Avatar billede qqq Nybegynder
24. december 2003 - 02:30 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Dir.. hvilke findes

Hvilke forskellige dirs kan man angive i html. Jeg ved f.eks at ../ bruges meget hvis der er tale om et underliggende directory. Men hvad findes der ellers?

Lad mig få alle de mest benyttede, samt en beskrivelse af hvad de bruges til.

På forhånd tak!
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
24. december 2003 - 02:47 #1
Der er stort set kun /

/ angver et bibliotek freamaf

../ angiver et bibliotek tilbage

../../ angiver så 2 tilbage.
Avatar billede qqq Nybegynder
24. december 2003 - 02:52 #2
Angiver ../../../ så 3 tilbage og kan man blive ved på den måde?

Er der ikke mulighed for en angivelse der peger direkte til roden, ligegyldigt hvor i hirakiet man befinder sig?
Avatar billede roenving Novice
24. december 2003 - 05:11 #3
/ betyder roden og vil pege på dette, uanset hvor i hierarkiet man ellers er ...
./ betyder dette directory og er nødvendig i visse *nix-miljøer ...
../ er så den der betyder tilbage, og den kan gentages så mange gange man har lyst til (at neste sin hjemmeside !-)
Avatar billede roenving Novice
24. december 2003 - 05:13 #4
Tilføjelse !-)

_web_-roden ...

Man kan ikke komme højere op end det directory som serveren peger på ...
Avatar billede bjoarn Nybegynder
24. december 2003 - 13:24 #5
Er du nogen der ved hvordan det forholder sig med links i eksterne stylesheets?

Hvis jeg har index.htm i roden og et stylesheet i /stylesheets/content.css, hvor der refereres til et billede i /graphics/billede.gif...
Skal der så (rent hypotetisk) refereres fra html-filens position eller stylesheetes position?
Jeg har på fornemmelsen at browserne reagere forskelligt!
(jeg mener det har relevans i forhold til denne tråd, ellers må i undskylde mig)
Avatar billede franzy Nybegynder
24. december 2003 - 13:28 #6
jeg har oplevet at jeg blev nødt til at reffere til billeder i mit stylesheet udfra stylesheetests placering og ikke mit html-dokuments.
Avatar billede roenving Novice
24. december 2003 - 13:42 #7
Links burde først være aktive, når de aktiveres i browseren, så det bør være relativt til siden ...
Avatar billede franzy Nybegynder
24. december 2003 - 13:46 #8
ja links - men jeg har et baggrundsbillede i en div spicificeret i min css-fil. Nå så dette billede skal indsættes sker det via css-filen. Det kan selvfølgelig være IE der laver dumme ting igen igen. Det virker nemlig meget sansynligt!
Avatar billede roenving Novice
24. december 2003 - 13:48 #9
Jamen, background-image: url('') aflæses jo i browseren som en del af siden ...
Avatar billede franzy Nybegynder
24. december 2003 - 13:52 #10
prøv at se dette: http://www.frip.dk/klan109/dlmain.asp

Hvis du tjekker kilden kan du se at der bliver reffereret til en css-fil kaldet site.css i css-biblioteket.
Hvis du så åbner denne kan du under div.dltop se at jeg har refferet til ../billeder/bar.jpg.

html-filen, css-biblioteket og billeder-biblioteket ligger alt sammen i roden.
Avatar billede roenving Novice
24. december 2003 - 13:55 #11
-- og det virkede ikke med billeder/bar.jpg ?-)
Avatar billede franzy Nybegynder
24. december 2003 - 13:57 #12
nope! det undrede nemlig ow mig at det ikke gjorde!
Avatar billede roenving Novice
24. december 2003 - 13:58 #13
Hvad så med:
/billeder/bar.jpg ?o]
Avatar billede franzy Nybegynder
24. december 2003 - 13:59 #14
tja det kan da godt ske - men var et enkelt / så roden som en sagde eller misforstod jeg det?
Avatar billede franzy Nybegynder
24. december 2003 - 14:02 #15
Nope! hverken "/billeder/bar.jpg" eller "billeder/bar.jpg" virker. Kun "../billeder/bar.jpg".
Avatar billede roenving Novice
24. december 2003 - 14:06 #16
Ja, / betyder web-roden !-)

-- så det lyder underligt, at den sidste ikke dur ...
Avatar billede franzy Nybegynder
24. december 2003 - 14:08 #17
måske fordi det er et fri plads ting. og at det ikke er fuldstændig roden det hele ligger i eller noget.
Avatar billede bjoarn Nybegynder
24. december 2003 - 14:09 #18
Jeg mener ikke at ha læst i nogen recommendation, hvordan ua'en skal forholde sig til denne problematik.
Jeg har lige foretaget en lille test, som viste at man skal referere fra stylesheetets position for at det virker.
(test i IE6, IE5.5, IE5.01, Netscape 7.1, Firebird 0.7, Opera 7.2 (gad ikke lige tænde mac'en, det må blive en anden dag))

Man kan selvfølgelig også referere fra roden eller skrive den fulde url.
Avatar billede franzy Nybegynder
24. december 2003 - 14:10 #19
hmm - du keder dig enten helt vildt eller og så lever du af det der :D
Avatar billede bjoarn Nybegynder
24. december 2003 - 14:14 #20
faktisk synes jeg det er interessant, ellers ville jeg jo nok heller ikke hænge ud herinde på en højhellig juleaftens dag... ;-)
Avatar billede franzy Nybegynder
24. december 2003 - 14:15 #21
:D

hmmm hvorfor hulen sider jeg dog herinde???
Avatar billede roenving Novice
24. december 2003 - 14:16 #22
*g*
Avatar billede qqq Nybegynder
26. december 2003 - 01:59 #23
Tak :)