Avatar billede disney26 Nybegynder
08. december 2003 - 21:36 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

dropdown-menu

Jeg ved spørgsmålet har været fremsat mange gange, men hvordan laver man dropdownmenuer i Dreamweawer 2? (Lige som på eksperten)

Lad mig lige summe op hvad jeg kan og hvad jeg har brug for?

- jeg kan ikke koder, og der svaret skal ikke indeholde nogen form for koder
- jeg ønsker kreativkontrol, derfor er jeg ikke tilfreds med henvisning til færdiglavede eksempler

- ikke henvise til spørgsmål her på eksperten, jeg har læst dem og de er ikke nok for mig
- Jeg vil godt give point for en guide på dansk eller engelsk(det er ikke det samme som et link, hvor jeg selv skal finde frem til det). Men den skal være trin for trin.

Jeg giver pointen til den der løser opgaven med de krav jeg har sat evt. fordobling, der jeg synes besvarelsen er pefekt:-)
Avatar billede eds Nybegynder
08. december 2003 - 21:58 #1
Hør jeg vil gerne hjælpe dig, men det bliver først i morgen, selvom jeg godt nok også har dreamweaver 3... men det skulle vel kunne lade sig gøre...
Avatar billede disney26 Nybegynder
08. december 2003 - 22:04 #2
lyder fint
Avatar billede migo Nybegynder
09. december 2003 - 12:51 #3
Hej disney
Jeg har 4 filer som gør det MEGET nemt at lave DropDown Menu. Det er freeware fra Evgeny Novikov som jeg fandt på nettet for et par år siden.

Man opretter en mappe. Lægger de 3 filer derind. Den ene er en .css fil og de to andre er script filer. Man laver i Dreamweaver en site der viser hen i den pågældende mappe og opretter en tom basic html side i samme mappe - gemmer den med navn.

I word har man den sidste fil åben. Her står (på engelsk) PRÆCIST hvilke to linier du skal copy/paste fra wordfilen til dit html dokument nederst i head'eren, (du er lige nødt til at slå over i html visning, men kun et lille øjeblik), og hvilken linie du skal copy/paste ind i body'en således den ligger ABSOLUT ØVERST under <body>.

Så gemmer du html siden, slår tilbage i WYSIWYG, (som ser helt tom ud, på nær en lille dimmer der fortæller at der ligger en script).

Tryk nu på F12, og se at der faktisk er en dropdown menu, som virker!

Læs videre i wordfilen, og sammenlign med indholdet af de to scriptfiler. I den ene kan du rette farver, i den anden skal du erstatte tekster og link, fra forfatterens eksempler med dine. OK - her må du altså også kigge lidt koder. Men med tungen lige i munden og lidt tålmodighed, så er det rimelig meget overskueligt, hvad det er for noget du skal ændre til dit personlige.

Jeg er ikke så ofte her på eksperten, så jeg ved ikke om det er almindeligt at udveksle emails, men hvis du oplyser mig en mail, så sender jeg de fire filer.
Avatar billede disney26 Nybegynder
09. december 2003 - 15:49 #4
Hej migo

jeg vil gerne selv lave det som jeg skrev i starten af mit indlæg, så jeg bibeholder den kreative kontrol med farver og effekter..Mener du at jeg gør det?

men jeg er da nysgerrig til trods for at det ikke er den løsning jeg er ude efter...

send den til amatorfotografen@hotmail.com
Avatar billede disney26 Nybegynder
09. december 2003 - 15:50 #5
Undskyld

amatorfotografen24@hotmail.com
Avatar billede eds Nybegynder
09. december 2003 - 16:00 #6
nu er jeg her, som du kan se er der et sted hvor der står objects, det står nok oppe i højre hjørne, den står nok også til commen i forvejen, den skal du bare klikke på og så ændre den til forms, når du har gjort det skulle der komme nogle andre knapper frem hvor du blandt andet også kan vælge "jump menu" når du har gjort det skulle der komme et billede noget lignende det her: http://www.trovaerdig.dk/drop.bmp frem, så skal du skrive hvad navnet i menuen hedder der hvor der står text, og så skal du trykke på "browse" der hvor der står "when selected, Go To url" og vælge der hvor din fil skal ligge, og sådan kan du bare blive ved med at tilføje flere punkter...
Avatar billede disney26 Nybegynder
09. december 2003 - 19:16 #7
jeg har ikke en jumpmenu i 2´eren...
Avatar billede disney26 Nybegynder
09. december 2003 - 19:19 #8
jeg har nu fundet ud af hvordan jeg laver det grafisk, og fået den til at fremvise en undermenu.. Men.. når jeg åbner siden i explorer og flytter musen ind på selve siden, dukker menu op, før musen når over det punkt, hvor menu skal åbne..hvad gør jeg galt?
Avatar billede b.b Nybegynder
09. december 2003 - 19:37 #9
Lige et udpluk af reglerne her på E. :

Det er ikke tilladt at :
<klip>
12.
tildele point for en løsning der ikke er tilgængelig for alle Ekspertens brugere.
13.
tildele point for en opgave løst uden om Eksperten (feks. opgaver løst via mail, icq eller telefon).
---
Så herind med de filer, så vi andre kan se hvad det drejer sig om...
Avatar billede disney26 Nybegynder
09. december 2003 - 20:16 #10
b.b

jeg har heller ikke tildelt point for løsningen, og vil heller ikke gøre det, da det ikke virker!

er du administrator?
Avatar billede disney26 Nybegynder
09. december 2003 - 20:45 #11
okay, jeg fandt ud af det. SÅ her følger en vejledning i hvordan jeg gjorde:

1) opret en hjemmeside
2) tegn en boks (vi kalder den hovedmenu)
3) navngiv boksen med fx. menu 1
4) udfylde baggrundsfarve og andre grafisk elementer
5) tegn en "undermenu" (til hovedmenu). = tegn en boks hvor dine undermenuer kan være, og navngiv dem med navne der er passende for din hjemmeside
6) du kan angive links ved at højreklikke på teksten (o.s.v.- det kan du selv rode med- det er nemt nok)
7) Marker din hovedboks og vælg behavoirs (F8). Der dukker nu en boks frem-tryk på plustegnet for at tilføre en "handling". "Tryk her på Show-hide Layers"
8) Der dukker nu endnu en boks op, hvor du kan vælge om aktiviteten skal "hide" eller "show". Her vælger du så din undermenus navn og siger ok og trykker på show.
9) Du kan nu se at der er blevet tilført en handling. Du skal nu vælge om den skal gøre det når du klikker med musen eller når du flytter musen over din hovedmenu. Du retter den linje der er dukket op under plusset.
10) Hvis du tester nu, vil du kunne se at når du flytter musen over din hovedboks eller hovedmenu, vil din undermenu dukke op under den. Men den bliver der! Hvis du vil have den til at forsvinde skal du gøre følgende:

11) Marker din undermenu og tryk F8. Du får den samme boks frem som før, du skal så vælge "Hide-show". Vælg "hide" ved din undermenu, når musen flytter sig ( on mouse out). Logisk nok..ikke?

Det skal nok have arbejdet 1-2 timer med Dreamweaver før denne vejledning vil hjælpe dig, men forhåbentlig er den bedre end nogle af dem jeg fandt på nettet.
Jeg har fundet ud af dette ved at stykke 2 vidt forskellige vejledning sammen..så...
Avatar billede espersen Novice
16. december 2003 - 16:09 #12
dejligt at du har smidt din vejledning her i tråden ! - den vil jeg snart teste ;-)
Avatar billede disney26 Nybegynder
16. december 2003 - 19:49 #13
..ellers er du velkommen til at spørge:-)