Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
16. januar 2001 - 22:50 Der er 8 kommentarer og
4 løsninger

Monkey Island 4 crasher!

Hej eksperter!
Jeg er en stor fan af den populære Monkey Island adventure serie, og har derfor købt seneste skud på stammen: Escape from Monkey Island, Monkey Island 4.
Installation og det hele gik helt fint.

Nu kommer problemet så:
Nå jeg starter det, bruger jeg Direct3D, og det skulle der jo i sig selv ikke være nogle problemer i. Der er bare lige det, at spillet kører ufattelig ustabilt, og kan finde på at afslutte sig selv uden varsel hvert øjeblik det skulle være.
Jeg har derfor prøvet at sætte display til OpenGL, men når jeg så prøver at starte spillet, får jeg en ulovlig handling.
Hvad skal jeg gøre?

Min systemkonfiguration:
AMD Athlon 650 Mhz
128 Mb SDRAM
Microsoft Windows 2000 Professional DK
nVidia Riva TNT2 M64 grafikkort m. 32 Mb RAM
56x CD-ROM

Jeg har selvfølgelig downloadet de seneste drivere til grafikkortet (6.31) og DirectX 8, men lige meget hjælper det. Jeg har slået alt muligt til og fra uden resultat.

/ Simon
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
17. januar 2001 - 01:10 #1
Prøv at hente Detonator 3 - Den hjalp ihvertlfald mig med OpenGL - Eller prøv at geninstallere DirectX

http://www.nvidia.com/products.nsf/htmlmedia/detonator3.html
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
17. januar 2001 - 01:15 #2
Der findes også en 1.1 patch...

http://www.3dfiles.com/patches/escapefrommonkeyisland.shtml

/Nikolaj
Avatar billede xtom2 Nybegynder
17. januar 2001 - 07:05 #3
Escape From Monkey Island - TRG/FAQ >>
http://support.lucasarts.com/trg/tg.asp?id=102

Jeg kan hilse og sige den er RET omfattende.
Har selv lige siddet og browset den igennem.
Der er mange idéer til hvad der kan være galt
her, men prøv at smide opløsningen ned i 16bit.

Og så kan du også sikre dig at dit skærmkort ikke
er på listen over understøttede enheder i FAQ\'en.

Unsupported Cards in Windows 95, 98, ME and 2000
http://support.lucasarts.com/trg/tgd.asp?id=1953&g=102&s=12

Håber du får det til at virke.

Xtom` =)
Avatar billede kasseper Nybegynder
17. januar 2001 - 09:36 #4
Har du prøvet at opgradere dine drivere til chipsettet på grafik kortet, havde selv samme problem med Direct3D kørte ustabilt og at OpenGL medførte en ulovlig handling, da jeg skulle spille counter-stike, der hjalp det med en opdatering...
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
17. januar 2001 - 15:40 #5
Detonator 3, er det ikke bare driverne?
Jeg har også downloadet 1.1 patchen, og det fik det godt nok til at køre en smule mere stabilt, men ikke meget.
TNT2 chipsettet er understøttet af spillet, det står i hvert fald på listen...

Jeg tjekker lige den der FAQ...

/ Simon
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
17. januar 2001 - 15:42 #6
Jeg kiggede i FAQ\'en, og fandt ud af at det var den samme jeg allerede havde været i gennem.

Hvordan er det lige man opdaterer chipsetdriverne (kortets BIOS, ikke?)?

/ Simon
Avatar billede xtom2 Nybegynder
17. januar 2001 - 16:06 #7
Øhh.. én ting er BIOS\'en på skærmkortet, noget andet er chipsettet (på bundkortet)..
Hvad er det du vil? :)
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
17. januar 2001 - 16:49 #8
Nå, det er det du mener. Der har jeg også de seneste drivere.

Jeg har downloadet Detonator 3-driverne i EXE-format i stedet, og nu kan jeg rent faktisk starte spillet med OpenGL uden at få ulovlig handling! Det får jeg så til gengæld med sikkerhed lidt senere...
Hvis jeg kører med Direct3D, er det stadig det samme, bortset fra en lille forøgelse at stabiliteten endnu en gang.

Jeg kan fortælle, at mit chipset er et KT133 fra VIA.

Det går fremad, bare ikke helt så glidende som det skulle...

/ Simon
Avatar billede xtom2 Nybegynder
17. januar 2001 - 16:53 #9
Hvad mærke er dit skærmkort og dit bundkort?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
17. januar 2001 - 18:56 #10
Nå så fik vi da OpenGL til at virke...

Direct3D... hmmm... har du opdateret directX igen?? ellers gør det.

Har du så stadig samme problem så prøv at afinstallere spillet og geninstallér det igen efter du har opdateret driverne...

/Nikolaj
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
18. januar 2001 - 20:13 #11
Nu har jeg prøvet alt, endda installere hele Windows fra ny! Men lige meget hjælper det! Nu skriver jeg til LucasArts og får en forklaring!!!

Mange tak for jeres gode hjælp, også selvom det ikke har hjulpet meget!

/ Simon
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
18. januar 2001 - 20:21 #12
Nok en god idé at forsøge at skrive til dem... desværre er det meget sjældent man får noget ud at det, men det er da trods alt forsøget værd...

Jeg kan ihvertilfald ikke lige komme på flere idéer lige nu, men kommer de så poster jeg her...

/Nikolaj