Avatar billede anderzand Nybegynder
02. januar 2004 - 01:49 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Simpel bootdiskette

Er der nogen, der ved, om man kan få/lave en bootdiskette, som er uafhængig af éns windows eller anden software, og kan starte computeren op i en kommandotilstand med adgang til harddisken (så jeg f.eks. kan slette min windows..) (skal der ligge dos på disketten??), samt giver cd/dvd-rom-support? Den startdiskette som kan oprettes af xp giver i hvert fald ikke de muligheder!!
Avatar billede thesurfer Nybegynder
02. januar 2004 - 02:04 #1
Det hele kan du gøre med en Windows 98 bootdisk. Der får du adgang til harddisken via dos, og der er også cdrom support.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
02. januar 2004 - 02:06 #2
Men, det skal lige siges at, en Windows 98 bootdisk ikke kan se filsystemet NTFS. NTFS kan kun ses af Windows NT/2000/XP.
Windows 98 kan bruge op til FAT32. FAT32 kan ses af DOS og Windows 95/98/ME/NT/2000/XP.
Jeg bruger FAT32, og aldrig NTFS.. jeg foretrækker kompabilitet..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
02. januar 2004 - 02:08 #3
Man kan dog installere NTFSDOS eller NTFSREAD til DOS. Så kan man se NTFS filsystemet fra DOS.
Man kan også få NTFSW98 til Windows 98.
Avatar billede anderzand Nybegynder
02. januar 2004 - 03:29 #4
Så vidt jeg kan se, så bruger jeg NTFS (det står der under egenskaber til min harddisk..). Så jeg skal altså have et program, der kan se disse filer.. Jeg læste lidt om NTFSDOS, men det kræver, at man har dos 5.0 installeret! Men hvordan harmonerer det med NTFS filsystemet? Og hvor kan man i det hele taget få fat på det? Findes der ikke en let løsning, hvor man kan downloade et eller andet og lægge det ind på en diskette, og så virker det bare??
Avatar billede squashguy Nybegynder
02. januar 2004 - 03:36 #5
www.sysinternals.com

gratisudgaven kan dog kun læse fra disken
Avatar billede chalde Seniormester
02. januar 2004 - 09:36 #6
http://www.riversen.dk/?id=tips
og kig under "Læs NTFS partitioner fra DOS"
Avatar billede anderzand Nybegynder
02. januar 2004 - 12:43 #7
Programmet fra sysinternals.com kræver at man har DOS installeret

Programmet fra riversen.dk kan ikke slette filer på harddisken

-så det var altså ikke lige de to jeg var på udkig efter
Avatar billede squashguy Nybegynder
02. januar 2004 - 13:18 #8
ntfsdos fra sysinternals kan afvikles fra en alm. win98 bootdisk..
Avatar billede anderzand Nybegynder
02. januar 2004 - 14:20 #9
og hvad betyder det så i praksis?? vil jeg kunne komme til at køre doskommandoer og at slette filer med win98-bootdisken?
Avatar billede squashguy Nybegynder
02. januar 2004 - 15:09 #10
ja. ntfsdos er et program du afvikler fra bootdisken; som så mounter ntfs-drevene. du kan dog ikke slette med freeware-udgaven.
Avatar billede henninga Novice
03. januar 2004 - 00:42 #11
Hvis det er hele ntfs-disken du vil have slettet kan du jo anvende fdisk og under sletning af partition vælge at slette non-dos partition.
Avatar billede anderzand Nybegynder
03. januar 2004 - 16:14 #12
Nej jeg vil have mulighed for kun at slette windows eller filer fra windows. Men jeg må lige se om jeg kan få fat i sådan en win98 bootdisk og så afprøve det.
Avatar billede henninga Novice
03. januar 2004 - 23:19 #13
Jeg har osse set at der findes en Windows2000 boot-CD hvorfra man kan køre styresystemet (win2K) og derfra slette osv på ntfs-partitioner.
Det var en eller anden speciel CD til reperationer osv, men ved ikke hvor man kan få sådan een.
Avatar billede chalde Seniormester
04. januar 2004 - 00:10 #14
henninga har delvist ret.
Det er bare en ganske alm. win2k eller winxp cd der skal bruges.
Boot op på den, vælg repair (R) første gang man får muligheden, log ind med din bruger (foregår i "dos").
Derefter er der mulighed for at bruge flere dos kommandoer, såsom del osv...
Avatar billede chalde Seniormester
04. januar 2004 - 00:12 #16
Avatar billede anderzand Nybegynder
04. januar 2004 - 13:46 #17
Så vidt jeg kan se, så kan man ikke bruge recovery console til at slette hele windows - er det ikke rigtigt?

Nå men jeg troede egentlig at jeg havde stillet en ganske enkelt spørgsmål, og det kan jeg se, at det er det ikke alligevel, selvom i er flinke til at svare. Men jeg kan da også prøve at formulere det på en anden måde, for i grunden bekymerer jeg mig ikke så meget for kommandotilstande og hvordan jeg får adgang til filerne. Det eneste, som jeg gerne vil kunne gøre, er at slette min windows xp uden at skulle formatere hele harddisken

(og så mangler jeg i øvrigt stadigvæk at afprøve den win98 bootdisk)
Avatar billede henninga Novice
04. januar 2004 - 18:43 #18
Du kan jo prøve at søge på google efter bootdisk - der er mange, men dem jeg har fundet kan kun læse fra ntfs partitioner.
Avatar billede anderzand Nybegynder
20. januar 2004 - 01:32 #19
Tja, der var ikken noget af det der virkede...