Avatar billede eremitagen Nybegynder
29. december 2003 - 18:13 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Master og slave harddisk

Jeg har nu fået fint gang i min maskine, efter mange små uheld med installationen.

Men nu andet lille problem!

Jeg har en harddisk på 8 GB der skal virke som Master og så en ny på 120 GB. Jeg kan godt finde ud af at sætte den op (har siddet der før, Comp. Gik ned).  kabler, strøm, slave svits osv. og har fuldt de mange gode anvisninger her, men jeg har lige lidt tillægsspørgsmål.

1.    Kan man godt have en Master der er formateret som FAT32 og så en Slave der er i NFTS (eller hvad det nu hedder)? Eller er det bedst det hele ruller det her NFTS (kan jeg ændre FAT32 til den anden opsætning, så det er ens?)
2.    Kan man godt sætte den op uden at skulle slette mine data? (på slave harddisken), der ligger en hel del, bruger den blot som lager.

Lige nu arbejder jeg med Windows 98 som styresystem.

Og et lille ekstra spørgsmål!

3. Hvis jeg f.eks. opdaterer min Windows 98 til Windows XP kan jeg så blot gøre det eller skal jeg starte helt forfra grundet de to harddiske m.v.?
Avatar billede bredker Nybegynder
29. december 2003 - 18:16 #1
win 98 vil ikke virke med NFTS , det kan kun læse fat
Avatar billede eremitagen Nybegynder
29. december 2003 - 18:18 #2
OK så jeg skal altså vente til jeg får min Windows XP, hvad med Windows 2000? Ka' den du'ue
Avatar billede eremitagen Nybegynder
29. december 2003 - 18:19 #3
Eller kan man lave en NFTS om til en FAT32 uden at miste sine data? (nej vel?; eller?)
Avatar billede bredker Nybegynder
29. december 2003 - 18:20 #4
ja , win2000 og xp kan godt læse NFTS
Avatar billede bredker Nybegynder
29. december 2003 - 18:22 #5
det er længe siden jeg har brugt 98 , så jeg kan ikke lige huske hvordan det er der
har 2000 nu , og der kan man godt konvertere den over uden at miste data
du kan også med paration magic , hvis du har den
Avatar billede eremitagen Nybegynder
29. december 2003 - 18:23 #6
OK tak, hvis jeg nu bruger XP eller 2000 hvad så med de andre spørgsmål :-)
Avatar billede bredker Nybegynder
29. december 2003 - 18:26 #7
der kan der svares ja til dem begge
Avatar billede bredker Nybegynder
29. december 2003 - 18:27 #8
hvis du instalere 98 på den fat32 du har nu , så kik i pogrammer>>tilbehør
hvis jeg husker rigtigt kan du konvertere til en anden paration her et sted
Avatar billede eremitagen Nybegynder
29. december 2003 - 18:53 #9
Bredker => Tak for de x ja, men hvordan gør man det?
Avatar billede bredker Nybegynder
29. december 2003 - 18:58 #10
1 er vist besvaret
2 du instalere bare på normalt vis på dit c drev (det der er master )er det 98 skal det konverteres til fat32 først
3 du starter mare instalationen fra windows , så spørger den selv om du vil opdatere
jeg vil dog anbefale dig at bruge win2000 , da det er noget mere stabilt og så behøver du ikke at konvertere nogle parationer
Avatar billede eremitagen Nybegynder
29. december 2003 - 19:01 #11
Vil lige se om det lykkedes. Synes forklaringen er lidt for prof. til mig. (Jeg er jo ikke så ævet til det her!).
Avatar billede pilfinger Nybegynder
29. december 2003 - 19:05 #12
du kan godt køre med XP eller windows 2000 med NTFS så det er bare at klø på...
Avatar billede eremitagen Nybegynder
29. december 2003 - 19:22 #13
Men men men, jeg efterlyser en forklaring til hvordan, er nemlig ikke helt så erfaren her i dette område. Undskyld men sådan er det.
Nu er jeg igang med at lægge Windows 2000 ind og har fået lavet den ene harddisk til NTFS, spændende om resten lykkedes.
Avatar billede bredker Nybegynder
29. december 2003 - 19:28 #14
du skal se , det hele går fint når først det køre
ellers må du jo sige til efterhånden som du løber ind i noget du er i tvivl om
Avatar billede eremitagen Nybegynder
29. december 2003 - 19:31 #15
hm.... ja vi ser....
Hej så længe, vil prøve nu!
Avatar billede eremitagen Nybegynder
29. december 2003 - 23:13 #16
Det lykkedes; men via telefonisk hjælp fra den der forklarede forløbet!
Dog mangler jeg nu en driver til Ethernet opsætningen.
Men tak for jeres tid.
Avatar billede fromsej Praktikant
29. december 2003 - 23:19 #17
Hvad hedder dit netkort?
http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32 - info om PC
Avatar billede eremitagen Nybegynder
30. december 2003 - 00:27 #18
Tak for hjælpen - så blev det løst
Avatar billede fromsej Praktikant
30. december 2003 - 07:14 #19
Godt.