Avatar billede qualon Nybegynder
30. november 2003 - 18:01 Der er 7 kommentarer

Update i php

Hej... JEg står og lavet et login script og der skal jeg bruge en kommando der kan opdater en $var fx:

Før i filen users.php

$bruger = "brugernavn";
$kode = "kodeord";

Efter i filen users.php

$bruger = "brugernavn";
$kode = "kodeord2";

Altså jeg vil gerne vide hvordan man opdater $kode uden at røre ved $bruger..

Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede fangel Nybegynder
30. november 2003 - 18:07 #1
forstår ikke...

$kode = "nu er kode noget andet end det var før";

eller hvad - prøv lige at forklar dig igen

Mortn
Avatar billede qualon Nybegynder
30. november 2003 - 18:08 #2
ja... om man med en kommando kan opdater koden... altså lave koden om... uden at skal til at skrive i resten af filen...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. november 2003 - 18:11 #3
skriv hele filen igen

og overvej en database
Avatar billede qualon Nybegynder
30. november 2003 - 18:12 #4
hmm det er svær når det er en fil hvor man kan oprette bruger..
Avatar billede fangel Nybegynder
30. november 2003 - 18:18 #5
der er ikke en direkte funktion der kan åbne en fil, ændre der hvor der står $kode =... og gemme den igen...

dette kan selvfølgelig laves ! men dette er ret svært...

du har nu set hvorfor man ikke skal hardcode værdier ind i filer - men derimod lægge dem steder hvor det er nemt at ændre - fx i en database eller i seperarte config filer !

Morten
Avatar billede qualon Nybegynder
30. november 2003 - 18:20 #6
det er en seperat config fil
Avatar billede fangel Nybegynder
30. november 2003 - 18:28 #7
hvad står der i filen

<?php
$bruger = "...";
$kode = "...";
?>

og ikke mere?

så er det _relativt_ nemt at lave en funktion der kan lave en update af tingene... men for hver ekstra variabel du laver bliver det sværer !

Morten