Avatar billede malicious Nybegynder
08. december 2003 - 16:37 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Wireless netværk, andre folks forbindelser melder sig

Har lige fået et nyt aldi monster, med langt flere funktioner end jeg umiddelbart bruger. Bl.a. indbygget trådløst netværk, har kommet med meddelelser om at trådløsnetværksforbindelse er tilgængelig, netgear og linksys. Er der nogen som kan forklare hvad det er og hvordan jeg kan forholde mig.... på dansk
Avatar billede oz2kas Nybegynder
08. december 2003 - 17:39 #1
de forbindelser der popper op, er trådløse enheder i nærheden af dig.
jeg vil gætte på at det er nogen af dine naboer der har trådløst netværk.
medmindre du skal bruge deres netværk (evt. deler internet), skal du ikke foretage dig noget.
grunden til at maskinen popper op med en sådan meddelelse, er at den automatisk opretter forbindelse til de(t) tilgængelig(e) netværk.

hvis ikke du vil se popup-beskederne, så højreklikker du på netværkssteder, trykker egenskaber og deaktiverer din trådløse netværksforbindelse.
Avatar billede zenze Nybegynder
08. december 2003 - 17:42 #2
Skal du  bruge det trådløse netværk selv, så kan du sætte MAC-filtret til og indskrive dine computeres MAC-adresser i listen.
Du finder MAC-adresser trykt på netkortene eller ved at skrive ipconfig /all i CMD (WinXP) eller command prompt (Win2000). Du kan oså kryptere (formodentlig med WEP) så din trafik ikke bliver opsnappet.
Avatar billede malicious Nybegynder
08. december 2003 - 18:41 #3
Dvs vil sige at brugerne af netværk i nærheden af mig ikke kan se min trafik med mindre jeg acceptere.Zonealarm bad mig om at konfigurere
følgende ip address 169.254.0.0 på et tidspunkt hvad gik det ud på ??
Avatar billede justme Nybegynder
08. december 2003 - 19:06 #4
Det går ud på at din Firewall (ZoneAlarm), har opdaget at der er forbindelse til et andet netværk (169.254.0.0), og den spørger dig nu om du ønsker at konfigurere den så den f.eks. ikke hver gang du går på dette netværk (nok det trådløse netværk, som jo ikke er dit), skal trykke "ok" på en popup besked fra ZoneAlarm, om at du godt vil dette. En af mulighederne man f.eks. får i ZoneAlarm (ved ikke lige hvilken version du kører), at at sætte den ind under "trustet site"...
Avatar billede oz2kas Nybegynder
08. december 2003 - 19:16 #5
medmindre du bruger det netværk du opretter forbindelse til (hvilket du ikke gør hvis du disabler netværksforbindelsen) så kan de (andre på samme netværk) ikke se din trafik nej.
169.254.0.0 er højst sansynligt ikke det andet netværk, men derimod en ip som windows giver sig selv når den er sat til DHCP (Automatisk IP), men ikke kan få nogen IP fra DHCP-Serveren.
Derfor kommer ZoneAlarm med den popup.

Zenze: De MAC-Filtre som du tænker på bruges på trådløse routere samt accesspoints, de er ikke relevante på klientniveau.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
09. december 2003 - 14:34 #6
takker for points.
håber du fik det hen.