Avatar billede majsmarken Nybegynder
21. december 2003 - 17:30 Der er 18 kommentarer og
3 løsninger

Hvilken FIREWALL/ANTIVIRUS anbefaler du/I ?

Følgende opstilling:
TDC's ADSL forbindelse
tilsluttet
W2000 Server US (med alle MS SP) via NIC #1
Med Windows ISC (Internet Connection Sharing) går NIC #2 viderer til en Switch der fordeler til ~10 PC'er med typisk W98 + XP.

Serveren bruges typisk kun som filserver, men i det lange løb også som FTP Server og/eller IIS Server.

Hidtil har jeg brugt Norton Personal Firewall 2002 med alle opdateringer, men nu da den er "expired" ville jeg overveje noget nyere/bedre/smarterer/sikkert...
Denne Norton blokerer iøvrigt for min søn's MS Messager's lydmulighed; det er nok 'bare' noget med en port ell. lign. der skal 'pilles' ved ?

Ifølge min Norton er der 50-500 forsøg på 'attack' pr. døgn !!!

Pt. har hver PC deres egen lokale NAV 2003 (undtagen Serveren). Måske en slags serverversion ville være smarterer ?

Hvad kan du/I anbefale ?
Dette indbefatter både free/share-ware og købesoftware (hedder det payware ?)
Avatar billede bob-bob1 Nybegynder
21. december 2003 - 17:43 #1
http://www.spywarefri.dk/pakken.htm

Her er både gratis virusscanner med hyppige opdateringer, og udmærket gratis firewall.
Faktisk en god idé at installere det hele :)
Avatar billede arlet Juniormester
21. december 2003 - 17:47 #2
Avast virusscanner er freeware, men har mange ting bla. autoupdate, realtimescanning og mailscanning. Derudover en rigtig god support. Dette Antivirus prg. er på fuld højde med dem man køber, hvad angår effektivitet.
Så absolut "meget for pengene"

Avast finder du her: http://www.avast.com/i_kat_6.html
direkte download link: http://download2.avast.com/iavs4pro/setupeng.exe

Jeg bruger selv Avast og jeg har ikke fortrudt at jeg smed norton ud..

Hvis du gerne vil ofre lidt penge på en firewall, vil jeg klart anbefale bitguard.
Her finder du programmet:
http://www.tryus.dk/bitguard.asp

og her kan du finde manualen til den:
http://www.tryus.dk/BitGuardManual.pdf
Avatar billede arlet Juniormester
21. december 2003 - 17:48 #3
Avast er pt et af de bedste antivirusprogrammer og det er samtidig gratis.

I firewall vil jeg anbefale sygate, hvis det skal være gratis, ellers bitguard er i top
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. december 2003 - 18:06 #4
ditto som arlet
Avatar billede bob-bob1 Nybegynder
21. december 2003 - 18:33 #5
majsmarken: undskyld min spam i din tråd, og håber du kunne bruge mit link.

arlet: I formiddag spurgte du mig om jeg var ude efter lette point  http://www.eksperten.dk/spm/442275
og hvad gør du så nu ??

Du anbefaler både avast og sygate som jeg allerede har lagt link til.

Jeg har lagt en forklaring på hvorfor jeg gjorde som jeg gjorde, er spændt på din.
Avatar billede arlet Juniormester
21. december 2003 - 18:53 #6
Jeg foreslog en af de aller bedste firewall bitguard.

Kender godt den pakke som Aovergaard fra spywarefri har lavet, som du linker til.
og ved at både avast og sygate er i den, men mener at de penge er givet godt ud til en bedre firewall end sygate
Avatar billede bob-bob1 Nybegynder
21. december 2003 - 19:16 #7
Ikke desto mindre:
Avast er pt et af de bedste antivirusprogrammer og det er samtidig gratis.
I firewall vil jeg anbefale sygate, hvis det skal være gratis, ellers bitguard er i top

Her kun 1 tilføjelse, bitguard, ellers har jeg skrevet om og lagt link til begge de gratis-programmer du anbefaler.
Avatar billede bob-bob1 Nybegynder
21. december 2003 - 19:23 #8
http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30
Citat - Perhaps 25/11-03:
Interessant diskussion. Det er kun mig her på Spywarefri som har BitGuard. Aovergaard har Norton, Resist har Sygate og Fromsej har..?? Husker jeg ikke.

I tråden som mit link henviser til foreslår du også bitguard, men åbenbart delte meninger for ganske nylig.
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. december 2003 - 19:27 #9
Det er ikke så svært. Hvis du går efter en gratis, er sygate valget. En helt fin firewall, der oven i købet har en international anerkendt certificering (sammen med norton's og mcafee's). Hvis du ikke har noget i mod at betale lidt, er valget bitguard, der anvender en spændende teknologi, er dansk produceret og giver god sikkerhed.
Avatar billede arlet Juniormester
21. december 2003 - 19:27 #10
bob-bob1 -> Er slet ikke med på hvad du mener.

Er enig med dit link at det er de bedste gratisprogrammer.

Men i firewallen vil jeg anbefale at bruge 250 kr på bitguard, det skrev jeg her og i den tråd jeg linkede til..

Undskyld majsmarken for spam, der kommer ikke mere fra mig*S*
Avatar billede bob-bob1 Nybegynder
21. december 2003 - 20:04 #11
arlet: når du ikke er med, skyldes det mon så at du ikke forstår, eller at du ikke vil forstå?
I ovenstående link anklager du mig for at ville gå efter lette point, og så skynder du dig i denne tråd at ligge link til, stort set det samme som jeg.
(jeg svarede i det mindste ikke det samme som dig)
Mit link indeholder iøvrigt så meget mere!

Kast ikke med sten, når du se.. .............

majsmarken: Undskylder også igen, kommer heller ikke mere spam herfra.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
21. december 2003 - 20:31 #12
Hmmm...
Nogle ka' li' rødhårede eller sorthårede - andre blondiner...

Der er en del muligheder (altså indenfor det med FIREWALL!).

Der er ikke mange kommentarer (+/-) til brug af Norton's Firewall selvom den på et eller andet plan virker mest brugt i professionelle firmaer ?

Hvad med "Norton Internet Security" ?
Avatar billede bob-bob1 Nybegynder
21. december 2003 - 20:31 #13
Vil foreslå en alternativ firewall:  Agnitum Outpost

http://www.taenk.dk/tt/2003/tt32/netsikkerhed/skema/
Avatar billede bob-bob1 Nybegynder
21. december 2003 - 20:34 #14
Norton deltager også i denne test lavet af Forbruger Rådet :)
Avatar billede bob-bob1 Nybegynder
21. december 2003 - 20:35 #15
Bemærk testen er lavet i foråret ... noget kan have ændret sig siden.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
21. december 2003 - 20:55 #16
Avatar billede arlet Juniormester
21. december 2003 - 20:57 #17
Ellers er der dette tilbud fra etrust

http://www.spywarefri.dk/virus.htm#eTrust
Avatar billede bob-bob1 Nybegynder
21. december 2003 - 22:01 #18
Bliver nok ikke let, at finde en uvildig undersøgelse, der er nyere. Alle er sandsynligvis forbedret (opgraderet) siden foråret, men tvivler på der er sket de store ændringer i forhold til hinanden.
Denne side indeholder jo også antivirustest :)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
24. december 2003 - 14:06 #19
Jeg har lige fået fingrene i "Norton Personal Firewall 2004".
Foreløbig er det den der har 'vundet'... Og foreløbig ruller det...

Point 'uddelning' følger...
Avatar billede arlet Juniormester
27. december 2003 - 15:09 #20
Har du brug for mere hjælp, eller har du fået dit spørgsmål besvaret??, for så skal du huske at lukke dit spørgsmål ved at accepterer et svar..
Avatar billede majsmarken Nybegynder
03. januar 2004 - 18:01 #21
I en vis grad har jeg fået lidt svar på mit oprindelige spm.

For en god ordens skyld - POINT uddelning - inden 'nogen' brokker sig...

Opfølgning ved http://www.eksperten.dk/spm/446608