne dette).

Coldfusion er en server teknologi som på samme måde som ASP, PHP, JSP osv. giver mulighed for at lave noget dynamisk indhold. Den der følger med Studio pakken er den samme som trial/developer udgaven som man kan hente gratis, og kan kun bruges fra en enkelt IP adresse - skal man bruge den som primær server så koster den kassen.

Freehand er et illustrationsprogram - minder om Adobes Illustrator. Der har ikke været så meget fokus på det i lang tid, men det er der ændret ved med denne release af studio pakken. Jeg vil sige at i dette sammenhæng så tager det over der hvor Fireworks stopper.

Ellers vil jeg anbefale at du kigger på nogle af de video sekvenser der ligger på macromedia's hjemmeside.
Avatar billede khul Nybegynder
15. januar 2004 - 10:14 #13
Alletiders - tak for svaret
Avatar billede binderup Nybegynder
15. januar 2004 - 10:38 #14
det var så lidt. Jeg ved i hvertfald at jeg ikke har fortrudt de knap 10.000 kroner jeg efterhånden har brugt på Studio MX og opgradering til MX 2004 pakken :-)