Avatar billede lauritz1984 Nybegynder
06. december 2003 - 18:09 Der er 3 løsninger

How does it work

Hej

er der en der har et link til hvordan en firewall virker

helt fra bunden :-)

eller bare kan forklare det...

linket må meget gerne være på dansk:-)
Avatar billede arlet Juniormester
06. december 2003 - 18:13 #1
Her er en masse om firewalls: http://www.eksperten.dk/spm/330413
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. december 2003 - 19:34 #2
Du får svært ved at finde noget godt generelt om emnet, fordi der ikke er nogen fast vedtaget standard. Enhver producent vil påstå at ligenetop deres firewall selvfølgelig er den bedste og bruger den rigtige teknologi. Et andet problem er hvordan man skal anskue problemet. Skal man f.eks. opdele efter teknologi, eller efter virke.

Lad mig give dig en kort beskrivelse af hvordan jeg anskuer firewall problematikken, ide jeg anskuer problemet fra en teknologisk synsvinkel.

Der findes to forskellige firewalls, nemlig pakkefiltrerings routeren (firewallen) og Applikatione proxyen (firewallen). Forskellen ligger i hvor dybt de kontrollere.

En pakkefiltrerings router kontrollere datapakkerne til og med 3. lag i OSI modellen. De kontrollere header informationer, source og destination adresse, attributter og den slags, men ikke dataindholdet af pakkerne. Hvis pakkefiltrerings routeren indeholder Stateful Inspection, holdes styr på kommunikationen mellem source- og destinationaddress.

En applikations proxy kontrollere datapakkerne helt op til 7. lag i OSI modellen, og kan dermed også kikke på indholdet af pakkerne. For at en applikations proxy kan virke skal den indeholde en proxy for hver protokol man ønsker skal gå gennem firewallen. En applikations proxy kan bl.a. sikre mod bufferoverflows, modificerede icmp pakker og andet indholdsmæssigt skidt. En applikations proxy er typisk meget dyr, især hvis den skal kunne håndtere meget data
Avatar billede nighthawk_junior Nybegynder
07. december 2003 - 00:58 #3
Her kan du læse lidt om firewalls

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=firewall