Avatar billede lemling Nybegynder
07. januar 2004 - 00:15 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

fjern lilo boot´en fra opstart

Hejsa, efter at jeg har rodet lidt med linux, har jeg slettet linux igen, men den "træls" lilo boot loader kommer stadigvæk frem... nogen der har et forslag på hvordan man kan fjerne den??
Avatar billede fromsej Praktikant
07. januar 2004 - 00:18 #1
Kan du ikke få has på den med Fdisk/mbr ?
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2004 - 00:18 #2
fdisk /mbr
Avatar billede lemling Nybegynder
07. januar 2004 - 00:20 #3
Jeg gider jo ikke slette min mbr... jeg skal ændre den ikke slette den... jeg har jo ligesom windowz lagtind og hvis jeg skriver fdisk /mbr så kan jeg ikke læse data´en fra den mere.. :D
Avatar billede fromsej Praktikant
07. januar 2004 - 00:21 #4
Jo du kan Fdisk/mbr er ikke destruktiv, den genopretter bare din master boot record.
Avatar billede lemling Nybegynder
07. januar 2004 - 00:22 #5
Lidt underligt når jeg har brugt den command før og den har smadret min MBR.. :D
Avatar billede qnella Nybegynder
07. januar 2004 - 09:09 #6
du skal gå ind i boot.ini på din windows og så fjerne den ene af de 2 linjer så den kun booter op på din windows installation
Avatar billede lemling Nybegynder
07. januar 2004 - 10:03 #7
nu ligger det sådan at der ikke ligger noget i min boot.ini.. :)
Avatar billede squashguy Nybegynder
07. januar 2004 - 10:10 #8
Må sige jeg er enig med fromsej og sandbox :)

fdisk /mbr ligger ny kode i MBR'en, men bibeholder din partitionstabel. Om alt går vel..
Avatar billede langbein Nybegynder
07. januar 2004 - 10:21 #9
Det som slettes vha fdisk /mbr er vel Linux sin mbr og det som samtidig installeres det er vel Windows mbr. Har aldri vært ute for at dette har smadret noen HD.
Avatar billede lemling Nybegynder
07. januar 2004 - 10:39 #10
Jamen jeg skal ikke have installed et nyt OS, det ligger der i forvejen.. der er nok ikke andet for end at lægge linux ind igen og ændre mbr´en derfra... :D
Avatar billede fromsej Praktikant
07. januar 2004 - 11:58 #11
Det tager under et minut at prøve Fdisk/mbr, hvis du har en dos bootdiskette med Fdisk på, så prøv dog om det virker.
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2004 - 13:01 #12
Du skal ikke regne med at kunne fjerne lilo fra en ny Linux-installation. Den nye installation har jo ingen anelse om, hvad der lå i din MBR før. Der vil du i bedste fald kunne lave en ny lilo, som bare automatisk starter Windows uden at spørge.

Til gengæld gør fdisk /mbr i Windows netop det, at den lægger en standard mbr til at starte Windows ned på disken.
Avatar billede lemling Nybegynder
13. januar 2004 - 01:17 #13
hey alle i såkaldte klogehoveder.. :)

Jeg har selv fundet ud af hvordn jeg fixede fejlen og jeg brugte min xp cd og brugte recovery console til det.. og brugte fixboot og fixmbr...
Avatar billede fromsej Praktikant
13. januar 2004 - 11:14 #14
Hvilket Fdisk/mbr også havde gjort.
Avatar billede squashguy Nybegynder
13. januar 2004 - 11:17 #15
fdisk /mbr gør faktisk helt det samme som fixmbr..
Avatar billede fromsej Praktikant
13. januar 2004 - 11:38 #16
11.14:37 og 11:17:09 *G*
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2004 - 18:20 #17
Jeg kan så bare sige, at jeg kan fuldt ud tilslutte mig squashguys og fromsejs kommentarer.