Avatar billede Jman Praktikant
17. januar 2001 - 11:26 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Startdisk

Hey!

Er der nogen her, der kan hjælpe mig med en startdisk til Mac OS9?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
17. januar 2001 - 11:32 #1
prøv www.bootdisk.com :-)

NanoQ

Avatar billede Jman Praktikant
17. januar 2001 - 11:42 #2
der er kun til systemn 8.5 og nedefter :(
Avatar billede hoejrup Nybegynder
17. januar 2001 - 12:10 #3
Tidliger kunne du hente en Disk Tool PPC fra nettet. Det var et minimalt system, der kunne være på en 3 1/2\" diskette. Men apple har udviklet et nyt produkt der hedder Apple Care:

http://www.apple.com/support/products/psline.html

Så derfor har de fjernet alle hjælpeværktøjerne til systemet incl. muligheden for en startdisk. En af grundene er at MacOS 9 i minimal udgaven, sikkert fylder mere end en 3 1/2\" diskette.

Held og lykke

/per www.kazoma.dk
Avatar billede schumacher Nybegynder
17. januar 2001 - 14:05 #4
Jeg tror ikke det er muligt, at boot\'te fra en diskette. Lav istedet en boot-cd med Toast.

/ Schumacher
Avatar billede Jman Praktikant
17. januar 2001 - 14:09 #5
Det er lidt svært når Mac er nede.... ;-)
Avatar billede schumacher Nybegynder
17. januar 2001 - 14:36 #6
Du har vel flere mac\'er! :)

Har du ikke den CD der fulgte med maskinen?
Hvis ikke, kan du ikke låne en?

Jeg kan iøvrigt anbefale Norton SystemWorks.
Den sidste nye norton CD starter alle Mac\'er jeg har prøvet den på. Desuden kan det rette \'b-tree errors\', noget som tidligere krævede en formatering af disken.

Held og Lykke!

/ Schumacher
Avatar billede Jman Praktikant
17. januar 2001 - 14:41 #7
hvad version af norton?
Jeg har ikke systemdisken. Ham der har den er taget på ferie - og han mener den ligger hjemme hos ham
Avatar billede schumacher Nybegynder
17. januar 2001 - 14:44 #8
Norton System Works 1.0 eller Norton Utilities 6.0

Hvilken maskine er det du har? Måske kan en ældre version af Norton klare det.

Hvis du ikke har Norton, er det jo lige fedt:)
Avatar billede Jman Praktikant
17. januar 2001 - 14:47 #9
Jeg har norton 3.5, men den kan ikke kende HD på MacOS vers.9
Avatar billede schumacher Nybegynder
17. januar 2001 - 14:56 #10
Du må IKKE bruge norton 3.5 til at reparere på et HFS+ drev. Du smadrer hele drevet.

Måske du skulle investere i Norton? Den er ikke så dyr, og så har du den til en anden gang.

/ Schumacher
Avatar billede Jman Praktikant
17. januar 2001 - 15:09 #11
ja, det ku være :-)

Jeg har fået disken op igen - efter ca. 20 genstarter, zappet p-ram m.m.
Da jeg hev stikket ud i 5 min. og satte det i igen gik den igang (?)
Men den brokker sig over Btree er i uorden - jeg tør dog ikke lukke den igen... tænk hvis jeg ikke kna få fat i HD igen ...
Avatar billede schumacher Nybegynder
17. januar 2001 - 15:22 #12
Har du mulighed for at lave en sikkerhedskopi over lokalnettet?

Det er tit godt at slukke for Mac\'en i to minutter, når der er problmer. På denne måde slettes al ram\'en og alt initieres igen.
(Det har du allerede gjort)

I dit tilfælde ville jeg sikkerhedskopiere og derefter formatere disken og lægge nyt system på.

/ Schumacher
Avatar billede Jman Praktikant
17. januar 2001 - 15:37 #13
hvordan laver man sikkerhedskopi over lokalnet (mener du kopiere hele HD over på nettet)
Avatar billede schumacher Nybegynder
17. januar 2001 - 15:56 #14
Jeg går ud fra du har adgang til en server?

Kopier hele disken over på serveren.

Du får fejl på visse filer (system,skrifter) men du ender med en næsten total kopi af din mac.

Derefter skaffer du en CD med system 9 på. Med denne formaterer du disken og installerer et nyt system.

Til sidst flytter du dokumenter og programmer tilbage fra din backup. Nogle programmer vil sikkert brokke sig og skal geninstalleres. Det er muligt at flytte indstillingsfiler med fra backup\'en (slipper fra geninstallation), men det vil være lidt for \'langhåret\' i en mail.

Held og Lykke!

Peter Schumacher
Schumacher.com
Tlf. 24-409559
Email peter@schumacher.dk
Http: www.schumacher.dk

PS: Hvis du har brug for Mac-support, så giv et ring. Mit firma hedder Schumacher.com og beskæftiger sig med support/rådgivning indenfor den grafiske branche, primært macintosh.
Avatar billede Jman Praktikant
17. januar 2001 - 16:02 #15
Tak for indats indtil nu (din side er bookmarket)
Avatar billede macintosse Nybegynder
17. januar 2001 - 19:00 #16
Hvis du har system 9 skal du sætte cd i drevet under opstart og holde c tasten nede, så vil du starte fra cd’en og kan herefter køre diskførstehjælp som er på cd i mappe Hjælpefunktioner
Avatar billede egonspock Seniormester
17. januar 2001 - 22:56 #17
Jeg vil blot anbefale Disk Warrior 2 til formålet. Den vil garanteret løse problemerne uden at du skal geninstallere noget.