Avatar billede heine112 Nybegynder
04. december 2003 - 15:31 Der er 14 kommentarer

sms-system

Jeg har udviklet et lille system, som kan gøre følgende:

1) Hente informationer i en database og videresende informationerne
i form af sms-beskeder til relevante personer.

2) Modtag sms-beskeder og gem informationerne i databasen.

Ideerne i systemet kan udnyttes:
1) Overvågning. Når handling X sker, send sms-besked til person Y.

2) Bestilling: send en sms-besked og køb 20 litter benzin (eller 7 pizza'er)...

Har du nogle ideer inden for dette lille område, som vi kan fortsætte med eller har du et behov, så kontakt mig på heine112@hotmail.com.
Avatar billede javanewbie Nybegynder
04. december 2003 - 15:34 #1
Jeg kunne rigtig godt lide det koncept jeg hørte om fra en (vistnok) svensk radiostation. Hvis du hører et nummer du godt kan lide, men ikke ved hvad kunsteren eller nummeret hedder, sender du en SMS, og får oplysningerne sendt retur.
Avatar billede sbm Nybegynder
04. december 2003 - 15:36 #2
Den kendte jeg også, og jeg kunne også godt lide ideen. :-) Jeg mener ikke at de nøjedes med det.

Hvis du var oprettet på deres hjemmeside, og havde oplyst dit mobilnummer, kunne du sågar bestille pladen med en enkelt SMS, og så blev den automatisk sendt til din hjemmeadresse. Jeg mener så bare ikke de fik den store omsætning på den konto, men ideen var sød.
Avatar billede thb Nybegynder
04. december 2003 - 15:38 #3
Hvad kræver det af server... Skal man ikke have sådan en SMS-Gateway.. ???

Thomas
Avatar billede cautoo Nybegynder
04. december 2003 - 15:40 #4
hehe... en SMS gateway lyder som den rigtige løsning, men måske man kan få en mobil som man kan sende SMS'er til ved hjælp af kabel/trådløst fra en computer, og så bare smide et af de der telia abb. for 120 om måneden for fri SMS
Avatar billede misbruger Nybegynder
04. december 2003 - 16:06 #5
Hi Heine112

Jeg kan godt se nogle muligheder, men prøv at kigge noget mere på PGRS komm. så har jeg endnu mere at komme med!

Lytter videre....
Avatar billede heine112 Nybegynder
04. december 2003 - 17:24 #6
Hej og undskyld pausen.

Systemet er en sms-gateway.

Man tager en computer og et mobil-modem (man kan evt sætte den på internettet, så man kan kommunikere med den). Kigger nogle manualer igennem om modems, sætter nogle passende kommandoer sammen, som får modemet til at sende sms-beskeder.

Man behøver ikke at være et teleselskab for at kunne lave en sms-gateway. Det har taget mig  lidt tid, men jeg er også nybegynder...

Det gælder om at få et abb. hos et teleselskab, hvor sms'erne er billige :-)

/heine112
Avatar billede peterkopi Nybegynder
04. december 2003 - 17:59 #7
Hej heine112

Jeg har en idé/koncept, hvor folk skal kunne gemme SMS'er fra deres ind-/udbakke på telefonen. Brugerne skal kunne videresende gamle beskeder, hente dem igen til deres mobil og sende dem derfra, kigge med vemodige, tåreblanke øjne på fx deres ekskærestes sødeste beskeder m.m.m.

Konceptbeskrivelse/-oplæg m.m.m. kan udleveres hvis vi kan mødes IRL. Det er et godt koncept med et forholdsvis stort økonomisk potentiale, hvis vi kommer i gang inden for det næste halve års tid.

Hvis du kan overholde en god portion forretningsmæssig diskretion og er du frisk på et uforpligtende møde IRL, så smid mig evt. en mail..!

Jeg arbejder som freelance med reklame (tekst/grafik. 20 års erfaring og måske også mulighed for at skaffe finansiering, hvis vi kan lave et reel driftsbudget.
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2003 - 18:55 #8
Hvad koster dit system ??? Hvad skal man have af hardware ??
Avatar billede heine112 Nybegynder
04. december 2003 - 19:11 #9
Hej cyberfinn

Interessant spørgsmål.

Man skal have følgende hardware: en pc (eventuelt gammel - ingen specielle krav). Den anvender linux (gratis). Der skal være et mobil-modem sat til serielporten - jeg bruger et modem af god kvalitet til 2500 kr. Så hardwaren koster 6000 kr cirka.

Jeg har placeret min SMS-gateway på internettet - du kan også låne den mod betaling (normal sms-takst plus lidt til strøm mm).

Softwaren til SMS-Gatewayen vil jeg give væk - **forudsat** !!, at jeg kan lave den software, som skal anvendes i forbindelse med gatewayen. Fx hvis du vil lave et overvågningssytem, så skal jeg have betaling for at konstruere overvågningsystemet.
Hvis du vil lave system, som kan sende nyhedsbreve ud til registerede brugere, så skal jeg lave det bagvedlæggende system og have betaling for dette.

SMS-gatewayen kan klare alle typer opgaver - man skal blot kunne "tale" med på den rigtige måde.
Avatar billede heine112 Nybegynder
04. december 2003 - 19:21 #10
Hej cyberfinn

Jeg glemte at sige, at jeg leverer sms-gatewayen. I en kommende version vil der være et system i gatewayen, så den blive opdateret automatisk over internettet (dette kræver således, at gatewayen er sat til internettet - men det er intet krav i forhold til at sende sms'ere). Så gatewayen kan stå og passe sig selv uden indflydelse udefra.
Avatar billede fxj Juniormester
05. december 2003 - 02:14 #11
Mail afsendt til heine112@hotmail.com

Hilsen
Flemming
Avatar billede agermose Nybegynder
06. december 2003 - 22:50 #12
to kommentarer

1) sms-gateway software der kan det hele til mange forskellige telefoner og rigtige gateways findes selvfølgelig allerede som opensource til Linux

2) inden man satser hele sit fremtidige firma' fremtid på det setup, der er nævnt her, bør man nok undersøge om det er lovligt i forhold til det abonement man handler hos en udbyder til privat telefoni.
Avatar billede heine112 Nybegynder
07. december 2003 - 11:52 #13
Hej agermose

1) Du får kun "rammerne" i opensource produkterne. Det er ikke færdige systemer.
2) En mobiltelefon er vel en mobiltelefon. Jeg kan ikke se hvad det har med teleselskaberne at gøre (de bliver højest glade, hvis man sms'ere). Man kan anvende teleselskab som man har mest forkærlighed for (hvis man kan have kærlighed til et teleskab....).

/heine112
Avatar billede agermose Nybegynder
07. december 2003 - 12:07 #14
Der findes ikke meget i verden af værdi, hvor prisen ikke er fastsat og beregnet ud fra kunden. Specielt privat/erhverv. Det er nu ikke noget vi skal åbne en diskussion om - jeg vil bare foreslå, at du/I checker inden I går helt galt i byen.
Men forestil dig, det er abonnement hvor SMSer er gratis. Det er selvfølgelig fordi de gennemsnitlig vil få deres penge ind på opkaldsafgift, abonnement og samtalepris (ud fra at et gennemsnitlig opkald tager 1,1 min). Det er ikke sikkert, men jeg ville nu alligevel gætte på, at de ville blive meget, meget trætte af, at en erhvervsudbyder hopper ind og køber 10 telefoner og så ellers går igang med videresalg af deres SMSer. Kun en teori.
I en anden verden, er det jo også sådan at du normalt ikke må dele en ADSL linie med andre end din egen husstand eller for den sagsskyld hoste på den. Fordi TDC så taber kæmpe beløb.

Mht til Gatewayen, så var det kun en kommentar rettet imod det storsindede tilbud om at give en gateway væk mod at få eneret på at implementerer applikationerne oven på. Der siger jeg jo bare, at en sådan gateway findes, uden krav om hvem, der skal implementerer applikationerne oven på. Men der er selvføglelig en betydelig gevinst ved at vælge "samme udbyder".