Avatar billede krydset Nybegynder
01. januar 2004 - 17:23 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

installere et mac os x panther

Hejsa, jeg har fået til opgave at installere noget der hedder mac os x panther på en powerbook g3. (kender ikke flere spec) Meeeen hvordan for man man installationen i gang. Skal man sætte den til at boote op fra cd´en ligesom en pc, eller hvordan fungere det. har aldrig leget med mac før.

Hvis jeg sætter cd´en i og starter op så sker der ikke noget andet end det gamle styresystem 8.et eller andet starter op.

Er der en der kan guide mig lidt.

på forhånd tak krydset?
Avatar billede kado Nybegynder
01. januar 2004 - 17:48 #1
Under genstart af maskinen med CD'en isat skal du holde C-tasten nede under opstarten; så booter du på CD'en.

Du kan istedet åben CD'en og vælge installer, så genstarter maskinen automatisk på CD'en og du kan så fuldføre din installation.
/kado
Avatar billede aeblenet Nybegynder
01. januar 2004 - 20:22 #2
Oplys venligst Mhz.

Gør således:
Æblemenuen (øverst til venstre) > Apple Systemprofil
-her kan du aflæse antallet af Mhz (så ved jeg om det er en "rigtig" G3)

Hvis den ikke har MINDST 233Mhz, kan du desværre ikke installere OS 10.3 (Panther)

---

Hvis den har 233Mhz starter du blot fra OS 8 ved at åbne:
Kontrolpaneler > Startdisk (her vælger du OS X)

Det første du ser, når CD'en starter er valg af sprog > vælg f.eks Dansk
-Åbn "Disk Værktøj" i menuen "Menu"

i denne funktion skal du formattere din eksisterende harddisk, før den vil acceptere OS X.

Vælg
Partition > 1 partition (eller flere) dog skal den første være større end 4GB, da OS X kræver min. 3GB til systemet.
Hvis du har 6GB harddisk eller mindre anbefales 1 partition.

Når du har gjort dette, lukker du dette program og den vender automatisk tilbage til installeringsprocessen.

Når en knap med "Speciel" kommer til syne, klikker du på den og fravælger ALT det du mener ikke at have brug for;
såsom Portugisisk og asiatiske versioner af OS X (den installlerer nemlig hele lortet, hvis du ikke fravælger)
Fravælg også SAMTLIGE printere og hent de drivere du skal bruge til din/e printer/e senere.

På denne måde kan du spare 1.3GB harddiskplads, som sikkert gerne skulle benyttes til filer og programmer.

VIGTIGT: du bliver bedt om at indtaste et password, når maskinen genstarter og er klar til den egentlige opsætning.
-hvis du glemmer dette, kan du ikke komme til at installere ny software
. . . . . . medmindre du opretter et nyt spørgsmål - her på eksperten.

Have FUN - OSX rules!

Hilsen AebleNet.dk
Avatar billede krydset Nybegynder
02. januar 2004 - 00:56 #3
der står
powerpc G3 maskinhastighed 300MhZ
Avatar billede krydset Nybegynder
02. januar 2004 - 00:58 #4
Men jeg kan boote op fra cd´en, hvordan åbner jeg en cd inde i selve styresysteme(8.5) ??
Avatar billede aeblenet Nybegynder
02. januar 2004 - 07:01 #5
du har sikkert læst det ovenover:
starter du blot fra OS 8 ved at åbne:
Kontrolpaneler > Startdisk (her vælger du OS X)
Avatar billede krydset Nybegynder
02. januar 2004 - 13:20 #6
Sorry der skulle stå kan ikke boote fra cd.

Hvordan får jeg den til at boote fra cd??
Avatar billede aeblenet Nybegynder
02. januar 2004 - 13:39 #7
Er dine CD'ere tilfældigvis kopier ?
-så er det nemlig derfor . . .

Hvis ikke kan dit CD-drev være for langsomt eller du har for få RAM i maskinen.
-hvor mange RAM har den (OS X kræver minimum 128MB RAM)

Hvis det er én eller begge af ovenstående - sorry!
-du kan ikke få installeret OS X

Har du prøvet at starte fra OS 8.5 via kontrolpanelet "Startdisk" ?
Avatar billede krydset Nybegynder
02. januar 2004 - 14:21 #8
ja cd´erne er copier, det var nogen jeg fik med :-S

Men
Avatar billede krydset Nybegynder
02. januar 2004 - 14:21 #9
og den har 192
Avatar billede aeblenet Nybegynder
02. januar 2004 - 14:30 #10
prøv om du kan starte fra én af de andre CD'ere.
-der kan jo være lidt dårligt system i numrene

:-)

-ellers er det sikkert "dårlige" kopier du dér har anskaffet dig.
Panther'en er nemlig ikke bare lige at kopiere (siges der)

og ja. Du har åbenbart rigeligt med RAM i maskinen.

Køb den rigtige Panther - du vil IKKE fortryde det ! ! !
Avatar billede krydset Nybegynder
02. januar 2004 - 16:02 #11
nej nu er det jo bare ikke min :-( så vil ofre på den selv