Avatar billede kfolmer Nybegynder
20. december 2003 - 01:14 Der er 4 kommentarer

Farveanalyse af foto

Hejsa

Er der nogen af jer der kender til software, der kan give oplysninger om farver i et billede. Et traditionelt Histogram kan give oplysninger om farvedybde for rød/grøn/blå (RGB) og lumen, men det er ikke den information jeg har brug for.

Jeg vil gerne have oplysningerne på et spektrum indelt i lysbølgelængder (nm).
Avatar billede bleze Nybegynder
23. december 2003 - 14:31 #1
Jeg ved at Paint Shop Pro kan, men om det er godt nok til dig ved jeg ikke. Du kan prøve trial versionen af programmet...
Avatar billede kfolmer Nybegynder
23. december 2003 - 22:42 #2
PSP kan ikke give andet end histogram oplysninger i R, G, B, grayscale, hue, saturation og lightness. Jeg kan ikke omregne RGB oplysningerne til lysbølgekængder i nm: Rødt ligger jo omkring 650 nm. Blå omkring 400 nm.

Men findes der et program der kan analysere farver i bølgelængder ud fra et foto?
Avatar billede jesperhaun Nybegynder
11. januar 2004 - 14:09 #3
Jeg har fundet et program til dig, som giver grafer, jeg aldrig har set i andre programmer. Programmet koster 30 doller, men du kan prøve gratis her: http://www.rysys.co.jp/dpex/en/

Her er noget fra siden:

Histogram list

Saturation check

Color channel viewing

YCbCr clipping check
Output L*a*b* PSD file without color clipping
RGB histogram

HSV histogram

CIE a*b* plot

CIE u'v' plot

3D L*a*b* plot
Avatar billede kfolmer Nybegynder
15. januar 2004 - 09:15 #4
Jammen det kan det. En skam at man så ikke kan printe farveoplysningerne med nm oplysninger. Er der nogen der har set dette i et program? - jeg tror det ikke men lad det komme an på en prøve.

Mit kamera kan gemme i RAW (Canon PSP70) er der nogle tools hertil der kan give spektrale oplysninger, for farvetabellen i RAW skulle være producentafhængig?