Avatar billede larslars Nybegynder
28. november 2003 - 08:29 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Pc kører i ring

Jeg har en IBM Pentium 3 som er begyndt at "køre i ring" Den starter windows (2000) op halvt - den når til den bjælke der loader med windowsbaggrund og genstarter så! Jeg har partitioner og formateret og installeret windows 4 gange på forskellige måder med forskellige cd-er og installationsmåder! Samme resultat. Hvis den kører i dos kan den stå i timer uden at genstarte.
Ergo: Det må være noget hardware i pc'en der er defekt som windows reagerer på. Har I set sådan et mønster før og har et bud hvad det kan være der er ustabilt?
Avatar billede vistodk Nybegynder
28. november 2003 - 08:51 #1
Opdater bios
Avatar billede larslars Nybegynder
28. november 2003 - 11:25 #2
Nu har den kørt fint med samme styresystem (win2000) i flere år - så er det vel ikke bios den pludseligt er gal med? Men jeg prøver!
Avatar billede jones_net Nybegynder
28. november 2003 - 12:22 #3
kan du boote i safe mode?

du kommer i safe mode ved at trykke F8 lige efter billedet med din BIOS.
I safe mode kan du prøve at disable (ikke afinstallere) dit netkort, lydkort og andet "overflødigt" (ikke dit grafikkort!)

Se om du kan starte op normalt nu.
Hvis du kan det, så kan du prøve at slå 1 ting til af gangen, og genstarte. Så skulle du gerne finde ud af, hvilken ting der giver dig problemer...

Hvis der findes en option der hedder "Last known good" kan du prøve den før Safe mode... Jeg kan ikke huske om den findes i w2k eller om den først kom i xp...

Hvis det ikke nytter noget at disable enheder i safe mode, har jeg pt. ikke noget forslag:-(

/J
Avatar billede larslars Nybegynder
02. december 2003 - 08:57 #4
Så er bios opdateret - ingen ændring. Den kører stadig i ring. Bundkortet har indbygget lyd, netkort og grafikkort. Ram har jeg forsøgt udskiftet og alt overflødigt afmonteret undtagen harddisk. Jeg har som sagt forsøgt at reinstallere win2000 efter en formatering af harddisken. Den bliver godt nok installeret - men ved første boot genstarter den i ring igen. Efterhånden kan det kun være en fejl på bundkort, processor eller harddisk. Jeg har ikke oplevet en sådan genstridig pc før!!
Avatar billede larslars Nybegynder
08. marts 2004 - 14:56 #5
Så er fejlen "fundet". Jeg ringede til IBM og de oplyste mig at de have haft problemer med denne model at bundkortet omkring cpu'en "boblede op" (spørg mig ikke hvad dette dækker over). Jeg fik erstattet bundkortet uden beregning (har dog betalt for porto). God service IBM!