Avatar billede jannick1010 Nybegynder
27. december 2003 - 19:04 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

Hvilket program er det bedste til hjemmesider?

Hejsa.. En ung mand, som har arbejdet i FP, men er træt af at programmet ikke kan alt det jeg vil.. Hvilket program bruges til at lave de store hjemmesider, såsom jubii, tv2 osv? Og hvor findes en evt. vejledning til at komme i gang? Jeg har lagt mærke til at folk snakker om php. Er det et værktøj til webdesign? 100 point, da jeg er ivrig for at komme i gang med at lære!! På forhånd tak..
Avatar billede fixxxer Nybegynder
27. december 2003 - 19:07 #1
php er ligsom asp et server-script sprog der gør det muligt at afvikle kode, som har indflydelse på hvordan siden tager sig ud hos klienten. (fx login funktion)

rigtige coder (som mig selv :) bruger en tekst-baseret editor, hvor alt html og server-script står op og ned af hinnanden. det kan godt virke lidt overskueligt i starten, men man lærer det utroligt hurtigt
Avatar billede fixxxer Nybegynder
27. december 2003 - 19:09 #2
højreklik fx på siden her og vælg Vis kilde. det er sådan hjemmeside jo dybest set er lavet og kan man syntaxen for en hjemmeside kan man skrive den som var det et dokument.
Avatar billede gil-galad Nybegynder
27. december 2003 - 19:12 #3
Du kunne bruge Dreamweaver, men jeg tvivler på at de "store" hjemmesider er laavet i noget wysiwyg program, men nærmere notesblok.

PHP er et programmeringssprog, og har ikke så meget at gøre med design. Fx alle funktioner som fx herinde på exp.dk, at man kan skrive det som jeg skriver nu, pointsystem, opretbrugere osv. osv. Der sidder jo ikke små nisser og lægger vores spørgsmål og kommentare op på exp.dk

PHP, ASP, JSP  er disse programeringssprog, og dem kan man ikke bare lave i en editor, men man skal selv skrive det, så det er nok en ganske god ide at købe en bog og sådan lidt om emnet.

Men hvis du bare skal lave normale hjemmesider, vil jeg gerne anbefale Dreamweaver, men jeg tvivler på at "kan" mere. Du skal jo selv lave alle disse ting i koden
Avatar billede dawin_dk Nybegynder
27. december 2003 - 19:12 #4
de fleste professionelle foretrækker at tage det ned på et niveau hvor de selv har 100% kontrol. Det kræver mere arbejde, men giver i sidste ende mindre da man ik har så meget fejlsøgning og sidde og rette alt muligt.

TIl det kan du bruge notepad hvis det skulle være. Men en editor som ultraedit eller lign er også udbredt.

For dem der er mere grafisk orienteret er det gerne Macromedia Dreamweaver der er det foretrukne.
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
27. december 2003 - 19:14 #5
Jeg fortrækker stadig ms notesblok... kræver lidt mere kendskab til HTML, men her kan du praktisk talt lave alt... og hvis du ikke er sååå god igen, så kan man jo altid "låne" lidt kode andre steder fra ;)
Avatar billede fixxxer Nybegynder
27. december 2003 - 19:19 #6
spiritusanta  >> nu har jeg et dårligt forhold til noteblok: den kan ikke holde en indent og det er fuldstændig fladt, hvor som nævnt ultraedit kan holde lidt styr på det, med praktiske linjenumre mm.
Avatar billede fixxxer Nybegynder
27. december 2003 - 19:20 #7
og ej at forglemme en god syntaxfavning
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
27. december 2003 - 19:21 #8
tjaa men stadig så er notesblok "freeware"/følger med windows....
men skal siges at jeg ikke har kigget på andre texteditore til htmlredigering
Avatar billede billen Nybegynder
27. december 2003 - 19:29 #9
HTML-Kit er ganske gratis... og rigtig fed:

http://www.chami.com/html-kit
Avatar billede squashguy Nybegynder
27. december 2003 - 19:32 #10
notepad er da fin til at redigere lidt med, men til større projekter, holder den ikke en meter. Jeg bruger selv UltraEdit.

et par links..
www.php.net
www.html.dk
www.w3schools.com
Avatar billede jannick1010 Nybegynder
27. december 2003 - 20:09 #11
Meget fornemt.. Tak for svarene so far.. Men jeg skal lige høre, om det er muligt at lave alle grundelementerne i en hjemmeside i FP/Dreamweaver, for derefter at fortsætte i notesblok, hvor det er muligt at lave login, chatrooms osv..? Et link til læren om php, asp, jsp vil også score point! mvh. jannick1010
Avatar billede jannick1010 Nybegynder
27. december 2003 - 20:11 #12
Vil nogen fortsætte samtalen via msn, så er det jannick4@hotmail.com... jannick1010
Avatar billede fixxxer Nybegynder
27. december 2003 - 20:11 #13
jeg har selv lavet en i tidernes morgen, den kan da blot hentes her:
http://download.easysoftinc.dk/htmlpad.zip
Avatar billede fixxxer Nybegynder
27. december 2003 - 20:12 #14
set bort fra at skidtet har nogle huller, dem får jeg måske lavet on request :)
Avatar billede jannick1010 Nybegynder
27. december 2003 - 20:15 #15
til fixxxer: Hvilket program har du brugt til at lave dit eget program? Visual Basic, eller?
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
27. december 2003 - 20:17 #16
Hvis du ikke kender www.html.dk, så tag en tutorial om asp så er du god klædt på.

Prøv en trail af Dreamweaver fra www.macromedia.com. Det har et kode viwe, så du har 100 % tjek på din kode, samtidig med et view design.

:-) karsten_larsen
Avatar billede fixxxer Nybegynder
27. december 2003 - 20:23 #17
jannick1010 >> jeg har brugt delphi som jeg har arbejdet meget med i nogle år efterhånden
Avatar billede fixxxer Nybegynder
27. december 2003 - 20:23 #18
karsten_larsen >> man har også code view i frontpage
Avatar billede jannick1010 Nybegynder
27. december 2003 - 20:29 #19
Ja, har godt luret at der er htlm-viser i fp, så derfra må jeg så konkludere at man godt kan arbejde i fp/dreamweaver, og så indsætte sine egne html-koder i code-vieweren..?! Kanon.. Er i fuld gang på www.html.dk og har hentet dreamweaver, så der er lidt at gå i gang med! Så mangler jeg bare at investere i en bog, hvor alle "Handlingerne" (ex.: hvad <a> betyder osv.)står med forklaring til html.. Så burde jeg være godt på vej.. eller?
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
27. december 2003 - 20:30 #20
fixxxer >> ok

jannick1010 >> Noget andet du kan/skal tage i betragtning er Dreamweavers intregration med Flash, Fireworks (billedeprogram) og Freehand (tegneprogram), som du også kan prøve som trails

:-) karsten_larsen
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
27. december 2003 - 20:32 #21
Brug denne til en start mht. html

http://www.html.dk/dokumentation/html4/
Avatar billede jannick1010 Nybegynder
27. december 2003 - 20:35 #22
karsten_larsen >> Det vil jeg gøre.. Så mangler jeg bare en udgiver, som er billig.. Nogen idéer? 50 point til dig...

fixxxer >> Og 50 til dig!

Tak for hjælpen so far.. Håber i vil fortsætte snakken, men i skal da lige ha' pointene!
Avatar billede jannick1010 Nybegynder
27. december 2003 - 20:41 #23
Udgiveren skal understøtte asp, php, eller hvad der nu mest bruges...
Avatar billede fixxxer Nybegynder
27. december 2003 - 21:01 #24
www.b-one.nu er ok til lidt sjov

nu kan jeg jo så ikke svare på dette spørgsmål længere :)
Avatar billede jeren Nybegynder
07. marts 2004 - 13:37 #25
Har du prøvet Stones WebWriter, en virkelig god HTML-editor?
Den kan hentes fra http://www.webwriter.dk/download.htm
Den er GRATIS til privat brug. (Skal registreres)