Avatar billede wip Nybegynder
06. januar 2004 - 19:39 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Database prg. til Windows FREE WARE

Jeg søger et enkelt og helst dansk database prg. som er "free ware" ....
det skal være lovlig at downloade og gøre brug af.
Avatar billede andersenph Nybegynder
06. januar 2004 - 19:47 #1
Avatar billede arne_v Ekspert
06. januar 2004 - 19:47 #2
Skal det være dansk ?

MySQL var et ret oplagt bud !
Avatar billede martinlind Nybegynder
06. januar 2004 - 20:13 #3
Hvad skal de kunne ??
Avatar billede wip Nybegynder
06. januar 2004 - 20:15 #4
til arne v:
Ja helst et dansk prg.
Avatar billede wip Nybegynder
06. januar 2004 - 20:19 #5
til martinlind:
Jeg har for nogle år siden brugt Works 3.0, det dækkede mit behov.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. januar 2004 - 20:19 #6
Der er næppe meget i dansk.

Hvad med en MS Access i DK version ?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. januar 2004 - 20:20 #7
Den koster jo, men måske har du MS Office som indeholder den !?
Avatar billede trer Nybegynder
06. januar 2004 - 20:21 #8
En mulighed er også Interbase - check www.interbase.com
Avatar billede martinlind Nybegynder
06. januar 2004 - 20:22 #9
evt. MySQL som arne skriver og værktøjer herfra http://www.zeoslib.net/index.php

Interbase findes også i en Freeware ver. og er MEGET nem at få til at køre
Avatar billede wip Nybegynder
06. januar 2004 - 20:39 #10
Jeg forventer ikke det helt stor prg., men evt. til et kartotek, med sortering og udskrivning af labels osv.
Avatar billede trer Nybegynder
06. januar 2004 - 20:45 #11
Hvad skal brugerfladen laves i?

Fx Access har indbygget frontend, som er rimeligt nem at gå til.

Interbase, MySQL og MSDE (Light-udgaven af Microsoft SQL Server) er alle ægte SQL Servere - dvs hvor frontend skal laves som en separat applikation eller website. Det fordrer altså kendskab til enten C/C++/Java/Delphi/VB/ASP/PHP eller et helt N'te sprog...

Driftsmæssigt tror jeg, at MSDE og Interbase er de letteste, men jeg kender ikke til at holde en MySQL db i luften / intakt.

Muligvis skulle du prøve på SourceForge.org om der ikke allerede findes et færdigt system du kan downloade - nogen gange er man heldig...
Avatar billede wip Nybegynder
10. januar 2004 - 17:01 #12
jeg ønsker en database lign. den der ligger i Works 3.0
Avatar billede trer Nybegynder
10. januar 2004 - 17:04 #13
Ok, så tror jeg, at Access er det rette for dig - hvis du altså har en MS Office version hvor det indgår.

Ellers kan du prøve StarOffice eller OpenOffice ( www.openoffice.org ) - jeg mener at der er noget rimeligt Works-agtigt db program med der.
Avatar billede wip Nybegynder
10. januar 2004 - 19:31 #14
Jeg har prøvet Openoffice og Staroffice men de indeholder ikke nogen database prg. og Access koster penge så .....
Avatar billede trer Nybegynder
10. januar 2004 - 23:51 #15
Så er der vist kun tilbage at prøve SourceForge.com. Umiddelbart kender jeg ikke nogen freeware systemer der nærmer sig Access/Works DB mht brugervenlighed...
Avatar billede things Nybegynder
28. januar 2004 - 18:56 #16
For at kunne bruge OpenOffice.org's databasegrænseflade skal du først registrere din database (i dette tilfælde MS Access) som en ODBC-datakilde i dit styresystem.

Når det er gjort skal du tilføje dernæst give OpenOffice.org adgang til ODBC-datakilden. Åbn OpenOffice.org -> 'Funktioner' -> 'Datakilder' -> 'Ny datakilde' -> Vælg 'ODBC' som Databasetype -> Klik på '...' -> Vælg den ODBC-datakilde du har oprettet i første skridt og vælg OK.

Så kan du taste F4 og bruge OpenOffice.org til at læse og redigere i din database.